دوره 18 (1403)
دوره 17 (1402)
دوره 16 (1401)
دوره 15 (1400)
دوره 14 (1399)
دوره 13 (1398)
دوره 12 (1397)
دوره 11 (1396)
دوره 10 (1395)
دوره 9 (1394)
دوره 8 (1393)
دوره 7 (1392)
دوره 6 (1391)
دوره 5 (1390)
دوره 4 (1389)
دوره 3 (1388)
دوره 2 (1387)
دوره 1 (1386)
کلیدواژهها = happiness
تعداد مقالات: 9
بررسی تمایزات معناداری زندگی و خوشبختی از دیدگاه تدئوس متز
دوره 17، شماره 44 ، آذر 1402، ، صفحه 507-528
چکیده
تدئوس متز کوشیده است تا نشان دهد که معنای زندگی مانند اخلاق و خوشبختی، یکی از مقولات هنجاری زندگی میباشد و بر تمایز معنای زندگی و خوشبختی تاکید دارد. با جستجو در آثار متز میتوان چند شاهد و دلیل ... بیشتررابطه لذت و سعادت از دیدگاه ابن سینا و ملاصدرا
دوره 15، شماره 35 ، شهریور 1400، ، صفحه 268-292
چکیده
انسانها از زمانی که پا به عرصه حیات میگذارند تا ابد با پدیدههای لذّت و سعادت مواجه هستند. این دو مفهوم بسیار به هم نزدیکاند ولی تفاوت عمده باهم دارند و آن این که لذّت در موارد لحظهای نیز به کار ... بیشترارزیابی نظریه تدئوس متز درباره معنای زندگی
دوره 14، شماره 33 ، بهمن 1399، ، صفحه 45-63
چکیده
تدئوس متز از فیلسوفان تحلیلی با ارائه ویژگیهای یک نظریه معنای زندگی، نظریه خود را با تکیه بر 1) تفکیک ساحات انسان به حیوانی و عقلانی 2) ارائه لذت و معنا به مثابه ملاکهای متناسب با دو ساحت ... بیشترMulla Sadra on the Relation of Sharia and Practical Philosophy
دوره 14، شماره 32 ، آذر 1399، ، صفحه 289-302
چکیده
To explain Mulla Sadra’s viewpoint of the relationship of practical wisdom and Sharia, one needs to turn to the explanation of human soul and its perfection (happiness). It should be mentioned that the nature of practical wisdom and its principles are specified based on the definition that is offered of happiness. According to Mulla Sadra, true happiness ... بیشترخوبی، خوشکامی و پذیرش جهان از دیدگاه ویتگنشتاین متقدم
دوره 13، شماره 27 ، شهریور 1398، ، صفحه 293-314
چکیده
اخلاق به عنوان یکی از موضوعهای مهم و اساسی در رسالة منطقی- فلسفی دست کم از سال ۱۹۱۶ ویتگنشتاین را به خود مشغول داشته بوده است. وی «خوبی» را به خوشکامی و «خوشکامی» را به پذیرش جهان تعریف ... بیشترکانت و وجوه دوگانه خیر اعلا در گستره تاریخ
دوره 13، شماره 26 ، خرداد 1398، ، صفحه 361-380
چکیده
در نظریه اخلاق کانت با دو سطح فوق محسوس (معقول) و محسوس (قابل تحقق) از خیر اعلا روبرو هستیم. کانت در تمام آثار خود به این دو سطح اشاره کرده است، بیآنکه به تعارض و نزاع بنیادی موجود در هم زمانی آن دو پرداخته ... بیشترThe Relationship between Two Secular and Theological Interpretations of the Concept of Highest Good in Kant: with respect to the criticism of Andrews Reath’s paper “Two Conceptions of the Highest Good in Kant”
دوره 11، شماره 21 ، دی 1396، ، صفحه 93-107
چکیده
Discussing two common critiques on theological interpretations of the concept of the highest good in Kant’s moral philosophy in his paper, Two Conceptions of the Highest Good in Kant, Reath has invited readers to have a secular interpretation of this concept and pointed out its advantages. In the present paper, we will attempt to provide the main principles ... بیشترنسبت الهیات فیزیکی به الهیات اخلاقی در اندیشه کانت
دوره 7، شماره 12 ، اردیبهشت 1392، ، صفحه 1-122
چکیده
هرچند کانت در نقد عقل محض، مغالطات برخاسته از الهیات نظری را خاطر نشان ساخته است ولی از این میان، برهان فیزیکی- خداشناختی (غایت شناختی) را ارزشمند دانسته است. وی در نقد عقل عملی، صورت صحیح خداشناسی را در ... بیشترنسبت فضیلت با سعادت در نظام اخلاقی افلاطون
دوره 2، شماره 203 ، شهریور 1387، ، صفحه 135-159