دوره 18 (1403)
دوره 17 (1402)
دوره 16 (1401)
دوره 15 (1400)
دوره 14 (1399)
دوره 13 (1398)
دوره 12 (1397)
دوره 11 (1396)
دوره 10 (1395)
دوره 9 (1394)
دوره 8 (1393)
دوره 7 (1392)
دوره 6 (1391)
دوره 5 (1390)
دوره 4 (1389)
دوره 3 (1388)
دوره 2 (1387)
دوره 1 (1386)
کلیدواژهها = Wittgenstein
تعداد مقالات: 16
«یقین اخلاقی»؛ یک مفهوم، چند دیدگاه (ارزیابی دو رویکرد نسبی و مطلق در باب «یقین اخلاقی» با تکیه بر در باب یقین ویتگنشتاین)
دوره 18، شماره 46 ، اردیبهشت 1403، ، صفحه 13-29
چکیده
یکی از مفاهیم اخلاقیِ مهمی که در سالهای گذشته ذهن بسیاری از فیلسوفان را به خود مشغول داشته، مفهوم «یقین اخلاقی» است. این معنی که آیا گزارههای اخلاقیای وجود دارند که آن چنان یقینی به بارآورند ... بیشترمرزهای مبهم مفهوم ’بازی‘؛ پاسخ به مناقشات مکگین در باب شباهت خانوادگی
دوره 18، شماره 46 ، اردیبهشت 1403، ، صفحه 171-189
چکیده
کالین مکگین در کتاب خود، حقیقت از طریق تحلیل: بازی، نام، و فلسفه، سعی میکند به برداشت سنتی از تحلیل مفهومی جان تازهای ببخشد. در نظر او، تعریف یک مفهوم عبارت است از بیان شروط لازم و کافی آن، و تعریف ... بیشترنقدی بر خوانش غالب از ویتگنشتاینِ کریپکی
دوره 17، شماره 44 ، آذر 1402، ، صفحه 201-221
چکیده
در این مقاله، درباره تفسیر گروهی از فلاسفه، همچون هکر، بِیکر، مکداول و مکگین از استدلال و پاسخ شکگرایانة ویتگنشتاینِ کریپکی یا کریپکنشتاین بحث خواهیم کرد و نشان داده خواهد شد که بخشی از تفسیر این ... بیشترایدۀ زبان اندیشه در محکمۀ ویتگنشتاین
دوره 17، شماره 44 ، آذر 1402، ، صفحه 448-466
چکیده
ویتگنشتاین در کتاب تحقیقات فلسفی طیف وسیعی از نظریات کلاسیک و معاصر را در باب زبان مورد انتقاد قرار میدهد. در اینجا سعی خواهیم کرد با معرفیای اجمالی از آنچه تحت عنوان نظریه «زبان اندیشه» (یا ... بیشترA Critical Study of Two Conceptions of Wittgenstein’s “Family Resemblance”
دوره 16، شماره 41 ، دی 1401، ، صفحه 222-241
چکیده
In the Blue Book (pp. 17-18) and in the Philosophical Investigation (§§ 66-67), Wittgenstein offers the idea of ‘family resemblances’ to explain the relation between some ‘things’. This paper first explores two accounts of this idea, one by Renford Bambrough and the other by Ilham Dilman. This reveals that there are at least ... بیشترآیا ویتگنشتاین متاخر به ورطۀ نسبیگرایی درمیغلتد؟ یک ارزیابی از منظر عقلانیت نقاد
دوره 16، شماره 40 ، آبان 1401، ، صفحه 208-224
چکیده
ویتگنشتاین متاخر هر نوع شناختی را در قالب بازیهای زبانی معرفی میکند که بر شکلهای زندگی مبتنیاند. از جمله لوازم دیدگاه او در دوره متاخر تاملات فلسفیاش، یکی نیز این است که بازیهای زبانی خاص به ... بیشترتأملی در باب تفسیر کاهیل از نکته اخلاقی و فرهنگی رساله ویتگنشتاین
دوره 16، شماره 38 ، اردیبهشت 1401، ، صفحه 389-419
چکیده
بر اساس رساله منطقی فلسفی ویتگنشتاین، گزاره های علوم طبیعی کل گزاره های معنادار زبان اند، و بنابراین گزاره اخلاقی وجود ندارد، چرا که سخن گفتن از اخلاقیات معیار معناداری گزاره ها -که عبارت است از ... بیشتردرونگرایی، نقطه تمایز معرفت شناسی دینی فیلیپس با ویتگنشتاین
دوره 16، شماره 38 ، اردیبهشت 1401، ، صفحه 420-447
چکیده
فیلیپس در مقام یک ایمان گرای متأثر از ویتگنشتاین، نسبت به معرفت شناسی گزاره های دینی رویکردی را اتخاذ می کند که به واسطه تفاوت-ها و تمایزهایی که با ویتگنشتاین دارد، مهم می نماید. در این مقاله ابتدا ... بیشترWhen aesthetics does not lead to an act of environmental conservation
دوره 15، شماره 36 ، آبان 1400، ، صفحه 189-198
چکیده
This paper examines the relationship between the environmental aesthetics approach backed by knowledge (ecological aesthetics) and the possibility of doing an action in favor of environmental conservation. It seems that even having such an approach towards the environment fails to sufficiently motivate people to protect the environment and nature, since there ... بیشترنقش فیلسوف در پدیدارشناسی هگل با نظر به آرای ویتگنشتاین
دوره 13، شماره 29 ، بهمن 1398، ، صفحه 411-428
چکیده
در این نوشتار میکوشیم به این پرسش پاسخ دهیم: در پدیدارشناسیِ هگل فیلسوف در رسیدنِ آگاهیِ طبیعی به جایگاه فلسفه چه نقشی دارد؟ برای پاسخگویی به این پرسش، علاوه بر مقدمۀ پدیدارشناسیِ هگل به عنوان منبع ... بیشترخوبی، خوشکامی و پذیرش جهان از دیدگاه ویتگنشتاین متقدم
دوره 13، شماره 27 ، شهریور 1398، ، صفحه 293-314
چکیده
اخلاق به عنوان یکی از موضوعهای مهم و اساسی در رسالة منطقی- فلسفی دست کم از سال ۱۹۱۶ ویتگنشتاین را به خود مشغول داشته بوده است. وی «خوبی» را به خوشکامی و «خوشکامی» را به پذیرش جهان تعریف ... بیشترHow to Escape Irrelevance: Performance Philosophy, Public Philosophy and Borderless Philosophy
دوره 12، شماره 24 ، مهر 1397، ، صفحه 55-82
چکیده
Carlo Cellucci has rightly pointed out that contemporary professional academic philosophy has a serious problem of irrelevance. Performance philosophy and public philosophy are two recent attempts to solve that problem and radically transform professional academic philosophy into what I call real philosophy. Nevertheless, performance philosophy and public ... بیشتربررسی راهحل ویتگنشتاین به واقعیت سلبی
دوره 10، شماره 19 ، آبان 1395، ، صفحه 45-74
چکیده
دشواری واقعیت سلبی این است که گرچه وجود صدقساز، نفسالامر و متعلق گزارهی ایجابی صادقی چون «تهران پایتخت ایران است» در خارج هیچ مشکلی ندارد، وجود متعلق گزارهی سلبی صادقی چون «تهران پایتخت ... بیشترتراکتاتوس ؛ آغاز رویکرد درمانی ویتگنشتاین به فلسفه
دوره 9، شماره 16 ، اردیبهشت 1394، ، صفحه 79-95
چکیده
ویتگنشتاین اندیشمندی است که از سویی فلسفه را مولِّد آشفتگی ذهنی میداند و از سوی دیگر فیلسوف را در مقام یک درمانگر میخواهد. این نگرش دوسویه نسبت به فلسفه، از تراکتاتوس آغاز میشود و سپس با قول به تنوع ... بیشترنسبیت در تلقّیهای دینی ویتگنشتاین
دوره 7، شماره 12 ، اردیبهشت 1392، ، صفحه 1-97
چکیده
بدون شک ویتگنشتاین در اندیشة متفکران و فیلسوفان دینشناس در قرن بیستم تأثیر مهمی گذاشته است و لذا تفاسیر، تحلیلها و دیدگاههای متعددی با تکیه بر آثار او به یادگار مانده است. آن چه در این نوشتار دنبال ... بیشترایمان گرایی، خاستگاه و رویکرد آن در تفکر ویتگنشتاین
دوره 1، شماره 202 ، دی 1386، ، صفحه 89-111