Journal of Philosophical Investigations
حقیقت و خطاناپذیری در «منطقِ هویتِ مطلقاً متناقضِ» نیشیدا و «منطقِ صوری - شهودیِ» ملاصدرا
حقیقت و خطاناپذیری در «منطقِ هویتِ مطلقاً متناقضِ» نیشیدا و «منطقِ صوری - شهودیِ» ملاصدرا

حسن رهبر؛ خلیل حکیمی فر؛ حمید اسکندری

دوره 16، شماره 40 ، آبان 1401، ، صفحه 581-596

https://doi.org/10.22034/jpiut.2022.51646.3214

چکیده
  غایت نهایی فلسفه‌ورزی، دست‌کم در فلسفۀ کلاسیک، دریافت حقیقت خطاناپذیر است. فیلسوفان با دیدگاه‌ها و مبانی فکری مختلف می‌کوشند ساختاری برای دریافت حقیقت بنا نهند. نیشیدا فیلسوف ژاپنی مکتب ذن، کسب حقیقت ...  بیشتر
قصدیت در فراسوی ایده‌آلیسم و رئالیسم
قصدیت در فراسوی ایده‌آلیسم و رئالیسم

همایون دهاقین؛ بیژن عبدالکریمی؛ محمد شکری

دوره 15، شماره 37 ، دی 1400، ، صفحه 997-1026

https://doi.org/10.22034/jpiut.2021.44129.2750

چکیده
  عزیمت‌گاه هوسرل برای برچیدن دوگانگی(سوبژه و ابژه) مندرج در سرشت سنت متافیزیک غرب ساختار استعلایی آگاهی است. از این‌رو بنای ذاتی آگاهی قصدیت است. قصدیت فعل آگاهی و عملی عینیت‌ساز است؛ یعنی با توسل به‌مراحل ...  بیشتر
کانت و بی معنایی مابعدالطبیعه
کانت و بی معنایی مابعدالطبیعه

علی اصغر مروت

دوره 14، شماره 33 ، بهمن 1399، ، صفحه 386-403

https://doi.org/10.22034/jpiut.2020.41972.2673

چکیده
  این قولِ کانت که «فاهمه بدون شهود بی‌محتوی است و شهود بدون فاهمه کور است» عبارتی کلیدی در فلسفه اوست. کانت در شرح این عبارت به گونه­ای سخن گفته است که عده‌ای از محققان معاصر مانند استراوسن، وارنوک، ...  بیشتر
Intuition as a Capacity for a Priori Knowledge
Intuition as a Capacity for a Priori Knowledge

Henry W. Pickford

دوره 13، شماره 28 ، آبان 1398، ، صفحه 147-169

https://doi.org/10.22034/jpiut.2019.35724.2403

چکیده
  This article lays the groundwork for a defense of rational intuitions by first arguing against a prevalent view according to which intuition is a distinctive psychological state, an “intellectual seeming” that p, that then constitutes evidence that p. An alternative account is then offered, according to which an intuition that p constitutes non-inferential ...  بیشتر
نظریّۀ حکم کانت: نظریّۀ حمل صریح یا ضمنی؟
نظریّۀ حکم کانت: نظریّۀ حمل صریح یا ضمنی؟

احمد علی اکبر مسگری؛ آرش جمشیدپور

دوره 13، شماره 26 ، خرداد 1398، ، صفحه 247-270

https://doi.org/10.22034/jpiut.2019.8036

چکیده
  «نظریّۀ حکم» موضوعی است که در چارچوب طیف گسترده‌ای از حوزه‌های فلسفی قرار می‌گیرد. معرفت‌شناسی، منطق، معناشناسی و روان‌شناسی شناختی حوزه‌های فلسفی مهمّی هستند که با مباحث مربوط به «نظریّۀ ...  بیشتر
مقام تفکر و شهود در گلشن راز و سوتره‌های مهایانه
مقام تفکر و شهود در گلشن راز و سوتره‌های مهایانه

سعید گراوند؛ مظاهر احمدتوبی

دوره 12، شماره 25 ، بهمن 1397، ، صفحه 209-229

https://doi.org/10.22034/jpiut.2019.8013

چکیده
  در این مقاله، پس از بیان گزارشی اجمالی در باب ویژگی و مندرجات گلشن راز و سوتره‌های مهایانه، سعی بر آن است که به پرسش‌های اساسی در باب تفکر و مسائل مربوط به آن پاسخ داده شود. این مقاله مشتمل بر سه بخش است: ...  بیشتر
Mulla Sadra and Hume on Comparative Analyzing of Causality
Mulla Sadra and Hume on Comparative Analyzing of Causality

قدرت الله قربانی

دوره 12، شماره 24 ، مهر 1397، ، صفحه 241-257

چکیده
  One of the most important causes for comparative studying on philosophical systems is to find their commonalities for responding common questions and to emphasize on their differences for taking functional answers encountering modern philosophical challenges and problems. Here, causality is chosen as the case study. Causality is of the basic philosophical issues ...  بیشتر
نسبت شهود و هوش در فلسفه‌ی برگسون
نسبت شهود و هوش در فلسفه‌ی برگسون

محمد عنبرسوز؛ جهانگیر مسعودی

دوره 8، شماره 15 ، آذر 1393، ، صفحه 77-89

چکیده
  یکی از نقاط ابهام برانگیز در فلسفه‌ی برگسون، نسبت میان هوش و شهود به عنوان دو منبع معرفتی انسان است. برگسون به دلیل تلقی خاص خود از جهان به عنوان امری پویا و سیال به دنبال روش معتبری برای دستیابی به شناخت ...  بیشتر
اشراق و شهود از نگاه افلاطون
اشراق و شهود از نگاه افلاطون

مریم سلطانی کوهانستانی؛ مجید صدرمجلس

دوره 8، شماره 14 ، خرداد 1393، ، صفحه 1-26

چکیده
  وجود معرفت شهودی و معنای آن همواره محل نزاع در بین مفسّران افلاطون بوده است؛ برخی اصلاً قائل به چنین شناختی نزد افلاطون نبوده و عده‌ای که آن را پذیرفته‌اند، در عقلانی یا عرفانی بودن آن اختلاف‌نظر دارند. ...  بیشتر
نسبت فلسفة کانت با فلسفة لایب‌نیتس
نسبت فلسفة کانت با فلسفة لایب‌نیتس

اسماعیل سعادتی خمسه

دوره 3، شماره 214 ، اسفند 1388، ، صفحه 49-70

چکیده
  کانت در فلسفة خود رویکردی انتقادی به تعالیم و نظریه‌های لایب‌نیتس اتخاذ کرده است. تلقی کانت از هماهنگی پیشین‌بنیاد، شهود، و احکام تألیفی و تحلیلی، متفاوت از تعریف و تلقی لایب‌نیتس است. فلسفة نقدی معنای ...  بیشتر
امر سوم در احکام تألیفی پیشینی در فلسفة کانت
امر سوم در احکام تألیفی پیشینی در فلسفة کانت

رضا ماحوزی

دوره 3، شماره 214 ، اسفند 1388، ، صفحه 89-104

چکیده
  کانت معتقد است در احکام تألیفی، به امر سوم یا واسطه‌ای نیاز است تا محمولی که بیرون از مفهوم موضوع است و به‌عبارت دیگر، مندرج در مفهوم موضوع نیست، به نحو مرتبط و ضروری به موضوع حمل کنیم. این مسأله در مورد ...  بیشتر
گستره و دامنۀ شهودگروی اخلاقی مور
گستره و دامنۀ شهودگروی اخلاقی مور

علی اکبر عبدل آبادی

دوره 3، شماره 210 ، شهریور 1388، ، صفحه 119-130

چکیده
  یکی از پرسش های بسیار اساسی دربارة شهودگروی اخلاقی مور این است کهگستره و دامنۀ شهودگروی اخلاقی وی تا کجاست. آیا شهودگروی اخلاقی ویصرفاً ناظر به مفاه یم اخلاقی ارزش ی و احکام یا قضا یای اخلاق ی مشتمل برآنهاست ...  بیشتر