Journal of Philosophical Investigations
تحلیلی بر موانع تربیت عقلانی از دیدگاه هگل
تحلیلی بر موانع تربیت عقلانی از دیدگاه هگل

رضاعلی نوروزی؛ فهیمه حاجیانی

دوره 16، شماره 40 ، آبان 1401، ، صفحه 521-539

https://doi.org/10.22034/jpiut.2022.52075.3245

چکیده
  هدف اصلی این پژوهش تحلیل موانع تربیت عقلی از دیدگاه هگل است. پژوهش حاضر از نوع پژوهش­های کیفی و روش تحقیق به‌کاررفته، روش تحلیل محتوای کیفی است. نتایج این پژوهش نشان داد که موانع فردی تربیت عقلانی از ...  بیشتر
بررسی رفتار و رفتارگرایی در اندیشه ویتگنشتاین
بررسی رفتار و رفتارگرایی در اندیشه ویتگنشتاین

مرتضی افصحی؛ محمدرضا عبداله نژاد؛ محمود صوفیانی

دوره 14، شماره 33 ، بهمن 1399، ، صفحه 17-29

https://doi.org/10.22034/jpiut.2020.39799.2556

چکیده
  در نوشتار حاضر برآنیم تا به یکی از وجوه فلسفه ذهن، یعنی بحث از سرشت حالات ذهنی، از نگاه ویتگنشتاین بپردازیم. کم و بیش، موضع و ایستار ویتگنشتاین پیرامون این بحث را، به دیدگاه رفتارگرایی نزدیک دانسته­اند. ...  بیشتر
قرائتی نو (غیرارسطویی) از انسان، خدا و جهان در نظام فکری دکارت
قرائتی نو (غیرارسطویی) از انسان، خدا و جهان در نظام فکری دکارت

مصطفی شهرآیینی

دوره 11، شماره 20 ، شهریور 1396، ، صفحه 141-156

چکیده
  دکارت را پدر فلسفة‌ جدید می‌نامند اما باید دید چرا فلسفه‌ای که دکارت طرح آن را درمی‌اندازد، با وصف «جدید» همراه است. تازگی نظام فلسفی دکارت به این است که می‌کوشد تصویر تازه‌ای از انسان، خدا و ...  بیشتر
Place goes wrong in treating mind-brain relationship: Clarifying why identity theory is neither reasonable nor a mere scientific problem in disguise
Place goes wrong in treating mind-brain relationship: Clarifying why identity theory is neither reasonable nor a mere scientific problem in disguise

مهدی سلیمانی خورموجی

دوره 9، شماره 17 ، اسفند 1394، ، صفحه 173-202

چکیده
  پِلِیس بر این باور است که مسائل فلسفی مرتبط با ماهیتِ نسبتِ میان ذهن و مغز، در نهایت به­نفعِ مادی­گرایی -خصوصاً نظریه این­همانیِ نوعی- کنار گذاشته یا منحل خواهند شد. او این مدعا را فرضیه­ای علمی ...  بیشتر
راه‌حل هگل برای دوگانگی ذهن و عینِ دکارتی
راه‌حل هگل برای دوگانگی ذهن و عینِ دکارتی

فرزاد حاجی میرزائی

دوره 9، شماره 16 ، اردیبهشت 1394، ، صفحه 61-78

چکیده
  هدف از جستار کنونی بررسی راه حل هگل در برخورد با ثنویتِ ذهن و عین دکارتی است. معنای چنین دوگانگی‌ای این است که ما در امر شناخت با دو قلمرو جداگانه و کاملاً مباین با یکدیگر روبرو هستیم: قلمرو اندیشه‌ها، ...  بیشتر