دانشگاه تبریزمجله پژوهش های فلسفی2251-7960220520081221Karl Popper and Evolutionary Concept of Epistemologyکارل پوپر و برداشت تکاملی از شناخت1222899FAابراهیماشنی الوندیدانشجوی کارشناسی ارشد دانشگاه علوم و تحقیقات تهرانمجیداکبری دهقیاستادیار دانشگاه آزاد ، واحد علوم تحقیقات تهرانJournal Article20141224Epistemology and its formational trend have been always one of the discussions in various parts of science; and nowadays modern sciences have plentiful effects on the process of epistemological studies. Different men of letters from various fields have also studied and scrutinized it. Among these researches, evolutionary epistemology wants to explain the process of formation of epistemology by modeling it through evolution theory. Here I do effort to investigate Karl Poppers’ view point of epistemology which has been affected by Darwin’s theory of evolution and biogenesis. Human beings always criticize adaptation of their theories and, rather, their epistemology to survive the environment and conditions more and better and also improve their cognition. Thus In this essay the first section has a glance on evolution itself and then the two other sections will study epistemology and its criticisms done by Popper. Finally his evolutionary concept of epistemology will be surveyed.شناخت و روند شکلگیری شناخت همواره از جمله مباحث حوزههای مختلف علوم بوده و امروزه نیز علوم جدید تأثیر وافری بر روی نحوة مطالعات آن گذاشته است. افراد صاحبنظر مختلفی از حوزههای گوناگون نیز بر روی آن مطالعه نمودهاند. در این میان شناختشناسی تکاملی در صدد است تا فرایند شکلگیری شناخت را با الگوسازی از نظریة تکامل توضیح دهد. در مقالة حاضر نیز تلاش شده است تا نگاه تکاملی و به ویژه زیست تکاملی به شناخت، از دید کارل پوپر بررسی گردد. انسانها انطباق و سازگاری نظریات و مهمتر از آن شناخت برای بقای خود را نقد میکنند تا بتوانند به بقای خود ادامه دهند. از این رو تلاش میکنند تا محیط و شرایط خود را هر روز بهتر و بیشتر بشناسند و شناختشان را بهبود ببخشند. مقاله در بخش نخست نگاهی اجمالی به خود تکامل دارد و در دو بخش بعدی آن، شناخت و نقدهای وارد بر آن را از دید پوپر مطالعه و در نهایت برداشت تکاملی او را بررسی میکند. دانشگاه تبریزمجله پژوهش های فلسفی2251-7960220520081221Freedom and the possible worlds from the viewpoint of Leibnizاختیار و جهانهای ممکن از دیدگاه لایب نیتس23532906FAمحمدعلیاژه ایاستاد گروه فلسفه دانشگاه اصفهانامرالهمعیندانشجوی دکتری فلسفه دانشگاه اصفهانJournal Article20141228One of the most important topics in Leibniz's thoughts is thoughs is the nature of freedom. Here, he attempted to develop an analysis of freedom by which he can show how God and human beings can be free in the same sense. To solve the problems of freedom in God and human beings. Leibniz highlights some important points, such as: the distinction between absolute and hypothetical necessity, and the theory of possible worlds. This essay shows that Leibiz’s attempts for solving the problem of freedom leads to some difficulties, and finally results in a kind of determinism.مسئلة اختیار از مهمترین مسایل مورد توجه لایبنیتس است. او از این مسئله تحلیلی را ارائه داده است که در آن میخواهد نشان دهد انسان و خداوند به معنای مشابهی مختارند. او در راستای ارائة راه حل خود برای مسئلة اختیار نکات مهمی را مطرح کرده و مورد بحث قرار میدهد که از جملة آنها تمایز میان ضرورت شرطی و ضرورت مطلق و نظریة جهانهای ممکن است. در این مقاله نشان داده میشود که تلاش لایبنیتس برای مسئلة اختیار خود دشواریهایی را به دنبال خواهد داشت و در نهایت به موجَبیت افعال انسانی منجر خواهد شد.دانشگاه تبریزمجله پژوهش های فلسفی2251-7960220520081221Hermeneutics as general art of interpretation in Schleiermacher’s viewpointهرمنوتیک، فن عام فهم و تفسیر از نظرگاه اشلایرماخر55772907FAحسینکلباسیدانشیار گروه فلسفه دانشگاه علامه طباطباییغلامحسیناحمدیدانشجوی دکتری فلسفه دانشگاه علامه طباطباییJournal Article20141228In this assay, I am going to introduce Schleiermacher’s hermeneutics. hermeneutics, from its beginning in the Greek tradition up till eighteen century, ha been applied to serve sacred text, and all the meaning of sacred texts were being understood by using rhetoric and critical approach along with the linguistic and grammatical regularities.
But, by Schleiermacher, hermeneutics as the general art of interpretation got out of the realm of sacred text and is used to understand very text. Schleiermacher, affected by Romantists, Philologists, and The Enlightenment, maintains that to understand a text we have to re-create or reconstruct author’s creation. This includes two types of reconstruction: grammatical and psychological. Overcoming the psychological over the first later texts. he, by using divinatory method, tried to reach the subjectivity of the author. Therefoer, beside the first pair of opposites, i.e., grammatical and technical, we can see a second pair, divination and comparison. Here, we will discuss about Schleeiermacher’s hermeneutics by focusing on his key elements.نوشتة حاضر به معرفی آراء و اندیشة اشلایرماخر در علم هرمنوتیک میپردازد. علم هرمنوتیک تا پیش از قرن هیجدهم به سیاق تبار یونانیاش در خدمت تفسیر متن مقدس قرار داشت و با استفاده از شیوة معانی بیان و نقادی به همراه قواعد زبانشناختی و دستوری به فهم مدلول متن مقدس میپرداخت. اما اشلایرماخر در اویل قرن نوزدهم هرمنوتیک را به عنوان فن عام تفسیر از محدودة متن مقدس خارج و آن را در فهم هر متنی به کار گرفت. او با تأثیرپذیری از رمانتیکها و فقهاللغه ایها و روشنگران، تفسیر دستوری و روانشناختی را در فهم متن به کار گرفت. اما در نهایت با غلبه یافتن تفسیر روانشناختی بر جنبة دیگر تفسیر، به شیوة پیشگویانه و مقایسهای در صدد برآمد تا تفرد و نبوغ مؤلف را در سایة همدلی دریابد و از این طریق ذهنیت مؤلف را جهت فهم مدلول نهایی متن باز تجربه کند.دانشگاه تبریزمجله پژوهش های فلسفی2251-7960220520081221An Analysis of Meinong’s Theory of Objectsتحلیلی بر نظریة اشیاء ماینونگ791062908FAلیلاکیان خواهدانشجوی دکتری فلسفه دانشگاه تربیت مدرسمحمدسعیدی مهرعضو هیأت علمی گروه فلسفه دانشگاه تربیت مدرسJournal Article20141228Alexius Meinong is one of the contemporary analytic philosophers who has enormously influenced his successors. His philosophy was in some features affected by the Greek philosophical tradition besid Brentano and Twardovski. One of the most prominent principles of his philosophy is to distinguish "being" from "so-being", the latter is something beyond the existence or non-existence of the objects. Having this distinction in mind, He then turns to investigate the "so-being" inexistence entities like the "circle–square ". He calls the realm of the so-beings "ausser sein" (extra existence) and tries to make it the foundation of his theory of objects. This article shows, through a comprehensive and subtle examination of this theory, that "ausser sein" lies beyond the existence and non-existence; it is the universe of pure objects and has a weak degree of objective reality.آلکسیوس ماینونگ یکی از فیلسوفان معاصر است که با نگرش خاص به مباحث وجودشناسی تأثیرات فراوانی را در بسیاری از فلسفههای مابعد خود و نیز مباحث منطق جدید بر جای گذاشته است. تفکرات او تا حد زیادی متأثر از سنت فلسفی یونان و نیز فلسفههای برنتانو و تواردوفسکی است. از جمله مباحث برجسته در فلسفة ماینونگ بررسی چیستی اشیاء صرف نظر از هستی آنها است. به گفتة او چیستی یک شی فراتر از هستی و نیستی آن است. از جمله لوازم این رویکرد خاص بررسی چیستی اشیاء ناموجود همانند مربعِ دایره است. بنابر اعتقاد ماینونگ بررسی علمی این دسته از اشیاء، ارزشی همسان با بررسی علمی اشیاء موجود دارد. ماینونگ قلمرو چیستیهای اشیاء را «آوسر زاین» (extra existence و به آلمانی: ausser sein) مینامد. او در «نظریة اشیاء» به تحلیل این قلمرو خاص میپردازد. هر چند سخنان ماینونگ در تفسیر این قلمرو تا حدی ابهامآمیز و گاه همراه با تعارض ظاهری است ولی در نهایت میتوان به این نتیجه رسید که عالم «آوسر زاین» فراتر از هستی و نیستی اشیاء است؛ اشیائی که ممکن است موجود، ثابت و یا ناموجود و غیرثابت باشند. بنابراین در نظر ماینونگ عالم «آوسر زاین» عالم اشیاء محض و از مرتبة ضعیفی از هستی برخوردار است.دانشگاه تبریزمجله پژوهش های فلسفی2251-7960220520081221Truth and nullity (nothingness) in Mowlavi and Heideggerحقیقت و عدم در نظر مولوی و هیدگر1071242909FAمحمودنوالیاستاد دانشگاه تبریزJournal Article20141228It can be seen that the most new and contemporary thoughts, through the comparative studies, have been somehow pt forward sporadically but clearly by mystics and some Iranian philosophers. Considering this can bring about both self- confidence to our past and a hope for having more notice to the sympathy between East and West. A constutive interpretation of "(nothingness) is one of these thoughts which in Islamic tradition has been regarded as a turning point of freedom, and it is also in Existentialism a vas of every being and the pivot of truth.
In the light of disclosing man’s truth, Existentialists have claimed that truth comes from untruth. Getting out of actual beings and moving towards what actually "does not exist" is an introductory step, and a necessary condition of this disclosedness. Being successful in this way is the same as escaping from the jail of sham certainties and crude dogmas.
This article investigates the relationship between truth and nullity (nothingness) in Mowlavi )as a great representative of Islamic tradition) and Heidegger (as one of the highest features of Existentialism).در ضمن مطالعاتِ تطبیقی همواره ملاحظه میشود که اکثر افکار و آراء فلاسفه جدید و معاصر، به نحوی پراکنده ولی به صورت روشن در نزد عرفا و بعضی از فلاسفه و دانشمندان ایرانی نیز مطرح شدهاند. ملاحظة این امر پربرکت میتواند اعتماد به نفس نسبت به گذشتة خویش و امیدواری برای توجه بیشتر به همدلی و همفکری موجود میان غرب و شرق به ارمغان آورد. از این جمله است تعبیری سازنده از «عدم» که در سنّت اسلامی آنرا جایگاه و خاستگاه آزادی و سازندگی و آفرینش تلقّی نمودهاند و فلیسوفان پیرو مکتب اصالت وجود خاص انسانی نیز آن را وعاء هر هستی و مرکز ثقل حقیقت دیدهاند.
از دیدگاه فلاسفة اخیر چنین ادّعا شده که حقیقت از لاحقیقت، به مدد کشف و انکشاف انسان، به دست میآید. مقدمه و لازمة این کشف و آفرینش خروج از هستیهای فعلی و حرکت به سوی آنچه فعلاً «نیست» میباشد. توفیق در این راه همانا نجات از زندان یقینهای کاذب و تحجّرهای چنبرگونه بوده و توفیق نیل به طرب و ابتهاج دیدار عوامل تازه است. این ابتهاج، حاصل تحقّق و ظهور جلوههای گوناگون این حدیث مسرّتبار یعنی خَلَقَ اللهُ آدَمَ علی صُورتِهِ است که به نحوی متضمن آزادی نامحدود انسانی در بطن محدودیتها و الزامات اینجهانی میباشد. مقالة حاضر به بررسی رابطة میان حقیقت و عدم در مولوی (به عنوان نمایندة سنت اسلامی) و هیدگر (به عنوان یکی از چهرههای برجستة مکتب اصالت وجود خاص انسانی) میپردازد.دانشگاه تبریزمجله پژوهش های فلسفی2251-7960220520081221The Theory of Conventional Conceptions and its Theoretical and practical Effectsنظریة ادراکات اعتباری و نتایج علمی و عملی آن1251562910FAحمیدرضاهاشمیمربی دانشکده تربیت معلم دانشگاه آزاد اسلامی-واحد تهران جنوبJournal Article20141228The theory of authentic conceptions, in its general form, is a new theory introduced by the Great Interpreter and Moslem theosophist the late all knowing Mohammad Hussein Tabataba’ee into the field of philosophical argumentation. Doctrines brought up in argumentations of logics and the old philosophical anthropology and also controversies in the Rhetoric Science, and Moslem Scholastic Theology and the Islamic Legal Theory, some have paved the way in his sensitive mind and others provided the raw material for that theory. The theory teaches us that human beings, in their interaction with the environment take action to make devices of the kind of thought. These thoughts, being present in any kind of individual and social action, describe the things and human beings relevant to us, using titles, qualities and attributes which are not true whatsoever. The moral, legal, economic and political laws are all of this type of thoughts. Recognition and distinguishing them from the real thoughts and knowing how to think and research in them adequately, not only increases our scientific insight, but also will teach us how to think and which errors to avoid, while making individual and social decisions.1نظریة ادراکات اعتباری، در ساختار کلیاش نظریة جدیدی است که از سوی مفسر کبیر و حکیم مسلمان مرحوم علامه محمد حسین طباطبایی در عرصة مباحث فلسفی قدم نهاده است. آموزههای مطرح شده در مباحثی از علم منطق و انسانشناسی فلسفی قدیم و همچنین منازعاتی که در عرصة علوم بلاغی، کلام و علم اصول فقه رخ داده است، برخی پیشزمینههایی حساسکننده ذهن آن مرحوم و برخی دیگر مواد خامی برای آن نظریه هستند. این نظریه به ما میآموزد که آدمیان در تعامل با محیط به ساختن ابزارهایی از جنس اندیشه اقدام مینمایند. این اندیشهها که در هرگونه اقدام عملی فردی و اجتماعی حضور دارند، اشیاء و انسانهای مرتبط با ما را موصوف به عناوین و اوصاف و نسبتهایی مینمایند که هیچکدام واقعیت ندارند. قوانین اخلاقی، حقوقی، اقتصادی، سیاسی همه از این نوع اندیشهها هستند. بازشناسی و تشخیص آنها از اندیشههای حقیقی و شناخت نحوة صحیح تفکر و تحقیق در آنها علاوه بر افزودن بصیرت علمی، به ما خواهد آموخت که در تصمیمات فردی و اجتماعی چگونه بیندیشیم و از چه خطاهایی بپرهیزیم.
نوشتار حاضر برگرفته از طرح پژوهشی «ادراکات اعتباری از منظر علامه طباطبائی و تأثیر آن در علم اصول فقه» -انجام یافته در دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران جنوب- میباشد.دانشگاه تبریزمجله پژوهش های فلسفی2251-7960220520081221On Pol Vandevelde’s "A Critique of Gadamer''s Critical Pluralism": Some Questionsدر باب انتقادهای وندواد بر کثرت انگاری انتقادی گادامر: چند سوال1172911FAعلیرضاآزادیاستادیارگروه فلسفه دانشگاه تبریزJournal Article20141228Perhaps it is not more than four or five decades that the hermeneutics of Heidegger and Gadamer is recognized by the scholars, but during this short period, we have seen tempestuous critics and objections against their hermeneutical thoughts. Gadamer’s philosophical hermeneutics, after publication of <em>Wahrheit und Methode</em> in 1960, has met with many criticisms. One of the major areas in which Gadamer has sustained criticism is epistemology. Although the topic of epistemology is not the central point of <em>TM</em>, his hermeneutics does call to mind the question, what can we know? And “how is understanding possible, not only in the humanities but in the whole of man’s experience of the world?” Does Gadamer’s hermeneutics lead to relativism, the very thing he appears quite ardently to fight in his critique of historicism? <br />Pol Vandevelde<sup>1</sup> is someone who has recently criticized Gadamer’s hermeneutics from the perspective of traditional hermeneutics. He published a book entitled: <em>"The Task of the Interpreter: Text, Meaning, and Negotiation”</em>. The first two chapters of this book, especially the second chapter, with the title “Interpretation as Event: A Critique of Gadamer’s Critical Pluralism,” is devoted to attacking some aspects of Gadamer’s philosophical hermeneutics. I will state the general schema of his book and his critiques of Gadamer as they have been put forward in the first 62 pages of his book. In my conclusion, I will raise five questions or contradictions in Vandeveld’s theory of interpretation.بیش از چهار یا پتج دهه نیست که هرمنتوتیک هایدگر و گادامر مورد توجه اهل تحقیق قرار گرفته شده است؛ با این حال در طول این مدت کوتاه ما شاهد انتقادها و برخوردهای تندی نسبت به اندیشههای هرمنیوتیکی آنها بودهایم. هرمینوتیک فلسفی گادامر، پس از انتظار حقیقت و روش در 1960، با نقدهای بسیار زیادی مواجه شد. یکی از حوزههای مهمی که گادامر در آن با انتقاد مواجه شده معرفتشناسی است. اگر چه موضوع معرفتشناسی نقطه ثقل حقیقت و روش نیست، هرمنیوتیک وی این سوال را به ذهن متبادر میکند که ما چه چیزی را میتوانیم بشناسیم؟ و اینکه «فهم چگونه ممکن است، نه تنها در علوم انسانی بلکه در کل تجربه بشری از عالم؟» آیا هرمنیوتیک گادامر به نسبیانگاری میانجامد، به خود آن چیزی که وی در نقدش بر تاریخنگاری به آن میتازد؟ <br />پاول واندولد یکی از کسانی است که اخیراً هرمنیوتیک گادامر را از منظر هرمنیوتیک سنتی مورد انتقاد قرار میدهد. او کتابی با عنوان «رسالت مفسر: متن، معنا و گفتگو» منتشر کرده است که دو فصل نخست آن به ویژه فصل دوم با عنوان «تأویل به مثابه یک رویداد و واقعه: نقدی بر پلورالیسم انتقادی گادامر،» را به حمله به بعضی از وجوه هرمنیوتیک فلسفی گادامر اختصاص داده است. من طرح کلی کتاب او و انتقادهایش بر گادامر را آن گونه که در 62 صفحه اول آن آمده مطرح میکنم. در نتیجهگیری، پنج پرسش یا تناقضی در مورد تئوری تاویل واندولد را مطرح میکنم.