Journal of Philosophical Investigations
The Deficits of Scientific Scepticism: Revisiting the Higher Values of Contextualistic Pluralism in Justification of Truth and Knowledge Claims
The Deficits of Scientific Scepticism: Revisiting the Higher Values of Contextualistic Pluralism in Justification of Truth and Knowledge Claims

Anthony Etuk

دوره 17، شماره 45 ، دی 1402، ، صفحه 116-127

https://doi.org/10.22034/jpiut.2024.57961.3587

چکیده
  Scientific scepticism, fundamentally, questions the veracity and epistemic value of claims not supported by scientific evidence. Motivated by the assumption that only the empirical investigation of reality leads to the truth, the scientific sceptics often maintain that only scientific method is best suited for this purpose. Claims found to be wanting in scientific ...  بیشتر
توجیه پذیری تجربه حسی و تجربه دینی در نظام فکری آلستون؛ مناقشات و پاسخ ها
توجیه پذیری تجربه حسی و تجربه دینی در نظام فکری آلستون؛ مناقشات و پاسخ ها

معصومه محمودی؛ عبداله صلواتی

دوره 17، شماره 44 ، آذر 1402، ، صفحه 695-716

https://doi.org/10.22034/jpiut.2023.52266.3264

چکیده
  آلستون با تمایز دو دیدگاه توجیهی تجربه حسی؛ یعنی دیدگاه توجیهی مستقیم و غیر مستقیم بر این باور است که تجربه حسی متعلقات خودش را به صورت مستقیم توجیه می‌کند؛ یعنی در تجربه حسی ما مستقیما با عین خارجی در ...  بیشتر
From the Conflict of the Faculties to the Reconciliation of Knowledge and Nature at Kantian University and Its Lessons for Iran's Higher Education
From the Conflict of the Faculties to the Reconciliation of Knowledge and Nature at Kantian University and Its Lessons for Iran's Higher Education

رضا ماحوزی

دوره 16، شماره 41 ، دی 1401، ، صفحه 19-33

https://doi.org/10.22034/jpiut.2022.39775.3347

چکیده
  In the early works of the eighteenth-century German philosopher, Immanuel Kant, besides explaining the philosophical and metaphysical foundations of various sciences, has illustrated a comprehensive philosophical system and desirable metaphysical critique. In his later works, through emphasizing the concept of Nature and the growth of Reason, he has considered ...  بیشتر
بررسی متناقض‌نمای اختیار انسان و تقدیر الهی در فلسفه ابن سینا
بررسی متناقض‌نمای اختیار انسان و تقدیر الهی در فلسفه ابن سینا

سمیه حیران؛ عباس احمدی سعدی؛ محمدعلی اخگر

دوره 16، شماره 40 ، آبان 1401، ، صفحه 395-406

https://doi.org/10.22034/jpiut.2022.51096.3167

چکیده
  برخی تعارضاتِ فلسفی - کلامی در مبحث علم پیشین، اراده و قدرت خداوند با مسالة جبر و اختیار انسان همچنان مورد نزاع و گفتگوی شارحان و صاحب نظران است. بازخوانی و تحلیل آراء ابن سینا درباره تأثیر اراده انسان ...  بیشتر
ارزیابی جایگاه معرفت‌شناختی یقین در اندیشه ویتگنشتاین، از منظر عقلانیت نقاد
ارزیابی جایگاه معرفت‌شناختی یقین در اندیشه ویتگنشتاین، از منظر عقلانیت نقاد

عبدالحمید محمدی؛ علی پایا

دوره 16، شماره 38 ، اردیبهشت 1401، ، صفحه 670-705

https://doi.org/10.22034/jpiut.2022.51134.3173

چکیده
  ویتگنشتاین در معرفت‌شناسی خود به «یقین» معتقد است ولی آن را نه از جنس معرفت بلکه فقط زیربنای آن می‌داند. در اندیشه او معرفت در بازی‌های زبانی عمومی خلاصه می‌شود، و بازی‌های زبانی بر یقینیاتی ...  بیشتر
Philosophy, Science, Capitalism and Truth
Philosophy, Science, Capitalism and Truth

اسلاوی ژیژک

دوره 15، شماره 36 ، آبان 1400، ، صفحه 36-52

https://doi.org/10.22034/jpiut.2021.13837

چکیده
  Fascinated by the recent scientific progress, even some philosophers today claim that philosophy is dead and that natural sciences (quantum cosmology, cognitive sciences) can answer questions which were once considered a domain of metaphysics: is our universe finite? Do we have free will? etc. The essay tries to problematize this claims by raising a series of ...  بیشتر
Metaphysical Foundation of African Epistemology: A Study of the Afemai-Etsako of Edo State in Southern Nigeria
Metaphysical Foundation of African Epistemology: A Study of the Afemai-Etsako of Edo State in Southern Nigeria

امانوئل آسیا؛ آنتونی آسئخااونو

دوره 15، شماره 36 ، آبان 1400، ، صفحه 213-227

https://doi.org/10.22034/jpiut.2021.46154.2832

چکیده
  Truth and knowledge are essentially the dictates of some rationality or metaphysical ordainment. By sense experience man is capable of accounting for his past, contemplate his life and predict his future and all of reality, for traditional Africa, however (as is the case with most native societies), there is another mode of knowing beyond man’s immediate ...  بیشتر
The Position of Sense in Ibn Sina's Epistemology (The Empiricism of Avicenna)
The Position of Sense in Ibn Sina's Epistemology (The Empiricism of Avicenna)

مصطفی مومنی

دوره 15، شماره 36 ، آبان 1400، ، صفحه 344-356

https://doi.org/10.22034/jpiut.2020.41079.2639

چکیده
  Philosophers consider sense as a means for true cognition. In spite of the fact that Islamic philosophy are generally regarded as rational philosophy, it does not mean that they do not assume epistemological value for sense. To some of them, including Ibn Sina, sense is extremely important. In the present article, I argue that the role of sense in Ibn Sina's ...  بیشتر
Theory of Knowledge in Islamic Intellectual Tradition
Theory of Knowledge in Islamic Intellectual Tradition

حسین واله

دوره 14، شماره 32 ، آذر 1399، ، صفحه 332-356

https://doi.org/10.22034/jpiut.2019.28176.2042

چکیده
  Early Muslim philosophers, theologians, logicians and experts in jurisprudence understand knowledge as “firm true belief supported by evidence”. They consider conjectures as a kind of ignorance, the domain of certain knowledge confined in necessary truths; and the domain of uncertain knowledge limited to contingent facts. From their definitions and ...  بیشتر
نسبت نفس و معرفت(نقد علم حصولی) با تاکید بر انتقادهای سهرودی از مشائیان
نسبت نفس و معرفت(نقد علم حصولی) با تاکید بر انتقادهای سهرودی از مشائیان

فرحناز شکارچی؛ محمدرضا شمشیری؛ هاشم گلستانی

دوره 13، شماره 29 ، بهمن 1398، ، صفحه 261-278

https://doi.org/10.22034/jpiut.2019.32966.2294

چکیده
  مساله نفس از دیرباز توجه اندیشمندان مختلف را به خود معطوف داشته وموجب پیدایش عقاید گوناگون درباره آن شده است. این پژوهش در قسمت نخست به بیان نظرات فارابی و‌‌ ابن‌سینا در مورد «تعریف» پرداخته و ...  بیشتر
مفهوم تجربه نزد متفکران نو-کانتی و تأثیر آن بر نوشته‌های اولیه‌ی والتر بنیامین
مفهوم تجربه نزد متفکران نو-کانتی و تأثیر آن بر نوشته‌های اولیه‌ی والتر بنیامین

امیر نصری؛ صابر دشت آرا

دوره 13، شماره 29 ، بهمن 1398، ، صفحه 429-450

https://doi.org/10.22034/jpiut.2019.32141.2248

چکیده
  مفهومی از تجربه‌ که در نظام معرفت‌شناسانه کانت پرداخته می‌شود، به رغم اهمیتی که در مقام یکی از ارکان اساسی نظام انتقادی دارد، به نحوی طنزآلود تا چند دهه پس از مرگ کانت در پرده می‌ماند. کشف و بازیابی ...  بیشتر
A Pragmatic Solution to the Value Problem of Knowledge
A Pragmatic Solution to the Value Problem of Knowledge

John Greco؛ Sahar Joakim

دوره 11، شماره 21 ، دی 1396، ، صفحه 53-67

چکیده
  We value possessing knowledge more than true belief. Both someone with knowledge and someone with a true belief possess the correct answer to a question. Why is knowledge more valuable than true belief if both contain the correct answer? I examine the philosophy of American pragmatist John Dewey and then I offer a novel solution to this question often called ...  بیشتر
سقراط: اصلاح‌گرِ اخلاقی
سقراط: اصلاح‌گرِ اخلاقی

ایمان شفیع بیک

دوره 10، شماره 19 ، آبان 1395، ، صفحه 231-252

چکیده
  سقراط در جست‌وجوی معرفتی است که ما را از فضیلت‌های اخلاقی آگاهی بخشد و در عمل نیز بدان فضیلت‌ها آراسته سازد. او با مبتنی ساختنِ اخلاق بر معرفت، فلسفه و راه زندگیِ خود را یگانه می‌سازد و به سنجه‌ای برای ...  بیشتر
نسبت شهود و هوش در فلسفه‌ی برگسون
نسبت شهود و هوش در فلسفه‌ی برگسون

محمد عنبرسوز؛ جهانگیر مسعودی

دوره 8، شماره 15 ، آذر 1393، ، صفحه 77-89

چکیده
  یکی از نقاط ابهام برانگیز در فلسفه‌ی برگسون، نسبت میان هوش و شهود به عنوان دو منبع معرفتی انسان است. برگسون به دلیل تلقی خاص خود از جهان به عنوان امری پویا و سیال به دنبال روش معتبری برای دستیابی به شناخت ...  بیشتر
اشراق و شهود از نگاه افلاطون
اشراق و شهود از نگاه افلاطون

مریم سلطانی کوهانستانی؛ مجید صدرمجلس

دوره 8، شماره 14 ، خرداد 1393، ، صفحه 1-26

چکیده
  وجود معرفت شهودی و معنای آن همواره محل نزاع در بین مفسّران افلاطون بوده است؛ برخی اصلاً قائل به چنین شناختی نزد افلاطون نبوده و عده‌ای که آن را پذیرفته‌اند، در عقلانی یا عرفانی بودن آن اختلاف‌نظر دارند. ...  بیشتر
ضرورت و ملاک بدیهیات در فلسفۀ اسلامی
ضرورت و ملاک بدیهیات در فلسفۀ اسلامی

منصور ایمان پور

دوره 3، شماره 210 ، شهریور 1388، ، صفحه 27-46

چکیده
  یکی از مباحث مهم و تأثیرگذاری که در فلسفۀ اسلامی وجود دارد و امروزه، تحتقابل طرح است، مسئلۀ بدیهیات در حوزة تصورات و « معرفت شناسی » عنوانتصدیقات است . این مسئله با وجود اهمیت فراوان و نقش بی بدیلش ...  بیشتر
نسبت فضیلت با سعادت در نظام اخلاقی افلاطون
نسبت فضیلت با سعادت در نظام اخلاقی افلاطون

یوسف نوظهور؛ داود سیروس

دوره 2، شماره 203 ، شهریور 1387، ، صفحه 135-159

چکیده
  مکاتب اخلاقی کلاسیک، به ویژه نظام اخلاقی افلاطون، با مشخصة «سعادت‌گرایی» شناخته می‌شوند. آموزة بنیادین «سعادت‌گرایی» این است که مطلوب نهایی انسان، نیل به سعادت است و همة فعالیت‌های آدمی ...  بیشتر