دوره 17 (1402)
دوره 16 (1401)
دوره 15 (1400)
دوره 14 (1399)
دوره 13 (1398)
دوره 12 (1397)
دوره 11 (1396)
دوره 10 (1395)
دوره 9 (1394)
دوره 8 (1393)
دوره 7 (1392)
دوره 6 (1391)
دوره 5 (1390)
دوره 4 (1389)
دوره 3 (1388)
دوره 2 (1387)
دوره 1 (1386)
کلیدواژهها = religion
تعداد مقالات: 14
استقلال معرفتشناختی و وابستگی هستیشناختی اخلاق نسبت به دین
دوره 17، شماره 44 ، آذر 1402، ، صفحه 736-750
چکیده
به طور سنتی اعتقاد بر این بود که اخلاق بر دین مبتنی است و بدون دین، اخلاق وجود ندارد. با گسترش انتقادات بر ضد دین در عصر جدید و ظهور نظریههای مختلف پیرامون منشاء دین که به دنبال خاستگاه انسانی برای دین ... بیشترThe Encounter of Two Philosophers with ‘the Crisis of Modernity’: Karl Popper and Hans Blumenberg
دوره 17، شماره 42 ، خرداد 1402، ، صفحه 258-280
چکیده
Since the emergence of modernity, and in response to its myriad aspects and potentials, which are constantly unfolding, countless reactions have kept emerging in almost all quarters of the globe. A large variety of anti-modern reactions, the common core of which is perhaps the idea that modernity, in one way or another, is illegitimate, stand out among these ... بیشترIs it more reasonable for a critical rationalist to be non-religious?
دوره 17، شماره 42 ، خرداد 1402، ، صفحه 317-331
چکیده
This paper argues that it is not reasonable for a critical rationalist to be a religious believer in the Abrahamic tradition. The argument is distinctive, in that it takes seriously the critical rationalist view that we should abandon ‘justificationist’ argument. What this means, is that the structure of argument then becomes a matter of offering ... بیشترIs it more reasonable for a Critical Rationalist to be non-Religious? Belief and Unbelief in a Post-secular Era
دوره 17، شماره 42 ، خرداد 1402، ، صفحه 332-351
چکیده
In modern times many militant atheist thinkers and activists have tried to promote the idea that religions, as well as religious ways of life, are one of the main, if not the main source of evil in the social arena. Some other non-believer scholars, while taking a respectful approach towards religions and religious people, maintaining that it is more rational ... بیشترگسست از بیان امر الهیِ هگلی در پیکرسازی مدرن
دوره 16، شماره 40 ، آبان 1401، ، صفحه 506-520
چکیده
هگل از معدود متفکرانی است که به هنر پیکرسازی اندیشیده است. وی در کتاب پدیدارشناسیِ روح در ذیل مبحث دین به طور موجز و در درسگفتارهای زیباشناسی به تفصیل دربارۀ پیکرسازی سخن گفته است. ویژگی مشترک این دو ... بیشترعقل در محدوده دین تنها از نگاه امام محمد غزالی
دوره 16، شماره 40 ، آبان 1401، ، صفحه 569-580
چکیده
غزالی ضمن تأکید بر وجود ارتباط محکم بین عقل و دین بر این باور است که برخی از عقاید دینی نیازمند تأیید عقلی به معنای عقل نظری است، اما عقل را در درک عملی دین ناتوان دانسته است و دین را ارزشمندتر از عقل می ... بیشتراوصاف عقل گرایی اعتدالی و انتقادی نظام باورهای دینی
دوره 16، شماره 39 ، شهریور 1401، ، صفحه 350-364
چکیده
عقلگرایی اعتدالی و انتقادی، رویکرد جایگزینِ مناسبی به جای دو رویکرد ایمانگرایی و عقلگرایی حداکثری است، زیرا تلاش دارد تا از معایب آنها مصون بوده، واجد مزایای خاص خود باشد. اعتدالی بودن آن به این ... بیشترجایگاه نظر کانت در میان نظریههای ناظر بر روابط دین و اخلاق
دوره 16، شماره 38 ، اردیبهشت 1401، ، صفحه 562-582
چکیده
چنانکه میدانیم، کانت یکی از مهمترین نظریهها را درباره نسبت میان دین و اخلاق ارائه کرده است. توضیح و تحلیل موضع کانت در خصوص نسبت میان اخلاق و دین و تعیین جایگاه آن با معرفی مهمترین آراء مطرح در این ... بیشترReligion and Spirituality: Adam Smith versus J-J Rousseau
دوره 12، شماره 24 ، مهر 1397، ، صفحه 83-93
چکیده
Adam Smith and J-J Rousseau share some common ground when it comes to religion, namely that they were born into and educated in cultural contexts deeply shaped by Reformed Christianity. However, close consideration of their writings on religion reveal marked difference. This paper explores those differences and finds that Rousseau and Smith are radically ... بیشترOn the Entanglement of Universals-Theory and Christian Faith in the Modern Theological Discourse of Karl Barth
دوره 12، شماره 24 ، مهر 1397، ، صفحه 185-200
چکیده
The philosophical investigations into universals was entangled with the combination of a certain Christian faith and Ontology, especially in ancient and medieval times. That is, God’s creative activity provided us with the ontological presumption which enabled universals to be predicated, be perceived and be thought about. Times then have changed, and “the ... بیشترKant and Demystification of Ethics and Religion
دوره 11، شماره 21 ، دی 1396، ، صفحه 175-190
چکیده
Kant's demystification is meant to put away any metaphysical and revealed elements from ethics and religion. Kant, fulfilling this, first argues that metaphysical questions of reason, from theoretical aspect, have no certain answers. In practical reason, he establishes his moral foundations, based on own human being without any referring to metaphysical bases. ... بیشترنقد رویکرد ناواقعگرایی ویتگنشتاین در باورهای دینی
دوره 11، شماره 20 ، شهریور 1396، ، صفحه 179-196
چکیده
به نظر ویتگنشتاین باور دینی استفاده از یک تصویر است، تعهدی راسخ و تزلزل ناپذیری که کل زندگی را نظم و نسق بخشیده است و مبتنی بر شواهد و دلایل نیست از این رو نه از جانب علم و فلسفه مددی می یابد و نه هرگز ... بیشترواکاوی روش تا ویلی ابن رشد
دوره 10، شماره 19 ، آبان 1395، ، صفحه 115-132
چکیده
مسأله تأویل در منظومه اندیشه ابنرشد جایگاه ویژهای دارد، این مسأله کلید حل تعارض دین و فلسفه، نشان دهنده نادرستی نسبت کفر به فلاسفه و عامل فهم و تبیین نصوص دینی است. از نظر ابنرشد تأویل گذر از معنای ... بیشترایمان گرایی، خاستگاه و رویکرد آن در تفکر ویتگنشتاین
دوره 1، شماره 202 ، دی 1386، ، صفحه 89-111