Journal of Philosophical Investigations
مفهوم‌شناسی تطبیقی مساله اراده آزاد و اختیار در تعلیم و تربیت بر اساس الگوی «انسان مشکک»
مفهوم‌شناسی تطبیقی مساله اراده آزاد و اختیار در تعلیم و تربیت بر اساس الگوی «انسان مشکک»

احسان احمدی خاوه؛ محمدرضا سرمدی؛ علی علم الهدا؛ مهدی محمودی

دوره 16، شماره 40 ، آبان 1401، ، صفحه 149-167

https://doi.org/10.22034/jpiut.2022.52170.3256

چکیده
  بحث پیرامون مساله اراده و نقش آن در حیات بشر، قدمتی طولانی دارد. در حوزه تمدنی اسلام، ریشه‌های این بحث به نیمه اول قرن اولیه و تقابل اشاعره و معتزله باز می‌گردد. این مقاله که با روش کیفی و رویکرد توصیفی ...  بیشتر
مبانی فلسفی فلسفه برای کودکان (فبک) از نظر لیپمن: هستی‌شناسی، انسان‌شناسی و معرفت‌شناسی
مبانی فلسفی فلسفه برای کودکان (فبک) از نظر لیپمن: هستی‌شناسی، انسان‌شناسی و معرفت‌شناسی

علی آزادی؛ مسعود امید

دوره 16، شماره 39 ، شهریور 1401، ، صفحه 59-77

https://doi.org/10.22034/jpiut.2021.43506.2740

چکیده
  فلسفه برای کودکان(فبک)‌‌،‌‌ برنامه‌‌ای است که توسط میتو لیپمن و در بستر فلسفه پراگماتیسم و به تاثر از نظریه‌‌‌های روانشناسی جدید به ویژه نظریات ویگوتسکی به ظهور رسیده است. این برنامه‌‌،‌‌‌‌‌ ...  بیشتر
The Interaction of Science and Philosophy in the Present Age Two Dutch Philosophers: Herman Philipse and Hans Achterhuis
The Interaction of Science and Philosophy in the Present Age Two Dutch Philosophers: Herman Philipse and Hans Achterhuis

هانس داسن

دوره 15، شماره 36 ، آبان 1400، ، صفحه 72-82

https://doi.org/10.22034/jpiut.2021.13840

چکیده
  Herman Philipse considers “religious beliefs, faith and religion [to be] incompatible with science or reason”; he defines religion scientifically and specifically rejects religious doctrine. He describes reason “… as the whole of methods of empirical scientific research and critical discursive thinking as they have evolved in the scientific ...  بیشتر
Philosophy and Corona : A new philosophy of man and humanism
Philosophy and Corona : A new philosophy of man and humanism

Hans Dassen

دوره 14، شماره 32 ، آذر 1399، ، صفحه 83-94

https://doi.org/10.22034/jpiut.2020.39457.2542

چکیده
  The main objective of human beings as absolute entities is related to our urge for survival, because in a material sense we are not self-supporting, but completely dependent on what nature offers us. In earlier times survival instincts meant that we lived as hunters, guided by our functional antennas (hunger, thirst, fatigue, sexual feelings, etc.). Today, this ...  بیشتر
A new philosophy of man and humanism
A new philosophy of man and humanism

هانس ل. م. داسن

دوره 12، شماره 24 ، مهر 1397، ، صفحه 201-218

چکیده
  The theoretical basis for the new philosophy was laid by the American philosopher James Joseph Dagenais (1923-1981), who came to the conclusion that philosophical anthropology is not a science, but a domain unto itself, and that a philosophy of man can only come about as a joint undertaking of all sciences, in which the object of study must be man himself. The ...  بیشتر
جایگاه
جایگاه " انسان‌شناسی" در نظام اخلاقی کانت

اعظم محسنی؛ یوسف شاقول

دوره 10، شماره 18 ، فروردین 1395، ، صفحه 219-241

چکیده
  تأسیس یک نظام اخلاقی کارآمد، منوط به شناخت دقیق و همه جانبه‌ی سرشت انسان، به عنوان موضوع اخلاق، است؛ اینکه ما چه تلقی از انسان و طبیعتش داریم، او را موجودی ذاتاً اخلاقی یا ذاتاً بد و شرور می‌دانیم، یا ...  بیشتر
ارزیابی انتقادی از انسان‌شناسی پراگماتیکی کانت
ارزیابی انتقادی از انسان‌شناسی پراگماتیکی کانت

اسماعیل سعادتی خمسه

دوره 5، شماره 8 ، خرداد 1390، ، صفحه 16-57

چکیده
  کانت علاوه بر آثار نظری معروف خود راجع‌به توانایی شناختی، اصول اخلاقی و قوه حکم انسان، از منظر تاریخی و پراگماتیکی نیز به مطالعه و تحقیق دربارۀ انسان پرداخته است. انسان‌شناسی کانت، که او آن را پراگماتیک ...  بیشتر