Journal of Philosophical Investigations
رتوریک و نسبت آن با سیاست در اندیشه ارسطو
رتوریک و نسبت آن با سیاست در اندیشه ارسطو

فاطمه رایگانی؛ علی فتح طاهری؛ علی نقی باقرشاهی؛ میثم سفیدخوش

دوره 17، شماره 44 ، آذر 1402، ، صفحه 222-241

https://doi.org/10.22034/jpiut.2022.52677.3326

چکیده
  رتوریک که در ادبیات فلسفی ما به خطابه برگردانده شده است، به‌عنوان یکی از صناعات خمس که اقناعی اما غیریقینی است شناخته می‌شود و فلسفه‌ورزان آن را به‌عنوان صناعتی غیرفلسفی و غیرمعتبر کنار نهاده‌اند. ...  بیشتر
بررسی رگه‌های کانتی در تفکر ویتگنشتاین اول و دوم
بررسی رگه‌های کانتی در تفکر ویتگنشتاین اول و دوم

پردیس بقالی؛ محمدرضا عبدالله نژاد

دوره 17، شماره 43 ، مرداد 1402، ، صفحه 1-19

https://doi.org/10.22034/jpiut.2023.55406.3476

چکیده
  علی‌رغم فعالیت فلسفی ویتگنشتاین در بریتانیا و تعلق فکری وی به فلسفه­ تحلیلی، عناصر غیرتحلیلی نیز در افکار وی وجود دارد که این عناصر ریشه در تفکر آلمانی، به ویژه فلسفه انتقادی کانت دارد. پس می­توان ...  بیشتر
Critique of Bochenski’s Conception of Methodology in Philosophy
Critique of Bochenski’s Conception of Methodology in Philosophy

Benedict Michael Shamijah؛ Edoh Sunday Odum

دوره 16، شماره 41 ، دی 1401، ، صفحه 206-221

https://doi.org/10.22034/jpiut.2021.45849.2821

چکیده
  This paper is an examination of Bochenski’s conception of an acceptable methodology for research in philosophy. Generally methodology refers to the building of scientific knowledge, methods are the how for building knowledge. it is the how, why method we have elected to reflect on the method of doing philosophy. This reflection proceeds from a preliminary ...  بیشتر
تحلیل و نقد تبیین ابن‌سینا در حصر اقسام حکمت نظری به سه گرایش
تحلیل و نقد تبیین ابن‌سینا در حصر اقسام حکمت نظری به سه گرایش

قدرت الله قربانی؛ روح الله سوری؛ سجاد دلیر

دوره 15، شماره 37 ، دی 1400، ، صفحه 834-855

https://doi.org/10.22034/jpiut.2021.47902.2966

چکیده
  مهمترین مساله در تقسیم‌بندی انواع حکمت -یکی از مهم‌ترین مباحث مطرح در فلسفه اسلامی-، دلیلی است که حکمای اسلامی بویژه ابن‌سینا برای حصر اقسام حکمت نظری اقامه کرده‌اند. دلیل حصر اقسام حکمت نظری، با یک ...  بیشتر
تفسیر پیشگفتار هگل بر کتاب فلسفۀ حق و بررسی مؤلفه‌های اساسی فلسفۀ سیاسی او
تفسیر پیشگفتار هگل بر کتاب فلسفۀ حق و بررسی مؤلفه‌های اساسی فلسفۀ سیاسی او

محسن باقرزاده مشکی‌باف

دوره 15، شماره 34 ، اردیبهشت 1400، ، صفحه 41-62

https://doi.org/10.22034/jpiut.2020.41252.2651

چکیده
  نگارنده، پیشگفتار فلسفه حق هگل را با توجه به سه شکافی که هگل در اندیشه و فرهنگ آلمانی یافته است به گونه‌ای بازسازی می‌کند که نه تنها دلیل نوشتن کتاب فلسفه حق روشن شود بلکه حتی ضرورت گسست از این شکاف‌ها ...  بیشتر
درآمدی به خاستگاه و قابلیت‌های مقوله «حیثیت» در منطق و فلسفه اسلامی
درآمدی به خاستگاه و قابلیت‌های مقوله «حیثیت» در منطق و فلسفه اسلامی

میکاییل جمال پور

دوره 13، شماره 29 ، بهمن 1398، ، صفحه 145-168

https://doi.org/10.22034/jpiut.2020.35419.2383

چکیده
  هرچند مفهوم «حیثیت» برای مخاطبان و پژوهشگران فلسفه اسلامی ناآشنا نیست، اما به نظر می رسد تا کنون ظرفیت این مفهوم چنان که باید و شاید مورد توجه قرار نگرفته است. در این مقاله پس از بیان خاستگاه حیثیت، ...  بیشتر
How DoesStrawson Unify Epistemology, Ontology and Logic
How DoesStrawson Unify Epistemology, Ontology and Logic

محمدرضا عبدالله نژاد

دوره 6، شماره 11 ، آبان 1391، ، صفحه 1-14

چکیده
  Strawson’s conception of analysis as a ‘connective linguistic analysis’ makes it possible for him to achieve an indefinitely large range of ideas or concepts among them are certain numbers of fundamental, general and pervasive concepts or concept-types which not only are pre-theoretical or ahistorical, but also together constitute a structural ...  بیشتر
جایگاه منطق در تقسیم‌بندی علوم ارسطو
جایگاه منطق در تقسیم‌بندی علوم ارسطو

احمدعلی حیدری؛ مهدی هاتف

دوره 6، شماره 10 ، اردیبهشت 1391، ، صفحه 63-96

چکیده
  ارسطو در جاهای مختلف آثارش، به تناسب بحث، علوم را به اقسام و شاخه‌هایی تقسیم می‌نماید. وی اولین کسی است که منطق را تدوین و به عنوان یک علم عرضه نموده است. اما در میان تقسیم بندیهایی که ارسطو از علوم بدست ...  بیشتر