Journal of Philosophical Investigations

نوع مقاله : مقاله علمی- پژوهشی

نویسنده

استادیار دانشگاه تبریز

چکیده

     نوشتة حاضر گزارشی تحلیلی است از مبحث معترضة (the Digression) افلاطون در محاورة ثئای­تتوس. مبحثی که طی آن افلاطون میان شیوه­های زندگی فیلسوف با سخنور به مقایسه می­پردازد. ضمن متن، نخست به این پرسش پرداخته­ایم که چگونه بحث در ماهیت معرفت به مبحث معترضه می­انجامد. ثانیاً، رئوس برجستة خود مبحث معترضه را با ارجاع به بعضی محاورات، بررسی کرده و سرانجام بر اساس بحثهای طرح شده، به نقش مبحث معترضه در متن محاوره نیز نگاهی افکنده­ایم.
     مبحث معترضه، افزون بر محتوا، در ظاهر امر نیز با محاورة ثئای­تتوس منافاتی کلّی ندارد. چون افلاطون به صورت طبیعی و نه تصنعی از استدلال ناظر بر داناتر بودن عده­ای نسبت به برخی دیگر است که به مبحث معترضه راه می­یابد. محتوای مبحث نیز با روح تعالیم افلاطونی مغایرتی ندارد. هر چند مبحث معترضه تصریحاً یا تلویحاً به وجود مُثل اشارت دارد اما محاوره با تکیه بر محسوسات جزئی به نتیجة سلبی می­رسد. لیکن با توجه به مبحث معترضه، پیام اصلی محاوره این است که بدون وجود مُثل، تعریف معرفت ناممکن است. 

کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله [English]

An Analysis of the "Digression" in Plato's Theaetetus

نویسنده [English]

  • Majid Sadrmajles

چکیده [English]

  The “Digression” in Plato’s Theaetetus (172-177) compares between philosopher’s life and orator’s of which I’m going to render an analytic report. There are some questions:  how and why Plato’s discussion on the general definition of   “Knowledge” is led to the “Digression” and what are the key themes of it? What is the role of the “Digression” in the Theaetetus?
  
    The “Digression”, apparently and besides the content, not conflicts with the whole of the Theaetetus.  Because Plato, naturally and not conventionally, transits to the “Digression”, from the process of a judgment on the superiority of some people to others. After all, the content of “Digression” is in consistence with Plato’s doctrines. The apparent conclusion of the Theaetetus, relying on the individuals, is negative. However, the “Digression”, explicitly or implicitly, refers to the previous existence of the Forms. But, regarding to the “Digression”, the impossibility of the definition of “Knowledge” without universal Forms is the important message of the Dialogue.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Plato
  • philosopher
  • orator
  • the “Digression”
  • natural things
  • conventional things
- ارسطو. ( 1367 )، متافیزیک (مابعدالطبیعه)، ترجمۀ شرفالدین خراسانی، تهران، نشر گفتار.
- بریه، امیل. ( 1374 )، تاریخ فلسفه، ج 1 دورة یونانی، ترجمۀ علیمراد داوودی، تهران، مرکز
نشر دانشگاهی.
- بورمان، کارل.( 1387 )، افلاطون، ترجمۀ محمد حسن لطفی، تهران، طرح نو.
- خراسانی، شرفالدین. ( 1357 )، نخستین فیلسوفان یونانی، تهران، انتشارات دانشگاه ملی.
- کاپلستون، ف. ( 1368 )، تاریخ فلسفۀ یونان و روم، ترجمۀ سید جلالالدین مجتبوی، شرکت
انتشارات علمی فرهنگی و انتشارات سروش.
- گاتری، دبلیو. کی. سی. ( 1377 )، تاریخ فلسفهی یونان، ترجمۀ حسن فتحی، تهران، انتشارات
فکر روز.
- گمپرتس، تئودور. ( 1375 )، متفکران یونانی، ج 2، ترجمۀ محمد حسن لطفی، تهران، شرکت
سهامی انتشارات خوارزمی.
منابع خارجی:
- Barney, R. (2006), Article “ Nomos and Phusis” in Encyclopedia of Philosophy,
VOL 6, second edition, editor in chief: D. M. Borchert, © Thomson Gale.
- Burnet, J.( 1923), Greek Philosophy, Part 1 Thales to Plato, 1914, Macmillan.
- Burnyeat, M. ( 1990), The Theaetetus of Plato, Hackett Publishing Company.
- Chappel, T.( 2009), Plato on Knowledge in the Theaetetus, entry in: Stanford
Encyclopedia of Philosophy, Stanford University.
- Cornford, F. M.(1935), Plato’s Theory of Knowledge, London, Kegan Paul,
Trench, Trubner & CO. LTD.
- Friedlander, p.(1970), Plato, Vol 3, Princeton University Press.
- Guthrie, W. K. C.(1986), A History of Greek Philosophy, Cambridge University Press.
- Kerferd, G. B. (1997). Routledge History of Philosophy, Vol 1, ed. C. C. W.
Taylor, Routledge.
- Plato,(2002). Collected Dialogues, ed. E. Hamilton & H. Cairns, Princeton
University Press
- Ritter, C.(1933), The Essence of Plato’s Philosophy, tr. A. Alles, George Allen &
Unwin LTD.
-Taylor, A. E.( 1949), Plato the Man and His Work, Methuen & CO. LTD.
- Zeyl, D. J.(1997), Encyclopedia of Classical Philosophy, editor in chief.
Greenwood Press.
CAPTCHA Image