Journal of Philosophical Investigations
رویکرد نظری به فلسفه تعلیم و تربیت اسلامی
رویکرد نظری به فلسفه تعلیم و تربیت اسلامی

اسداله خدیوی؛ رسول نامور؛ اسماعیل سلیمانزاده

دوره 16، شماره 40 ، آبان 1401، ، صفحه 196-207

https://doi.org/10.22034/jpiut.2022.53612.3371

چکیده
  در این مقاله سعی داریم به فلسفه تعلیم و ترِبیت نگاهی فلسفی کلی داشته باشیم. درباره تعلیم و تربیت و مراحل آن مربیان بزرگ تعلیم و تربیت سخن فراوان گفته‌اند. به تعبیر آنان تنها راه رسیدن به کمال انسان در ...  بیشتر
فلسفه‌ بقای سینما با رویکرد ژان بودریار
فلسفه‌ بقای سینما با رویکرد ژان بودریار

مهدی عطارزاده؛ مریم جمالی؛ محمد ضیمران

دوره 16، شماره 40 ، آبان 1401، ، صفحه 243-258

https://doi.org/10.22034/jpiut.2022.51890.3232

چکیده
  ژان بودریار نظریه‌پرداز پست‌مدرن در عرصه جامعه‌شناسی رویکردی فلسفی را برای تشریح دنیای کنونی اتخاذ کرد. بودریار از وضعیت جهان امروز، تحت عنوان حاد واقعیت یاد می‌کند و معتقد است که امروزه وانموده‌ها ...  بیشتر
تدارک رویکردی نو به فلسفه تعلیم و تربیت: اقتضاء تحولات فناورانه عصر حاضر
تدارک رویکردی نو به فلسفه تعلیم و تربیت: اقتضاء تحولات فناورانه عصر حاضر

سید مهدی سجادی

دوره 16، شماره 39 ، شهریور 1401، ، صفحه 27-39

https://doi.org/10.22034/jpiut.2022.52983.3342

چکیده
  فلاسفه تعلیم و تربیت امروزه با این پرسش اساسی مواجه‌اند که چگونه می‌توان از یک نظام فلسفه تعلیم و تربیت کارآمد سخن گفت و چگونه می‌توان آن را از وضعیت بی‌عملی رخوت‌آمیزی که اکنون بدان گرفتار است نجات ...  بیشتر
فلسفه تعلیم و تربیت برای آینده از دیدگاه توماس دو کُنَنک
فلسفه تعلیم و تربیت برای آینده از دیدگاه توماس دو کُنَنک

وحید نژادمحمد؛ گلچهره مرادی باستانی

دوره 16، شماره 39 ، شهریور 1401، ، صفحه 166-185

https://doi.org/10.22034/jpiut.2022.52938.3340

چکیده
  توماس دو کُنَنک، فیلسوف کانادایی معاصر است که تاکنون کتاب و رسالات بسیاری چاپ کرده و تحقیقات زیادی در زمینه فلسفه و آموزش انجام داده است. آنچه برای توماس دو کُنَنک اهمیت دارد حفظ کرامت انسانی در هر زمینه ...  بیشتر
رابطۀ ضرورت بیرونی و درونی و علم در نزد هگل
رابطۀ ضرورت بیرونی و درونی و علم در نزد هگل

محمد مشکات

دوره 16، شماره 38 ، اردیبهشت 1401، ، صفحه 869-897

https://doi.org/10.22034/jpiut.2021.46541.2869

چکیده
  یکی از مهم‌ترین جنبه‌های فلسفۀ هگل موضوع ضرورت است. در اینجا معنای ضرورت به خودی خود، مورد بحث نیست. بلکه با حفظ معنای مورد نظر آن، نظر به دو قید بکار رفتۀ بیرونی و درونیِ ضرورت، در سخنان هگل است. از سوی ...  بیشتر
مطالعه و بررسی معناشناسی از منظر زبانشناسی با رویکرد فلسفی
مطالعه و بررسی معناشناسی از منظر زبانشناسی با رویکرد فلسفی

محمد ظهرابی

دوره 15، شماره 37 ، دی 1400، ، صفحه 375-396

https://doi.org/10.22034/jpiut.2022.48425.3015

چکیده
  معنا بر آنچه که یک زبان در مورد جهانی -که ما در آن زندگی می‌کنیم- و یا هر گونه جهان احتمالی و خیالی -که در موردش توصیف می‌کند-، اشاره دارد. مطالعه و بررسی معنا(meaning) و زوایای مختلف آن معناشناسی(semantics) نامیده ...  بیشتر
محمد بن زکریای رازی: فیلسوف دگراندیش یا طبیب فیلسوف‌نما
محمد بن زکریای رازی: فیلسوف دگراندیش یا طبیب فیلسوف‌نما

ثریا سلیمانی؛ عباسعلی منصوری

دوره 15، شماره 34 ، اردیبهشت 1400، ، صفحه 160-177

https://doi.org/10.22034/jpiut.2021.41220.2648

چکیده
  < p dir="RTL">محمد بن زکریای رازی یک از چالش برانگیز­ترین شخصیت‌ها در تاریخ علم در جهان اسلام است. صرف نظر از چالش در مورد آراء فلسفی، طبی یا دینی او،‌ یکی از چالش­ها­ی دامنه‌‌‌‌دار نسبت زکریا با ...  بیشتر
کالیکلس در برابر سقراط یا زندگی کنشگرانه سیاست‌مدار و زندگی نگرورزانه فیلسوف
کالیکلس در برابر سقراط یا زندگی کنشگرانه سیاست‌مدار و زندگی نگرورزانه فیلسوف

حمیدرضا محبوبی آرانی

دوره 15، شماره 34 ، اردیبهشت 1400، ، صفحه 345-362

https://doi.org/10.22034/jpiut.2020.39182.2534

چکیده
  افلاطون در هیچ‌یک از آثارش بجز گرگیاس عنان سخن را به منتقد گستاخ و رک و راستی همچون کالیکلس نمی‌سپارد که چنین با اقتدار فلسفه نگرورزانه را به باد نقد بگیرد و چالشی ژرف در برابر زندگی فلسفی سقراطی بگذارد. ...  بیشتر
درآمدی به خاستگاه و قابلیت‌های مقوله «حیثیت» در منطق و فلسفه اسلامی
درآمدی به خاستگاه و قابلیت‌های مقوله «حیثیت» در منطق و فلسفه اسلامی

میکاییل جمال پور

دوره 13، شماره 29 ، بهمن 1398، ، صفحه 145-168

https://doi.org/10.22034/jpiut.2020.35419.2383

چکیده
  هرچند مفهوم «حیثیت» برای مخاطبان و پژوهشگران فلسفه اسلامی ناآشنا نیست، اما به نظر می رسد تا کنون ظرفیت این مفهوم چنان که باید و شاید مورد توجه قرار نگرفته است. در این مقاله پس از بیان خاستگاه حیثیت، ...  بیشتر
بررسی تطبیقی رئوس ثمانیه در فلسفه سینوی و حکمت صدرایی
بررسی تطبیقی رئوس ثمانیه در فلسفه سینوی و حکمت صدرایی

عبدالله نصری؛ سیدمختار موسوی

دوره 13، شماره 27 ، شهریور 1398، ، صفحه 353-373

https://doi.org/10.22034/jpiut.2019.25829.1967

چکیده
  بررسی تطبیقی رئوس ثمانیه در فلسفه سینوی و حکمت صدراییچکیده فلسفه ابن‌سینا به اقتفای فلسفه فارابی با تدقیق در آرا، حکمای یونان باستان، شالوده حکمت اسلامی و از پایه های مهم و اساسی حکمت متعالیه به شمار ...  بیشتر
واکاوی روش تا ویلی ابن رشد
واکاوی روش تا ویلی ابن رشد

علیرضا پارسا

دوره 10، شماره 19 ، آبان 1395، ، صفحه 115-132

چکیده
  مسأله تأویل در منظومه اندیشه ابن­رشد جایگاه ویژه‌ای دارد، این مسأله کلید حل تعارض دین و فلسفه، نشان دهنده نادرستی نسبت کفر به فلاسفه و عامل فهم و تبیین نصوص دینی است. از نظر ابن­رشد تأویل گذر از معنای ...  بیشتر
نوروفلسفه از آغاز تا به امروز
نوروفلسفه از آغاز تا به امروز

محمد مهدی میرلو؛ محمد علی نظری؛ سمیه اسدزاده

دوره 7، شماره 12 ، اردیبهشت 1392، ، صفحه 1-158

چکیده
  بیش از 30 سال پیش، اصطلاح نوروفلسفه برای توصیف حوزه­ی جدید و نوظهور پژوهش­های میان­رشته­ای ابداع شد. این اصطلاح با انتشار کتاب نوروفلسفه (1986) توسط پاتریشیا چرچلند وارد بحث­های فلسفی شد که هدف ...  بیشتر
تحلیلی نو از چیستی فلسفۀ تحلیلی
تحلیلی نو از چیستی فلسفۀ تحلیلی

یوسف نوظهور؛ بیت الله ندرلو

دوره 4، شماره 219 ، آذر 1389، ، صفحه 119-136

چکیده
   فلسفۀ ­تحلیلی[i] (Analytic Philosophy)، به عنوان جنبش فلسفی غالب در دنیای معاصر انگلیسی­زبان، برخلاف رقیب خود، فلسفۀ ­قاره­ای، در بازشناسی هویت خویش دچار بحران عظیمی‌شده است. به­طوری­که فیلسوفان ...  بیشتر