Journal of Philosophical Investigations
Love, Compassion and Reason in The Open Society and Its Enemies
Love, Compassion and Reason in The Open Society and Its Enemies

Alain Boyer

دوره 17، شماره 42 ، خرداد 1402، ، صفحه 242-257

https://doi.org/10.22034/jpiut.2023.16586

چکیده
  One may say that The Open Society and Its Enemies (OS) offered in 1945 the first complete elaboration of the general approach proposed by Karl Popper, namely his ‘critical rationalism’, a bold generalization of the fallibilist falsificationism in the domain of the empirical sciences masterly proposed in Logik der Forschung (1934). The political content ...  بیشتر
نقد و بررسی ابعاد انسان‌‌شناختی دعا از دیدگاه وینسنت برومر
نقد و بررسی ابعاد انسان‌‌شناختی دعا از دیدگاه وینسنت برومر

مروه دولت آبادی؛ عین الله خادمی؛ امیرحسین منصوری نوری؛ زینب درویشی

دوره 15، شماره 35 ، شهریور 1400، ، صفحه 81-96

https://doi.org/10.22034/jpiut.2021.44296.2756

چکیده
  این پژوهش با روش تحلیلی و استنادی در پی تبیین اهم ابعاد انسان‌‌شناختی دعا از نظر وینسنت برومر است. انسان مستقل یکی از مؤلفه­های اصلی دعا از نظر برومر است. اگرچه ایشان مباحث انسان‌‌شناختی دعا را از ...  بیشتر
Phenomenology of love: the destructive and constructive nature of love
Phenomenology of love: the destructive and constructive nature of love

علیرضا فرنام؛ معصومه زمانلو؛ سحر خوشدلی

دوره 11، شماره 21 ، دی 1396، ، صفحه 233-242

چکیده
  Love, this eminent humane experience, has been explored not only by writers and poets, but also by philosophers, psychologists and even experimental scientists. This paper aims to discuss a novel aspect in phenomenology of love, as the concept of destructive and constructive nature of love, which is to the best of our knowledge, presented for the first time. ...  بیشتر
وجودِ برای دیگری از دیدگاه سارتر
وجودِ برای دیگری از دیدگاه سارتر

مصطفی شهرآیینی؛ راضیه زینلی

دوره 5، شماره 9 ، آذر 1390، ، صفحه 107-128

چکیده
  دغدغة اصلی سارتر به‌خصوص در کتاب هستی و نیستی رابطة میان فاعل شناسا و متعلق شناساست. ازاین‌رو در ابتدا وجود را به دو دسته تقسیم می‌کند: وجودِ در خود (Being in itself) و وجودِ برای خود (Being for itself). در وجودِ برای ...  بیشتر