دانشگاه تبریزمجله پژوهش های فلسفی2251-7960120220071222Plato's Ta mathematica and its Relevance to the Life of the Worldتعلیمیات (ta mathematica) افلاطون و ارتباط آن با حیات عالم1152964FAمنیرهپلنگیاستادیار مدرسه عالی شهید مطهریJournal Article20141228This article is an attempt to confirm what Leon Robin, the well-known Platonist, asserts that Plato believes in relevance between <em>ta mathematica </em>and the soul. That is, it tries to prove that <em>ta mathematica </em>and the soul that permeated throughout the world are the same, as he considered the Ideas as identical with the numbers. Thus as it is not unlikely to consider the Ideas and numbers as the same so there is no logical unlikely in this case as well. For, both of them are in line with the same idea which is based on the impact of Pythagorean teachings upon Plato's thought.
Moreover, we will come to know that <em>ta mathematica</em> are not something separate from the sensible world and the world of Ideas. The method of this work is based on using the well–known teachings of Plato, including the theory of the Ideal numbers, the doctrine of participation, the place of the soul in the world, the situation of middle affairs or <em>ta mathematica</em> in the world and Platonic oneness of being. Meanwhile, references have been given to Plato's words and some of his early and later commentators to confirm the main theme of this article.این مقاله اظهارات افلاطونی مشهور، لئون روبن را مبنی بر این که افلاطون میان نفس و تعلیمیات نوعی قرابت نزدیک به وحدت میدیده است، تأیید و اثبات میکند. بدین معنی که منظور افلاطون از تعلیمیات و نفس سریانیافته در سرتاسر عالمِ صیرورت یک چیز بوده است؛ درست همانگونه که وی مُثُل را همان اعداد میپنداشته است. پس چنانکه در یکی پنداشتن مُثُل و اعداد هیچگونه استبعادی به ذهن صاحبنظران نرسیده است، این جا نیز طرح چنین استبعادی منطقی به نظر نمیرسد؛ زیرا هر دو در راستای اندیشهای واحد و مبتنی بر نفوذ آموزههای فیثاغوری در تفکر افلاطون است. به ویژه اگر در نظر داشته باشیم که حیثیت بهرهمندی، که گاه از آن با نام نظم و تناسبهای ریاضی و گاهی دیگر با نام نفس یاد میشود، نمیتواند دو حیثیت باشد؛ زیراکه در آن صورت با هدف او که تبیین «وحدت در کثرت» در چارچوب نظریة بهرهمندی است، ناسازگار شود. در ضمن مباحث نیز خواهیم دانست که تعلیمیات، اموری جدا از عالم محسوسات و از عالم مُثُل نیستند. روش کار عمدتاً بر مبنای استفاده از تعالیم مشهور افلاطون، از جمله نظریة اعداد مثالی، نظریة بهرهمندی، جایگاه نفس در نظام هستی، موقعیت امور میانه یا تعلیمیات در نظام هستی و وحدتگرایی افلاطون بوده است. در عین حال از عبارات افلاطون و برخی مفسران قدیم و جدید برجسته نیز در تأیید مطلب استفاده شده است.دانشگاه تبریزمجله پژوهش های فلسفی2251-7960120220071222Burhan-e Siddigin in Mulla Sadra's Philosophy in Comparison With Ontological Argument of Anselm and Descartesبرهان صدیقین در فلسفة ملاصدرا و مقایسة آن با برهان وجودی آنسلم و دکارت17582965FAرضااکبریاندانشیار گروه فلسفه دانشگاه تربیت مدرسعلیمخبر دزفولیپژوهشگر فلسفه، موسسه آموزش عالی صدرالمتألهینJournal Article20141228In the history of philosophy, Burhan-e siddiqin as a way for proving the God from God has singular position among proofs of God. This argument originates essentially from Holy Quran and Shi’ite Imams teachings. This Burhan prove primarily the existence of God by means of meditation on existence in itself and its essential properties. In this way, God is proved firstly and other existents are explained as consequences of His Existence. Mulla Sadra, Anselm and Descartes explicate this argument in accordance with their principles. However from the view of Kant, the famous German philosopher, all of the proofs of existence of God is eventually refer to ontological (existential) argument and this argument has a basic error. According to Kant’s viewpoint ontological argument suffer from a fundamental fallacy because it consider existence as a real predicate and strive to prove God by virtue of analyzing His concept. Therefore Kant criticizes Anselm’s and Descartes’ ontological arguments and said that their arguments were not confident. In my view, Kant’s critique of ontological argument is not involving Mulla Sadra’s Burhan-e Siddiqin and his Burhan has enough capability to demonstrate a certain intellectual way for proving the existence of God. The aim of this paper is to explain the Mulla Sadra’s Burhan_e Siddiqin, compare it to ontological argument of Anselm and Descartes and indicate that Kant criticism of existential argument is not involve Mulla Sadra’s Burhan-e Siddiqin.در تاریخ فلسفه، برهان صدیقین به عنوان راهی که در آن خدا با خدا شناخته میشود و عالم و صفات آن در راهیابی به معرفت الهی واسطه قرار نمیگیرد، موقعیت ممتازی در میان براهین اثبات وجود خدا دارد. ریشة این برهان را باید درآیات قرانی و تعالیم امامان شیعه جست. در این برهان تلاش میشود تا از طریق تأمل در نفس وجود و بررسی احکام ضروری آن، وجود واجب اثبات و در پرتو آن، وجود سایر موجودات تبیین شود. ابنسینا، ملاصدرا و علامه طباطبایی هر کدام بیان خاصی در باب این برهان دارند. نباید این برهان را با برهان وجودی آنسلم و دکارت یکی دانست. کانت، فیلسوف معروف آلمانی، معتقد است که براهین اثبات خدا در نهایت به دلیل وجودی برمیگردند و در نقد خود از این براهین برهان وجودی را مورد نقد قرار میدهد. کانت میگوید در برهان وجودی مغالطهای اساسی وجود دارد و با انکار وجود محمولی، برهان وجودی دکارت و آنسلم را از درجة اعتبار ساقط میکند. از نـظر ما نقادی کانت از برهان وجودی به برهان صدیقین ملاصدرا وارد نیست و این برهان میتواند به عنوان مبنایی مطمئن و استوار در جهت اثبات عقلی خدا مورد توجه قرار گیرد. اثبات این معنا در کنار تحلیل برهان صدیقین ملاصدرا و مقایسة آن با برهان وجودی آنسلم و دکارت هدف نوشتار حاضر است. دانشگاه تبریزمجله پژوهش های فلسفی2251-7960120220071222An Ontological Approach To The Repentance in Ibn-e Arabi's Mysticismنگاهی هستی شناختی به توبه در عرفان ابن عربی59752966FAمرتضیشجاریاستادیار گروه فلسفه دانشگاه تبریزJournal Article20141228According to his theory of the unity of the existence, Ibn¾ e Arabi has criticized the Sufi's definition of repentance. For him every act of each existence ¾ although regarded as an error¾is God's act. Attributing the acts to every one other than God is an error and we must repent of it. Since God is the true agent, repentance in its ordinary sense is a hidden polytheism; for it requires that we presuppose the existence of the sin¾i.e. act of man¾and it requires in turn thee stablishment of existence for man in opposition to the existence of God. So the true repentance is avoiding from independence in existence and in act. The true repentant is the man who grasps the existential return of the world to God, ever though such a person is active against God's commends. Of God's Names, one is the Acceptor of repentance; and since every name of God has an external manifestation, and God has these Names in this and other world, the man who knows God (i.e. the mystic) is a repentant for ever.ابنعربی بر مبنای وحدت وجود، تعریف صوفیان از توبه را نقادی کرده است. از نظر وی هر فعلی از هر موجود ـ اگرچه خطا محسوب گردد ـ فعل خداست. نسبت دادن افعال به غیر خدا خطا است و باید از آن توبه کرد. از آنجا که فاعل حقیقی خداست، توبه به معنای مشهور شرک خفی است؛ زیرا لازمة آن فرض وجود گناه ـ یعنی فعل انسان ـ است که مقتضای اثبات هستی انسان در مقابل هستی خداست. پس توبة حقیقی، برائت جستن از استقلال در هستی و استقلال در فعل است. تائب حقیقی کسی است که رجوع وجودی عالم به حق تعالی را درک کند اگرچه خود در حال مخالفت امر الهی باشد. یکی از اسماء الهی «توّاب» است و چون هر یک از اسماء الهی اقتضای مظهری دارد و حقتعالی در دنیا و آخرت دارای این اسماء است، عارف بالله دائماً تائب است.دانشگاه تبریزمجله پژوهش های فلسفی2251-7960120220071222The Regulative Role of the Ideas and Principles of Reason in Kant's Philosophyنقش نظامبخش تصورات و اصول عقل در فلسفة کانت77882967FAسیدمسعودسیفاستادیار دانشگاه بین المللی امام خمینی قزوینJournal Article20141228In Kant's view the pure ideas of reason possesses two different functions. One of them is the impropet function of ideas that Kant calls it transcendent function when we consider an external extension for our ideas in the case of which ideas plays a regulative role. The other function is that of the proper one that Kant calls it the immanent function of ideas when ideas merely is directed towards the pure concepts of understanding and their functions in which case the role of ideas would be regulative; namely to explain the unity and consistency of knowledge stemmed from understanding. This article is an attempt to make a critical study of Kant's view concerning the role of ideas and pure principles of reason.کـانت تـصورات مـحض عقل، یعنی خدا، جهان و نفس، را دارای دو کاربرد متفاوت میداند؛ یکی کاربرد نادرست آنها که وی آن را کاربرد متعالی مینامد و در آن برای تصورات، مابه ازای خارجی در نظر گرفته میشود. در این کاربرد، تصورات دارای نقش قوام بخشاند. دیگری کاربرد درست آنهاست که کانت آن را کاربرد حلولی تصورات مینامد و در آن تصورات صرفاً متوجه مفاهیم محض فاهمه و کاربرد آنهاست. نقش تصورات در این کاربرد نظامبخشی است؛ به این معنا که تصورات وحدت و تلائم شناخت حاصل از فاهمه را تبیین میکنند. در این مقاله نظر کانت دربارة نقش تصورات و اصول محض عقل مورد نقد و بررسی قرار گرفته است.دانشگاه تبریزمجله پژوهش های فلسفی2251-7960120220071222Fideism in Wittgensteinh’s thoughtایمان گرایی، خاستگاه و رویکرد آن در تفکر ویتگنشتاین891112973FAمحمداکواناستادیار گروه فلسفه دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی0000-0002-3866-5708Journal Article20141228Many philosophers and theologians regard wittgensteinian fideism as essentially defining what his view of religion is. significant disputes about the reading of Wittgenstein’s work on religious topics arise from examining fideism . The fideist position is that religious language is intelligible only to those who participate in the religious form of life .
Fully anderstanding the language of a religious believer is inseparable from comprehending a religious language constitutes a distinct linguistic practive which non – participants in the form of life could not grasp and show to be incoherent or erroneous .
Fideism holds that the non – cognitivist account does not assist in the understanding of what religious is actually like . It offers an alternative conception of how non-cognitivism about religious language can be characterised .ایمانگرایی دیدگاهی است که براساس آن، آموزهها واعتقادات دینی موضوع ارزیابی عقلانی قرار نمیگیرد؛ بلکه مستقل ومتمایز ازهرگونه نظام معرفتی به شمار میآید. ایمانگرایی درجهان معاصر به دو صورت ظهور پیدا کرده است؛ ایمانگرایی افراطی و معتدل. براساس ایمانگرایی افراطی، ایمان نه تنها برتر وفراتر ازقلمرو عقل قرار دارد، بلکه میان آن دو هیچ نسبتی وجود ندارد. اما برطبق ایمانگرایی معتدل ایمان منطق ومعقولیت خاص خودش را دارد و لزوماً میان عقل و ایمان تعارضی نیست. ویتگنشتاین جزء ایمان گرایان افراطی به شمار میرود. در این مقاله تلاش شده است تا خاستگاه و رویکرد دیدگاه و اندیشة دینی ویتگنشتاین مورد تحلیل قرار گیرد و در برخی موارد با افکار و آرای دیگر متکلمین و فیلسوفان دین سنجیده شود، تا نقاط قوت و ضعف آن برجستهتر گردد.دانشگاه تبریزمجله پژوهش های فلسفی2251-7960120220071222Richard Rorty on Traditional Philosophyفلسفة سنّتی از نگاه ریچارد رورتی1131422974FAمحمداصغریاستادیار گروه فلسفه دانشگاه تبریز0000-0003-3874-4702Journal Article20141228We have been investigated different ideas of Richard Rorty and result of this paper shows that he contributes some features and important properties to the western traditional philosophy which begins from Plato. Rorty criticizes these features. This investigation only refers six important features of traditional philosophy in various writings of Rorty which are very important in his philosophy. These features are: (1) escape from history, (2) being based on epistemology, (3) being base of culture, (4) being redemptive, (5) research of truth and non-human reality, (6) account of mind as mirror of nature.در این مقاله به کنکاش در میان اندیشههای مختلف رورتی پرداختهایم و نتیجة تحقیق حکایت از آن دارد که وی چندین ویژگی و خصلت مهم را به سنّت فلسفی مغرب زمین، که از زمان افلاطون تا زمان حاضر تداوم یافته است، نسبت میدهد و آنها را نقد میکند. در این تحقیق تنها به شش ویژگی مهم این سنّت که در لابهلای نوشتههایش بیش از سایر ویژگیها به چشم میخورد، اشاره میکنیم. این شش ویژگی عبارتاند از: 1. فرار از تاریخ 2. مبتنی بودن بر معرفتشناسی 3. پایة فرهنگ بودن 4. رستگاریبخش بودن 5. جستجوی حقیقت و واقعیت غیربشری 6. تلقی ذهن بمثابة آینهدانشگاه تبریزمجله پژوهش های فلسفی2251-7960120220071222The religion in Kant's philosophyطبیعت انسان و دین در نظر کانت1431612975FAیوسفشاقولاستادیار گروه فلسفه دانشگاه اصفهانمهدیهمحمدی توغریدانش آموخته ی کارشناسی ارشد فلسفه از دانشگاه اصفهانJournal Article20141228Immanuel Kant (1724-1804) is one of the most important philosophers of enlightenment period. He allocates a great emphasis on religion in his philosophy, that he considers this subject in details in his three main books.
His attention to religious categories especially God's idea in his Critique of Pure Reason is negative. And by rejection the most important arguments of rational theology, he shows that our recognition cannot prove or deny God as something beyond experience, and this is the natural result of his religious consideration in his epistemology.
But, he doesn't limit his religious speculation to negative aspect and describes his maxims and foundations of positive theology in other realm. In Critique of Practical Reason, he describes moral proof for the existence of God and the immortality of the soul on the basis at happiness and virtue, and so he founds religion on moral. He believes that ethical laws together with highest Good lead to religion, i.e. in which all human duties are the essential laws of every free will and, at same time, are commands of God.
So, in The Religion within the Limits of Reason Alone he describes religion according to human nature. The dualism of human nature is essential for Kant's religious point of view, and leads him from ethics moral to the religion. In fact, his religious discipline is directed to human amendment and it is a complementary to his moral discipline.
This investigation attemps to determine kant's position on religion and its ethical cotents by considering human nature on the basis of his moral principles.ایمانوئل کانت (1724 -1804 م) یکی از فیلسوفان مهم عصر روشنگری، در تفکر فلسفی خود جایگاه قابل ملاحظهای را به دین اختصاص داده و در این راستا در سه رسالة عمدة خود این موضوع را با تفصیل بیشتری بررسی کرده است. در نقد عقل محض توجهش به مؤلفههای دینی به ویژه ایدة خدا معطوف است و با رد مهمترین براهین الهیات عقلی نشان میدهد که قوة شناسایی ما قادر به اثبات و انکار خدا به عنوان امری فراتجربی نیست، و این نتیجة طبیعی بررسی دینشناختی در حوزة معرفتی اوست. اما بنابر تربیت دینیاش فعالیت خود را به جنبة سلبی محدود نمیکند و در حوزة دیگر اصول و مبانی دینشناختی ایجابی خویش را شرح و بسط میدهد. در نقد عقل عملی، دلیل اخلاقی اثبات وجود خداوند را بر اساس غایت نهایی آن، یعنی خیر اعلا، تشریح میکند. او در استدلال خود دو مؤلفة خدا و جاودانگی نفس را بر پایة سعادت و فضیلت اثبات میکند و بر این اساس دین را بر اخلاق مبتنی میسازد و معتقد است که قوانین اخلاقی با تـوجه به خـیر اعـلا به سمت دین هـدایت میشود؛ یعنی به حوزهای که در آن همة وظایف انسان در عین حال که قوانین ذاتی هر ارادة آزاد هستند، به عنوان فرامین الهی نیز لحاظ میشوند. در کتاب <em>«دین در </em>محدودة عقل تنها» نیز بر اساس طبیعت بشر به شرح دین میپردازد؛ یعنی بعد از بررسی و تشریح طبیعت بشر، دوگانگی طبیعت انسان از لوازم موضع دینی او قرار میگیرد و اخلاق او به سمت دین هدایت میکند. در واقع نظام دینی او در جهت اصلاح انسان و مکمل نظام اخلاقی اوست. این پژوهش نیز بر آن است تا با بررسی طبیعت انسان بر مبنای اصول اخلاقی کانت، موضع دینی و محتوای اخلاقی وی را مشخص سازد.دانشگاه تبریزمجله پژوهش های فلسفی2251-7960120220071222The Philosophy and Role of “Ego” in Education and Managementفلسفه و نقش «من» در تعلیم و تربیت و مدیریت1631872976FAخلیلسلطان القراییاستاد دانشگاه تبریزJournal Article20141228In this paper, we study the most importing deriving power in human life which accompanies him throughout his life, and the one which controls his goals, efforts, behavior, views, interpretations, friendships and above all his perceptions, confirmation, and reasoning is studied.
This deriving force is called the “ego” of individuals. The ego is believed to be the source of continuity and existence of every person. As a result of preserving this ego in a respectful manner, one gains his personality and respect, and he believes that this ego should exert its supremacy and be respected ceaselessly. The same attitude is extended to afterlife as he wants to leave a good name behind himself after this death. Otherwise, despair and misery would prevail and dominate his life.
Each person pays tribute to this ego in his own way. Values gain respect only due to usefulness and greatness of this ego. The main goal of education is directing this element in a way that it brings happiness to individuals as well as society, and establishes a good relationship among them. The ego, in turn, responds positively to any help which it receives from others, and extends a helping hand towards them. In this paper, the method and ways of achieving such an important goal have been investigated, and some ways of penetrating in other people have been shown.در مقالة حاضر مهمترین انگیزهای که همواره با انسان همراه است و تمام هدفها، تلاشها، رفتارها، نگرشها، تفسیرها، دوستیها، دشمنیها و بالأخره تمام تصورات، تصدیقات و استدلالهای او را در تحت سیطرة خود قرار میدهد، تا حدّ ممکن، مورد بررسی قرار گرفته و نقش آن در امر تعلیم و تربیت و مدیریت بررسی شده است.
آن انگیزة مهم عبارت از « من» یا « نفس» هر کس است؛ «منی» که قوام هستی هر کس بدان وابسته است؛ زیرا انسان از حفظ احترامآمیز آن «من» شخصیت و منزلت، و عزّت خود را به دست میآورد و میخواهد آن «من» همیشه به نحوی حاضر و عزیز و ارجمند باشد. انسان میخواهد حتی پس از مرگ نیز «من» او به صورتی ارجمند، و به عنوان نام نیک و عزیز و پرآوازه باقی بماند؛ زیرا در غیر این صورت شقاوت و بدبختی بر انسان مسلط میگردد.
این «من» را هرکس به نحوی حفظ میکند و به نحوی به گمان و خیال خود عزیز میدارد. ارزشها نیز به سبب سودمندی و عظمت بخشیدن به این «من» اعتبار خود را به دست میآورند. هدف اصلی و اساسی تعلیم و تربیت هدایت این «من» به سویی است که مسرّت زندگانی فرد و جامعه و روابط حسنة آنها را فراهم آورد. این «من» هر چیزی یا هر حرکتی را که به ارجمند ساختن آن کمک نماید، دوست تلقی کرده، شتابان به سوی آن میرود. در مقالة حاضر روشهای نیل به این هدف مهم در حدّ امکان بررسی و لااقل، راه نفوذ در دیگران به نحو کلی مرتسم شده است.