• صفحه اصلی
  • مرور
    • شماره جاری
    • بر اساس شماره‌های نشریه
    • بر اساس نویسندگان
    • بر اساس موضوعات
    • نمایه نویسندگان
    • نمایه کلیدواژه ها
  • اطلاعات نشریه
    • درباره نشریه
    • اهداف و چشم انداز
    • اعضای هیات تحریریه
    • همکاران دفتر نشریه
    • اصول اخلاقی انتشار مقاله
    • بانک ها و نمایه نامه ها
    • پیوندهای مفید
    • پرسش‌های متداول
    • فرایند پذیرش مقالات
    • اخبار و اعلانات
  • راهنمای نویسندگان
  • ارسال مقاله
  • داوران
  • تماس با ما
 
  • ورود به سامانه ▼
    • ورود به سامانه
    • ثبت نام در سامانه
  • English
صفحه اصلی فهرست مقالات مشخصات مقاله
  • ذخیره رکوردها
  • |
  • نسخه قابل چاپ
  • |
  • توصیه به دوستان
  • |
  • ارجاع به این مقاله ارجاع به مقاله
    RIS EndNote BibTeX APA MLA Harvard Vancouver
  • |
  • اشتراک گذاری اشتراک گذاری
    CiteULike Mendeley Facebook Google LinkedIn Twitter Telegram
مجله پژوهشهای فلسفی دانشگاه تبریز
مقالات آماده انتشار
شماره جاری
شماره‌های پیشین نشریه
دوره دوره 11 (1396)
دوره دوره 10 (1395)
دوره دوره 9 (1394)
دوره دوره 8 (1393)
دوره دوره 7 (1392)
دوره دوره 6 (1391)
دوره دوره 5 (1390)
دوره دوره 4 (1389)
دوره دوره 3 (1388)
شماره شماره 214
مقالات
شماره شماره 210
مقالات
دوره دوره 2 (1387)
دوره دوره 1 (1386)
ایمان پور, منصور. (1388). ضرورت و ملاک بدیهیات در فلسفۀ اسلامی. مجله پژوهشهای فلسفی دانشگاه تبریز, 3(210), 27-46.
منصور ایمان پور. "ضرورت و ملاک بدیهیات در فلسفۀ اسلامی". مجله پژوهشهای فلسفی دانشگاه تبریز, 3, 210, 1388, 27-46.
ایمان پور, منصور. (1388). 'ضرورت و ملاک بدیهیات در فلسفۀ اسلامی', مجله پژوهشهای فلسفی دانشگاه تبریز, 3(210), pp. 27-46.
ایمان پور, منصور. ضرورت و ملاک بدیهیات در فلسفۀ اسلامی. مجله پژوهشهای فلسفی دانشگاه تبریز, 1388; 3(210): 27-46.

ضرورت و ملاک بدیهیات در فلسفۀ اسلامی

مقاله 2، دوره 3، شماره 210، بهار و تابستان 1388، صفحه 27-46  XML اصل مقاله (201 K)
نوع مقاله: مقاله علمی- پژوهشی
نویسنده
منصور ایمان پور
دانشیار فلسفه اسلامی، دانشگاه شهید مدنی آذربایجان
چکیده
یکی از مباحث مهم و تأثیرگذاری که در فلسفۀ اسلامی وجود دارد و امروزه، تحت
قابل طرح است، مسئلۀ بدیهیات در حوزة تصورات و « معرفت شناسی » عنوان
تصدیقات است . این مسئله با وجود اهمیت فراوان و نقش بی بدیلش در نظام
معرفتی فیلسوفان ما، از زوایای مختلف و به نحو کامل مورد بحث قرار نگرفته است
به گونه ای که به جهت ابهامات نهفته در ملاک تفکیک آنها از ادراکات نظری،
گاهی یک قضیۀ نظری به جای یک قضیۀ بدیهی می نشیند و گاهی یک قضیۀ
بدیهی در جای قضیۀ نظری قرار می گیرد و مورد چون و چرا واقع می شود.
تبیین جایگاه بدیهیات در نظام فکری فیلسوفان اسلامی و ارائه و تشریح و
ارزیابی ملاک های اصلی مرزبندی بدیهی ات از غیر بدیهیات، مسئله ای است که
این مقاله به عهده گرفته است.
پاسخ اجمالی این مقاله به مسئلۀ فوق آن است که اولاً، بدیهیات، اساس و
خمیرمایۀ نظام معرفت یقینی را تشکیل می دهند و در غیاب آنها هیچ
شناخت یقینی و قابل وثوقی حاصل نخواهد شد . ثانیاً، گرچه در زمین ۀ تفکیک
آنها از معارف غیربدیهی، ملاک هایی در کتب متفکران اسلامی مطرح شده
است، لکن اصلی ترین ملاک در تشخیص بدیهیات تصوری ، بساطت این
مفاهیم در حوزة بدیهیات عقلی است و اصلی ترین ملاک در تشخیص قضایای
بدیهی نیز ، تصدیق پذیری الزامی و بی درنگ آنها توسط عقل بدون نیاز به
تصدیقات و استدلال های خارجی است
کلیدواژه ها
بدیهیات؛ معرفت شناسی؛ تصورات؛ تصدیقات؛ ادراک؛ معرفت
عنوان مقاله [English]
The necessity of Self-Evident Perceptions in Islamic Philosophy and their Criterion
نویسندگان [English]
Mansour Emanpour
چکیده [English]
The question of self-evident perceptions (both concepts and
judgments) is among the important and effective subjects in Islamic
philosophy that nowadays can be put forward as "epistemology". This
question, in spite of its great importance and unique role in Islamic
philosophers' epistemology, has not been discussed in detail by them.
And as a result of ambiguities lied behind the criterion by which the
self- evident perceptions can be distinguished from theoretical ones,
once in a while the former may be misplaced by the latter and
questioned, or the latter misplaced by the former and taken as
axiomatic.
The present paper, on the one hand, tries to explain the significance
of self-evident perceptions in Islamic philosophy, and to present and
assess the differentiae between them and theoretical ones, on the
other. The task is undertaken by the author as follow. Firstly, he seeks
to show that the self-evident data are the essence of all apodictic
knowledge, so that no certain and indubitable cognition can be
acquired without them. Secondly, the most principal criterion by
which self- evident data can be distinguished from the other ones,
among the many criteria cited in the works by Islamic thinkers, is the
simplicity as to concepts and the necessary, immediate rational
affirmability with no need to any other judgment or reasoning as to
judgments.
کلیدواژه ها [English]
the self-evident perception, Epistemology, concepts, judgments, perception, Knowledge
آمار
تعداد مشاهده مقاله: 3,124
تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 3,896


با تشکر از شما؛ نظر شما با موفقیت ذخیره شد و پس از بررسی در سامانه نمایش داده خواهد شد.
ارسال نظر در مورد این مقاله


نام را وارد کنید.

نشانی پست الکترونیکی را به درستی وارد کنید.

سمت / سازمان را به درستی وارد کنید.

توضیحات را وارد کنید (حداقل 10 کلمه)
صفحه اصلی | واژه نامه اختصاصی | اخبار و اعلانات | اهداف و چشم انداز | نقشه سایت
ابتدای صفحه ابتدای صفحه

track web stats

Journal Management System. Designed by sinaweb.