Journal of Philosophical Investigations

نوع مقاله : مقاله علمی- پژوهشی

نویسنده

استادیار گروه فلسفه دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی

چکیده

ایمان­گرایی دیدگاهی است که براساس آن، آموزه­ها واعتقادات دینی موضوع ارزیابی عقلانی قرار نمی­گیرد؛ بلکه مستقل ومتمایز ازهرگونه نظام معرفتی به شمار می­آید.  ایمان­گرایی درجهان معاصر به دو صورت ظهور پیدا کرده است؛ ایمان­گرایی افراطی و معتدل. براساس ایمان­گرایی افراطی، ایمان نه تنها برتر وفراتر ازقلمرو عقل قرار دارد، بلکه میان آن دو هیچ نسبتی وجود ندارد. اما برطبق ایمان­گرایی معتدل ایمان منطق ومعقولیت خاص خودش را دارد و لزوماً میان عقل و ایمان تعارضی نیست. ویتگنشتاین جزء ایمان گرایان افراطی به شمار می­رود. در این مقاله تلاش شده است تا خاستگاه و رویکرد دیدگاه و اندیشة دینی ویتگنشتاین مورد تحلیل قرار گیرد و در برخی موارد با افکار و آرای دیگر متکلمین و فیلسوفان دین سنجیده شود، تا نقاط قوت و ضعف آن برجسته­تر گردد.

کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله [English]

Fideism in Wittgensteinh’s thought

نویسنده [English]

  • Mohammad Akvan

چکیده [English]

Many philosophers and theologians regard wittgensteinian fideism as essentially defining what his view of religion is. significant disputes about the reading of Wittgenstein’s work on religious topics arise from examining fideism .  The fideist position is that religious language is intelligible only to those who participate in the religious form of life .
Fully anderstanding the language of a religious believer is inseparable from comprehending a religious language constitutes a distinct linguistic practive which non – participants in the form of life could not grasp and show to be incoherent or erroneous .
Fideism holds that the non – cognitivist account does not assist in the understanding of what religious is actually like . It offers an alternative conception of how non-cognitivism about religious language can be characterised .

کلیدواژه‌ها [English]

  • Wittgenstein
  • Fideism
  • Frazed
  • Spiritual life
  • religion
  • Form of life
CAPTCHA Image