Journal of Philosophical Investigations
" صنعت فرهنگ" آدورنو و نسبت آن با موسیقی معاصر ایرانی

گل مهر مهینی؛ محمد رعایت جهرمی

دوره 15، شماره 37 ، دی 1400، ، صفحه 495-521

https://doi.org/10.22034/jpiut.2021.48837.3044

چکیده
  ریشه‌ تفکرات آدورنو را می‌توان در اعتقاد وی به نابودسازی آن دسته از ایده‌های فلسفی دانست که به‌دنبال ایجاد کلیات تغییرناپذیری در قالب نظام‌های فلسفی منجمد و متقن‌شده هستند. به عبارت دیگر، وی به‌دنبال ...  بیشتر
مفهوم
مفهوم "علاقه": کانت و آدورنو

آرمان شجاع؛ امیر مازیار

دوره 12، شماره 22 ، خرداد 1397، ، صفحه 63-76

چکیده
  کانت دقیقه­ اولِ تحلیل امر زیبا در جزء اول کتابش را به بررسی حکم ذوقی از وجهه­ نظر کیفیت اختصاص می­ دهد و می­ گوید انسان برای آنکه چیزی را زیبا بنامد باید حکم کند که آن شئ متعلق رضایت یا عدم رضایتِ ...  بیشتر
نسبت زیبایی شناسی و عقلانیت ارتباطی؛ منطق زیبایی‌شناسانه «عقلانیت ارتباطی» در اندیشه هابرماس و نسبت آن با «نقد قوه حکم» کانت و «هنر مدرن» آدورنو
نسبت زیبایی شناسی و عقلانیت ارتباطی؛ منطق زیبایی‌شناسانه «عقلانیت ارتباطی» در اندیشه هابرماس و نسبت آن با «نقد قوه حکم» کانت و «هنر مدرن» آدورنو

عبدالمجید مبلغی

دوره 8، شماره 15 ، آذر 1393، ، صفحه 91-110

چکیده
  این مقاله در پی توضیح مبنای زیبایی شناختی نگرش هابرماس به «عقلانیت ارتباطی» است. مطابق مدعا تعریف کانت در مبحث نقد قوه حکم خود از امر زیبا، و توضیح وی از قضاوت ذوقی و زیبایی شناسانه، به فهم ابعاد ...  بیشتر