Journal of Philosophical Investigations
مقایسه تطبیقی زمینه‌های فلسفی دو داستان «حی‌بن‌یقظان»‌‌ و «رابینسون کروزو»
مقایسه تطبیقی زمینه‌های فلسفی دو داستان «حی‌بن‌یقظان»‌‌ و «رابینسون کروزو»

معصومه بهاری جویباری؛ علی ستاری؛ مریم بناهان قمی؛ افسانه نراقی زاده

دوره 17، شماره 43 ، مرداد 1402، ، صفحه 674-694

https://doi.org/10.22034/jpiut.2022.51746.3221

چکیده
  هدف این پژوهش، مقایسه زمینه‌های فلسفی موجود در داستان حی‌بن‌یقظان‌‌ و رابینسون کروزو ‌‌می‌باشد. روش پژوهش بصورت توصیفی- تحلیلی با بهره‌گیری از شیوه تحلیل محتوا همراه با رویکرد استقرایی است. در ...  بیشتر
مفهوم‌شناسی تطبیقی مساله اراده آزاد و اختیار در تعلیم و تربیت بر اساس الگوی «انسان مشکک»
مفهوم‌شناسی تطبیقی مساله اراده آزاد و اختیار در تعلیم و تربیت بر اساس الگوی «انسان مشکک»

احسان احمدی خاوه؛ محمدرضا سرمدی؛ علی علم الهدا؛ مهدی محمودی

دوره 16، شماره 40 ، آبان 1401، ، صفحه 149-167

https://doi.org/10.22034/jpiut.2022.52170.3256

چکیده
  بحث پیرامون مساله اراده و نقش آن در حیات بشر، قدمتی طولانی دارد. در حوزه تمدنی اسلام، ریشه‌های این بحث به نیمه اول قرن اولیه و تقابل اشاعره و معتزله باز می‌گردد. این مقاله که با روش کیفی و رویکرد توصیفی ...  بیشتر
مبانی فلسفی فلسفه برای کودکان (فبک) از نظر لیپمن: هستی‌شناسی، انسان‌شناسی و معرفت‌شناسی
مبانی فلسفی فلسفه برای کودکان (فبک) از نظر لیپمن: هستی‌شناسی، انسان‌شناسی و معرفت‌شناسی

علی آزادی؛ مسعود امید

دوره 16، شماره 39 ، شهریور 1401، ، صفحه 59-77

https://doi.org/10.22034/jpiut.2021.43506.2740

چکیده
  فلسفه برای کودکان(فبک)‌‌،‌‌ برنامه‌‌ای است که توسط میتو لیپمن و در بستر فلسفه پراگماتیسم و به تاثر از نظریه‌‌‌های روانشناسی جدید به ویژه نظریات ویگوتسکی به ظهور رسیده است. این برنامه‌‌،‌‌‌‌‌ ...  بیشتر
ارزیابی انتقادی از انسان‌شناسی پراگماتیکی کانت
ارزیابی انتقادی از انسان‌شناسی پراگماتیکی کانت

اسماعیل سعادتی خمسه

دوره 5، شماره 8 ، خرداد 1390، ، صفحه 16-57

چکیده
  کانت علاوه بر آثار نظری معروف خود راجع‌به توانایی شناختی، اصول اخلاقی و قوه حکم انسان، از منظر تاریخی و پراگماتیکی نیز به مطالعه و تحقیق دربارۀ انسان پرداخته است. انسان‌شناسی کانت، که او آن را پراگماتیک ...  بیشتر