دانشگاه تبریزمجله پژوهش های فلسفی2251-7960122320180823A Criticism and Evaluation of the Modern Mathematical Platonismنقد و ارزیابی افلاطون گرایی ریاضیاتی جدید11916137FAحسینبیاتدانشآموختۀ دکتری فلسفۀ علم، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم و تحقیقات، تهرانJournal Article20160827Some mathematical philosophers believe that we can achieve a new and better version of mathematical Platonism, by eliminating defects of original Platonism. According to Brown's version of Platonism, that here we call it “Modern Platonism”, the nature of mathematics can be formulated in these seven theses: realism, abstraction, particularity, Intuitiveness, priority, fallibility, and extensibility.
This paper criticizes and evaluates the New Platonism, according to two major criteria: the social acceptability, and the methodological acceptability. The social acceptability of a theory, according to my definition, is the interest and attitude of the people to that theory; and it can be measured on the frequency or percentage of interested parties. But the methodological acceptance of a theory means to match it with criteria such as consistency, simplicity and explanatory power; and its value can be assessed based on its success in solving philosophical problems related to it. According to Brown, the new Platonism, is the best philosophical theory about the nature of mathematics, both sociological and methodological. As for sociological criteria, we can be sympathetic and agree with Brown. That is, it seems that the new version of Platonism is still acceptable. But it needs to prove its methodological acceptability. Because the access problem and the certainty problem are still not resolved.طبق تلقی براون از افلاطونگرایی، که در اینجا به آن «افلاطونگرایی جدید» میگوییم، ماهیت ریاضیات در قالب هفت مدعا قابل صورتبندی است: واقعگرایی، تجرّد، جزئیت، شهودمندی، پیشینیبودن، خطاپذیری، و توسعهپذیری. در این مقاله تلاش شده است تا این دیدگاه، بر اساس دو معیاری که خود براون لحاظ کرده است، یعنی مقبولیت اجتماعی و مقبولیت روششناختی، نقد و ارزیابی شود. میزان مقبولیت اجتماعی یک نظریه را میتوان از روی فراوانی اشخاص موافق با آن سنجید. اما مقبولیت روششناختی یک نظریه به توانایی آن در حل بهینۀ مسائل مربوطه بستگی دارد. بهزعم براون، افلاطونگرایی جدید از هر دو لحاظ بهترین نظریۀ فلسفی دربارۀ ماهیت ریاضیات است. در این مقاله ضمن تقریر دقیقتر این دیدگاه، آشکار میشود که به لحاظ مقبولیت نهادی میتوان با براون همرأی بود. اما مقبولیت روششناختی آن همچنان مناقشهآمیز است، زیرا دستکم دو مسئلۀ دسترسی و مسئلۀ یقین که گریبانگیر افلاطونگرایی اولیه بود در افلاطونگرایی جدید نیز همچنان حل نشده باقی ماندهاند. تأکید این مقاله بخصوص بر مشکلات دیدگاه براون در مواجهه با مسئلۀ دوم است.دانشگاه تبریزمجله پژوهش های فلسفی2251-7960122320180823Kantian Characteristics of A Prioriمشخصه های امر پیشین نزد کانت214216095FAمهدیسلیمانی خورموجیدانشجوی دکتری فلسفه، دانشگاه بینالمللی امام خمینی (ره)، قزوینعلیفتح طاهریدانشیار گروه فلسفه، دانشگاه بین المللی امام خمینی، قزوین0000-0002-2169-879xسید مسعودسیفدانشیار گروه فلسفه، دانشگاه بین المللی امام خمینی، قزوینJournal Article20160403Kant devoted a considerable part of Critique to explaining the epistemic status of A Priori, searching its origin, specifying its validity scope, and illustrating its instances. Although he, more or less, in both editions of Critique, put forward some characteristics intrinsic to A Priori (such as necessary, strictly universal, pure, clear, certain and independent of experience) since they have been also used in (pre)post-Kantian traditions, especially in a meaning different from what Kant meant, so they may simply bring about some confusions cause failing to appropriately grasp the heart of Critique. With reference to such confusions the authors make an attempt to shed light on this point in part (1). Then, in part (2-1), based on the text of Critique and its commentators’ views, authors proceed to show that to evade such confusions one should re-define necessary to “what is emerged from the nature of the human mind”, strictly universal to “applicable just in the realm of phenomenon”, pure to “merely focused on the contribution of mind itself in collaboration with the objects themselves to form empirical knowledge”, clear to “what the scope of searching for is limited to within ourselves not outside of it” and certain to “what its scope is immutable –either regarding to its instances themselves or to their numbers”. In part (2-2), by scrutinizing the other characteristic (i.e. independent of experience), we shall show that it, besides of referring to mere structure, refers to some kind of knowledge on which every possible experience is based.کانت بخش عمدهای از نقد عقل محض را به تبیین شأن معرفتی امر پیشین، جستوجوی خاستگاه، تعیین محدوده اعتبار و تشریح مصادیق آن اختصاص داده است. بااین-همه، و حتی باآنکه وی در هر دو ویرایش نقد، کموبیش، مشخصههایی (مانند ضروری، اکیداً کلی، محض، واضح، قطعی و مستقل از تجربه) را برای امر پیشین معرفی کرده است، ولی چون این مشخصهها در سنتهای پیشاکانتی و پساکانتی -در معنایی متفاوت با معنای مدنظر او- نیز بهکار گرفته شدهاند پس چندان بعید نیست اگر در فهم محتوای نقد دچار ابهام شویم. ما در بخش (1)، به برخی از این ابهامها اشاره خواهیم کرد. سپس در بخش (2-1)، بر اساس متن نقد و آراء مفسران نشان خواهیم داد که برای رهایی از ابهامهای مزبور ناگزیریم تا مشخصه ضروری را به "برخاسته از طبیعت ذهن انسان"، اکیداً کلی را به "صرفاً قابلِ اطلاق بر پدیدارها"، محض را به "معطوفبودن به سهمِ خودِ ذهن در تشریک مساعیاش با خودِ اشیاء برای شکل-گیری معرفت تجربی"، واضح را به "آنچه حیطه جستوجو برای یافتناش، صرفاً محدود به درون خودمان است و نه بیرون از آن" و قطعی را نیز به "آنچه گسترهاش هم بهلحاظ خودِ مصادیق و هم بهلحاظ تعداد مصادیق تغییرناپذیر است " بازتعریف کنیم. در بخش (2-2) نیز با واکاوی مشخصه مستقل از تجربه، نشان خواهیم داد که این مشخصه، علاوهبر دلالت بر صرفِ ساختار، میتواند ناظر به نوعی معرفت در بن هر گونه تجربه ممکنی نیز باشد؛ افزون بر این، نسبتِ مشخصه مزبور را با سنت پیشاکانتی و پساکانتی نیز نمایان خواهیم ساخت.دانشگاه تبریزمجله پژوهش های فلسفی2251-7960122320180823Postphenomenological Division of Human Relationship with Technology from Don Ihde's View and Its Capacities for the Ethics of Using Technologyتقسیم پساپدیدارشناسانه روابط انسان و تکنولوژی از نظر دون آیدی و ظرفیتهای آن برای اخلاق کاربری تکنولوژی436016135FAمرتضیطباطباییدانش آموخته دکتری فلسفه، دانشگاه اصفهانغلامحسینتوکلیدانشیاز گروه فلسفه، دانشگاه اصفهانJournal Article20160825Ethics of using technology requires proper classification of technologies so that the ethical principles appropriate to the common characteristics of each major category of technology can be provided. Don Ihde in his post-phenomenological approach categorizes our relationship with technology into four categories of embodiment, hermeneutics, alterity, and background; hence, one can similarly classifies technologies based on their primary function. Accordingly, embodied technologies expand our perceptions; hermeneutical technologies refer to something other than themselves and are like a text open before us; technologies of alterity appear a human person before us; and the background technologies are engaged on the margin of our consciousness. This article intends to show that Ihde’s division is an appropriate foundation for the ethical issues, especially the ethics of using technology, because of its capacities such as its noticing the human relationship with his surrounding world, its including of old and new technologies, and its objectivity and neutrality. However, this division has its ambiguities and shortcomings, including the lack of collectivity and formal flaws. It seems that these shortcomings can be eliminated with a few reforms.اخلاق کاربری تکنولوژی، نیازمند دستهبندی مناسبی از تکنولوژیهاست تا بتوان برای هر دستۀ کلان تکنولوژی، اصولی اخلاقی را متناسب با ویژگیهای مشترک هر دسته تدارک دید. دون آیدی در رویکرد پساپدیدارشناسی خود، روابط ما را با تکنولوژی به چهار دستۀ تجسد، هرمنوتیکی، غیریت و زمینهای تقسیم میکند که بر همین اساس میتوان تکنولوژیها را نیز بر اساس کارکرد اصلیشان، به همین شکل تقسیم کرد. برایناساس تکنولوژیهای متجسد، گسترشدهندۀ ادراکات ما هستند، تکنولوژیهای هرمنوتیکی، به امری جز خود اشاره میکنند و همچون متنی پیش روی ما باز هستند، تکنولوژیهای غیرگونه، همچون شخص انسانی در برابر ما ظاهر میشوند و تکنولوژیهای زمینهای، در حاشیۀ آگاهی ما به کار خود مشغولاند. در این مقاله، نشان داده میشود که این تقسیمبندی دون آیدی، به سبب ظرفیتهایی همچون توجه به رابطۀ انسان با جهان اطراف، دربرگیرندگی تکنولوژیهای جدید و قدیم، و عینیت و بیطرفی، زیربنای مناسبی برای مباحث اخلاقی و بهویژه اخلاق کاربری در حوزۀ تکنولوژی است. با این همه، این تقسیمبندی ابهامات و کاستیهایی نیز دارد؛ از جمله عدم جامعیت و ایرادات صوری تقسیم. به نظر میرسد این کاستیها را بتوان با اصلاحات و تغییراتی اندک در تقسیمبندی، برطرف ساخت.دانشگاه تبریزمجله پژوهش های فلسفی2251-7960122320180823Tasting of Theosophy or a Conflict in the Ontological System of Jalaladdin Davaniذوق تأله یا تعارضی در نظام وجودشناسی دوانی617616140FAمرتضیطباطبائیان نیم آورددانش آموخته کارشناسی ارشد فلسفه و کلام، دانشگاه اصفهانسید مهدیامامی جمعهدانشیار گروه فلسفه و کلام اسلامی دانشگاه اصفهاننفیسهاهل سرمدیاستادیار گروه فلسفه و کلام اسلامی دانشگاه اصفهانJournal Article20161023Jalaladdin Davani attempts to philosophically explain issues of unity and diversity. In this regard, he seeks to philosophically explain theosophical approach of Ibn Arabi toward particular unity of existence. In fact, two distinct and even conflicting theories on unity and diversity could be perceived in and inferred from his works. The first theory emphasizes on the unity and multiplicity of existence necessitating the fundamental reality of existence in the necessary and the fundamental reality of quiddity in the possibilities. The other theory is the fundamental reality of existence and reality of the existent based on views of Ibn Arabi and Mulla Sadra’s views on this issue. Davani uses the term “ascription” to explain the existence of possibilities in all his attempts to clarify his theory on unity and diversity- theory of Tasting of Theosophy. Thus, one of the tasks required for unfolding his goal from theory of tasting of theosophy is to elaborate on the term “ascription” as it is utilized in his thought system. The present paper intends to define “ascription” regarding philosophical system of Davani and considering his philosophical explanation and analysis of the issues of unity and diversity.از آثار دوانی میتوان دو نظریه در باره وحدت و کثرت استنباط کرد. یکی وحدت وجود و کثرت موجود و دیگری، وحدت وجود و وحدت موجود. این فیلسوف مکتب شیراز، در طرحواره فلسفی- عرفانی خویش، نظریه ذوقالتاله را تبیین میکند و معنای موجود بودن ممکنات را انتساب آنها به حقیقت وجود میداند. بدین ترتیب است که انتساب، به عنوان اصطلاحی کلیدی در این باب مطرح میشود؛ اصطلاحی که در هر کدام از این الگوها چهره متفاوتی پیدا میکند. آیا مراد از انتساب، همان وجود رابط صدرائی یا تجلّی مطرح در نظام عرفانی است؟ آیا آنچه دوانی از انتساب اراده میکند امری غیر از اضافه اشراقی است؟ در این نگاشته خواهیم دانست که در الگوی نخست، انتساب، غیر از وجود رابط صدرایی و یا نظر عرفاء در باب تجلّی و همچنین، غیر از اضافه اشراقی است. این در حالی است که در دومین الگو، انتساب، دقیقاً همان تجلّی و ظهور عرفاست. در تبیین نظریه ذوقالتاله دوانی، دیدگاههای مختلفی شکل میگیرد. نگارنده ضمن دستهبندی این نظرات با تفکیک میان دستگاه فلسفی و عرفانی جلالالدین دوانی، اولا تحلیلی از این اختلاف در عبارات ارائه میکند و ثانیاً با ریشهیابی این گوناگونی در تعابیر، مشکل اساسی را ضعف دستگاه فلسفی دوانی میداند و معتقد است نظام فلسفی او این قدرت و قابلیت را نداشته است که اندیشه عرفانی او را به طور کامل و بدون نقص، مبرهن سازد.دانشگاه تبریزمجله پژوهش های فلسفی2251-7960122320180823An expression of G.E.Moore's views on the role of "intuition" in the formation of moral concepts and judgmentsتقریری از آرای جی.ئی.مور دربارۀ نقش «شهود» در تشکیل تصوّرات و تصدیقات اخلاقی779016136FAعلی اکبرعبدل آبادیاستادیار گروه فلسفه، دانشگاه شهید بهشتیJournal Article20160826One of the fundamental questions about Moore's ethical intuitionism is that what role the intuition plays in the formation of ethical concepts and judgments. In this paper, I have scrutinized Moore's answer by an analytic method, and by differentiating the two meanings of “Intuition” in his views, i.e. the intuition of the property of “Goodness”-which I have called “Intuition (I)”- and the intuition of the propositions containing the predicate “Good”-which I have called “Intuition (II)”-I have reached these results: 1) Intuition (I) influences on the formation of ethical concepts by the concept of “Goodness” as the cause of the ethical concepts; 2) Intuition (I) influences on the formation of ethical judgments by the simple concept of “Goodness”; 3) Intuition (II) influences on the formation of the complex ethical concepts by the simple predicate “Good”; 4) Intuition (II) , by virtue of the self-evidence and necessary truth of the propositions containing the predicate “Good”, influences on the formation of other propositions or judgments.یکی از پرسشهای اساسی دربارۀ شهودگروی اخلاقشناختی مور این است که شهود<strong> </strong>چه نقشی در تشکیل تصوّرات و تصدیقات اخلاقی ایفا میکند. در این مقاله با بررسی پاسخ مور، به روشی تحلیلی، با تفکیک دو معنای «شهود» در نزد وی، یعنی شهود خاصّۀ «خوبی» - که آن را شهود ش. (1) نامیدهام - و شهود قضایای اخلاقی مشتمل بر محمول «خوب» که - آن را شهود ش. (2) نامیدهام - به نتایج زیر رسیدهام: 1) شهود ش. (1) از طریق مفهوم «خوبی» به عنوان علّت سایر مفاهیم اخلاقی، در تشکیل تصوّرات اخلاقی تأثیر میگذارد؛ 2) شهود مذکور از طریق مفهوم بسیط «خوبی» در تشکیل تصدیقات اخلاقی تأثیر مینهد؛ 3) شهود ش. (2) از طریق محمول بسیط «خوب» در تشکیل تصوّرات اخلاقی مرکّب تأثیر میگذارد؛ 4) شهود مذکور به موجب بداهت ذاتی و صدق ضروری قضایای اخلاقی مشتمل بر محمول «خوب» در تشکیل سایر قضایا یا تصدیقات اخلاقی تأثیر مینهد.دانشگاه تبریزمجله پژوهش های فلسفی2251-7960122320180823The Relation of Soul to Its Powers from the Perspective of Mulla Sadra and Modares Zonouziرابطه نفس و قوا از دیدگاه ملاصدرا و مدرس زنوزی9110916139FAرامینعزیزیدانش آموخته کارشناسی ارشد فلسفه و کلام اسلامی، دانشگاه تهرانحسنابراهیمیدانشیار گروه فلسفه و کلام اسلامی، دانشگاه تهرانJournal Article20161018As regards to the importance of soul issue among philosophers and thinkers in the history of human thought, This research seeks to examine the points of communities and separations of Mulla Sadra's and Zenouzi's views on the soul and its powers and the relation between them. Mulla Sadra on the basis of his main foundations which are the fundamentality of existence, existential gradation and change in substance, has considered powers as existential rank of a single soul and has spoken of gradation of degree. Modares Zonouzi who considered as one of the best exponents of Transcendent Wisdom, has spoken of a combination of degrees rather than gradation of degrees. The research has made it clear that the difference between these two views arise from the way these two philosophers look at a single fact and does not emerge from the Fundamental differences between them, and that Sadra, with more emphasis on the issue of the fundamentality of existence in the substantial motion, has paid more attention to the issue of gradation, but Agha'ali, having relied on topics of matter and form, has focused on the issue of combination. The author has tried to provide a clear explanation of the views of these two wise.با توجه به اهمیت مسأله نفس در بین فلاسفه و حکما در طول تاریخ اندیشه بشر، این پژوهش درصدد است نقاط اشتراک و افتراق دیدگاه ملاصدرا و آقا علی زنوزی را در باب نفس و قوا و نسبت بین آنها، مورد بررسی قرار دهد. ملاصدرا براساس مبانی فکری خود که عمده آنها اصالت و تشکیک وجود و حرکت جوهری است، قوا را مراتب وجودی نفس واحد به شمار آورده و از تشکیک مراتب سخن گفته است. آقاعلی مدرس زنوزی یکی از چهرههای شاخص حکمت صدرایی، به جای تشکیک در مراتب، از ترکیب در مراتب سخن رانده است. این پژوهش روشن ساخته است که اختلاف این دو دیدگاه، به نحوه نگاه این دو فیلسوف به یک واقعیت واحد وابسته و از اختلاف مبانی این دو فیلسوف نشأت نمیگیرد و اینکه صدرا با توجه بیشتر به بحث اصالت وجود از حرکت جوهری بحث تشکیک آن را مورد توجه قرار داده است، ولی آقاعلی با تکیه بر مباحث هیولی و صورت، بیشتر به بحث ترکیب پرداخته است. نگارنده در حد توان کوشید تبیین روشنی از دیدگاه این دو حکیم ارائه دهد.دانشگاه تبریزمجله پژوهش های فلسفی2251-7960122320180823A Study of the Logical Problem of Evil and Solidity of Mulla Sadra’s Idea of the Best Ordering of Things against Itبررسی مساله منطقی شر و استحکام رهیافت نظام احسن ملاصدرا در برابر آن11013516142FAتوکلکوهی گیگلواستادیار دانشگاه آزاد اسلامی، واحد اهرسید ابراهیمآقازادهاستادیار دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تبریزJournal Article20180130The problem of evil, by a logical framework, has seen the belief in a knowledgeable, almighty and purely good God logically inconsistent with the existence of evil in the universe, rather than challenging the existence of God and His attributes of perfection evidentially, relying on some absurd and apparently aimless evils or massiveness of human life difficulties. It is clear that the validity of this logical reasoning depends on the truth or probability of its annexational proposition, whereas, from the perspective of philosophers like Mulla Sadra, the idea of the best ordering of things based on the God’s providential knowledge insists on the falsehood of this annexational proposition regarding the conflict and interference in the material world, the limited point of view of human beings living in this world, occurrence of evil by accident through Divine destiny etc. This paper aims to examine the logical reasoning of atheists and their annexational proposition, then propose Mulla Sadra’s defence against the logical problem of evil and study its strengths.مسئلۀ شر بیش از آن که به وجه قرینهای و با اتکا به برخی شرور گزاف و ظاهراً بیهدف یا انبوهی ناملایمات زندگی انسان، وجود خداوند و اوصاف کمالی او را به چالش کشد، در ساختاری منطقی، اعتقاد به خداوندی عالم، قادر و خیر محض را با وجود شرور در جهان هستی به طور منطقی ناسازگار مییابد. پیداست که اعتبار این استدلال منطقی در گرو صدق یا محتمل الصدق بودن گزارۀ الحاقی آن خواهد بود و این در حالی است که انگاره نظام احسن برآمده از علم عنایی خداوند از منظر فیلسوفانی چون ملاصدرا با عطف نظر به وجوهی چون تضاد و تزاحم در جهان مادی، جزءنگری انسان این جهانی، نسبیت شرور، دخول بالعرض شر در قضای الهی و ... بر نادرستی این گزارۀ الحاقی پای میفشرد. مقاله پیشرو میکوشد تا با نگاهی دقیق به استدلال منطقی ملحدین و گزارۀ الحاقی مورد نظر آنان، دفاع ملاصدرا در برابر مسئله منطقی شر را مطرح و تاب و توان آن را بررسی کند.دانشگاه تبریزمجله پژوهش های فلسفی2251-7960122320180823The Contingency and the Realization of Using Postmodern Methodologies in Theological studiesبررسی امکان و توضیح وقوع بهرهگیری از روششناسیهای پست مدرن در الهیات13715516134FAعبدالمجیدمبلغیاستادیاز پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامیJournal Article20160808The aim of this paper is to prove the possibility of Application of the postmodern methodologies to theological studies. First, in a pathologist approach, it demonstrates why in the Iranian philosophical mentality using of postmodern methodologies in theology has been seen widely unaccepted. Then it defends the possibility of application of postmodern methodologies to theology by relying on an epistemological feature of postmodernism which accordingly postmodern theories gives their epistemological justification priority over their ontological explanation. And finally it explains briefly some of the most important postmodern theological theories in order to illustrate how, regardless to any justifications we probably provide to prove the possibility of this application, using of postmodern methodologies in theology has already been taken place successfully in this discipline.این نوشتار در پی توضیح امکان بهرهگیری از روششناسیهای پست مدرن در الهیات است. انجام این مهم در نوشتار پیشروی در سه عرصه توضیح زمینههای نظری حاکم بر دیدگاه-های مخالف با امکان چنین بهرهگیریهایی، امکانسنجی معرفتی بهرهگیریهایی از این دست و توضیح وقوع آن در الهیات پست مدرن (واقعیتنگاری تحقق بیرونی آن) دنبال شده است. توضیح گشودگی فلسفی ادبیات پست مدرن نسبت به تقاریر متنوع از هستیشناسی، به دلیل تقدم معرفتشناسی بر هستیشناسی در این گروه از نظریهها، و تعقیب نتایج این ویژگی در مسئله بهرهگیری از روششناسیهای پست مدرن در الهیات از جمله مهمترین تلاشهای مقاله جهت اثبات فرضیه خود است.دانشگاه تبریزمجله پژوهش های فلسفی2251-7960122320180823Comparative Study between Heidegger’s Thought and Tarkovsky’s Cinemaبازنمایی اندیشۀ مارتین هایدگر در سینمای آندری تارکوفسکی15717416141FAسیدمهدیموسوی نژاددانش آموخته کارشناسی ارشد فلسفه، دانشگاه بینالمللی امام خمینی (ره)محمدرعایت جهرمیاستادیار گروه فلسفه دانشگاه بین المللی امام خمینی(ره)Journal Article20171002The relation between art, especially cinema, with philosophy, on one hand, and a philosopher with an artist’s thinker are the main subject of this paper. Martin Heidegger and Andrey Tarkovsky (1932-1986) are one of these philosophers and filmmakers. Accordingly, “philosophical film” separated from “film as philosophy”. Andrey Tarkovsky, Russian filmmaker, brings up in his works some issues such as time, death and care which are very important in the context of existential philosophy. Then, his works and thought included “film as philosophy”. In Heidegger’s thought, dosein is “being in the world”. He distinguishes between fallen and original dosein and emphasizes on dosein’s possibilities which the end of them is death. In order to indicate the relationship between what Tarkovsky, as a cinematic theorist, expresses in his films with the cinematic expression, and Heidegger’s philosophy, cinematic theories such as realism, formalism and phenomenological theories are very important. We discuss about them and basic properties of Tarkovsky’s films and fundamental issues of Heidegger’s philosophy. Finally, this paper intends to find and pursue some issues like “death”, “time” and “care”, in Heidegger’s thought and Tarkovsky’s films: “The Mirror”, “Stalker”, “Nostalghia” and “Sacrifice”.وقتی از ارتباط سینما و فلسفه سخن میگوییم، درواقع، از چه سخن میگوییم؟ هنگامی که از نزدیکی و ارتباط آثار سینماییِ یک کارگردان با اندیشۀ یک فیلسوف بحث میکنیم، مرادمان چیست؟ گفتوگو دربارۀ همسایگی و قرابت میان اندیشههای یک فیلسوف و آثار هنری یک سینماگر، نیازمند شناختی دقیق از اندیشههای آن فیلسوف و نیز فهم اندیشۀ بازنماییشده در یک اثر یا دستهای از آثار سینمایی است. آندری تارکوفسکی (1986ـ1932) فیلمساز و نظریهپرداز سینمایی روس، در آثار سینمایی خود به مسائلی میپردازد که در متن اندیشه فیلسوفان اگزیستانسیالیسم، از جمله مارتین هایدگر (1976ـ 1889)، فیلسوف آلمانی، از جایگاه ویژهای برخوردارند. با در نظر داشتن ارتباط هنر و به طور خاص سینما با فلسفه و نیز مسائل کلیدی و ضروریات مهم دربارۀ سینما و چگونگی تطبیق و تقریب اندیشههای یک فیلسوف با یک هنرمند، میتوان وجوه اشتراکی میان اندیشۀ سینماییشدۀ تارکوفسکی و تفکر هایدگر، بهخصوص در مسائلی، همچون "مرگ"، "زمان"، "امید و تیمارداشت" و نیز "درـراهـبودن" استنباط کرد. تارکوفسکی در فیلمهایی مانند "استاکر"، "ایثار"، "آینه" و "نوستالژیا"، چنین دغدغههایی داشته و این نوشتار میکوشد تا از معبر تطبیق و تقریب، وجوه اشتراک اندیشههای این فیلمساز با هایدگر را واکاوی نماید.دانشگاه تبریزمجله پژوهش های فلسفی2251-7960122320180823The Relationship Between Perception with Aesthetic Experience and Beauty in Leibniz’s Aestheticsرابطۀ ادراک حسی با تجربۀ استتیکی و زیبایی در استتیک لایبنیتس17519416138FAداودمیرزاییدانشجوی دکتری فلسفه هنر، دانشگاه بوعلی سینا، همدانعلیسلمانیاستادیار گروه فلسفۀ هنر، دانشگاه بوعلی سینا، همدان0009-0000-1919-9898رضاماحوزیدانشیار پژوهشکده مطالعات فرهنگی و اجتماعیJournal Article20160927Leibniz’s account of perception for understanding of German rationalistic aesthetic tradition in 18 century is very crucial and important. His account of sense qualities has a Cartesian framework and it is so central to his views on aesthetic experience. He explains the concept of perfection and pleasure based on the clear but confused nature of perception. Accordingly, he defines beauty as follows: perfection is the ability or power to unite multiple properties into one; pleasure is feeling perfection in things. Beauty, for him, is the contemplation or reflection upon the pleasurable, or perfection of things. Having investigated the importance of Leibniz in German aesthetics, we intend to figure out the nature of perfection and its relationship to aesthetic experience, perfection, and beauty in his aesthetics.شرح لایبنیتس از ادراک حسی برای درک سنت استتیک عقلگرایانۀ آلمانی در قرن هجدهم بسیار حایز اهمیت است. تأملات او در این باب چارچوبی دکارتی دارد و برای دیدگاههای او دربارۀ تجربۀ استتیکی بسیار کانونی است. او با توجه به ماهیت واضح ولی مغشوش ادراک حسی، مفهوم کمال و لذت را تبیین میکند و از همین معبر ره به تعریف زیبایی میبرد. کمال عبارت است از نیرو یا توانایی متحدساختن ویژگیهای کثیر در یک ویژگی؛ لذت، از نظر او، عبارت است از احساس کمال در اشیا؛ زیبایی هم نزد او همانا تعمق یا تأمل بر امری لذتبخش یا خوشایند، یا کمال شیء است. در این مقاله قصد داریم پس از بررسی اهمیت لایبنیتس در استتیک آلمان، ماهیت ادراک حسی نزد او، و سپس رابطۀ آن را با تجربۀ استتیکی، کمال، لذت و زیبایی در سپهر استتیک او بکاویم و در اخر هم نقد و نظری بر استتیک او داشته باشیم.