Journal of Philosophical Investigations

نوع مقاله : مقاله علمی- پژوهشی

نویسنده

دکترای فلسفه، مرکز تحقیقات ثنویت‌گرایی، گلاسکو. انگلستان.

چکیده

این مقاله می­گوید که ما هرگز از شر ذهنیت افراط­گرایی رها نخواهیم شد؛ مگر اینکه دیدگاه دوگانه انگارانه غالب و به عنوان بخشی از نظام آموزشی تعلیم داده شود. دیدگاه دوگانه انگارانه دو طرف یک استدلال را در نظر می­گیرد؛ در حالیکه دیدگاه افراط­گرایانه صراحتاً یک طرف قضیه را در نظر می­گیرد؛ بی­آنکه شایستگی­های دیدگاه مقابل را لحاظ کند.  شایستگی­های دیدگاه دوگانه انگارانه را می­توان در مدارس تعلیم داد به طوری که هرکس یاد می­گیرد که نه تنها ذهنیت رفتار افراد دیگر، بلکه تفکر آنها راجع به امور را نیز بشناسد. دیدگاه دوگانه انگارانه دیدگاهی انعطاف­پذیر است که فرایندهای آزمون و خطای ما در زندگی را نیز در  بر می­گیرد. این دیدگاه نقطه مقابل دیدگاه یگانه انگاری است که با تمرکز بر یک دیدگاه، سایر دیدگاه­ها را حذف می­کند. دیدگاه افراط­گرایی معمولاً یگانه انگارانه بوده و نسبت به سایر دیدگاه­های مختلف و متعارضِ دیگر تساهل روا نمی­دارد.  مقالۀ حاضر خطوط کلی دامنه دو شیوه تفکر یگانه انگاری و دوگانه انکاری را ترسیم می­کند و چنین نتیجه می­گیرد که شکل نظام­مند دوگانه انگاری می­تواند راه میانه­ای بین افراط­گری­های تفکر جزمی و شکاکانه باشد. تنها از طریق مطالعات دوگانه انگارانه است که می­توان دیدگاه دوگانه انگارانه را آنگونه که در اینجا مطرح کرده­ام بسط داد.

کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله [English]

The Need for the Dualist View to Combat Extremism: How the Dualist View Can Combat Extremis?

نویسنده [English]

  • Alistair J. Sinclair

PhD in philosophy, The Center for Dualist Studies, Glasgow, UK

چکیده [English]

This paper argues that we will never get rid of the extremist mentality unless the dualist view prevails and is taught as part of the educational system. The dualist view takes account of both sides of an argument whereas the extremist view promotes one side unequivocally without considering the merits of the opposing view. The merits of the dualist view can be taught in schools so that everyone learns to recognise that mentality when it is evident not only in other people’s behaviour but also in their own thinking about things. The dualist view is a flexible one involving trial-and-error processes as we work our way through life. That view is contrasted with the monist view that focuses on one point of view to the exclusion of all others. The extremist’s view is usually monistic and is intolerable of views that contradict or dispute their dogmatic view of things. This paper therefore examines these two contrasting views. It outlines the spectrum between monist and dualist ways of thinking, and it concludes that systematic form of dualism is possible that takes the middle way between the extremes of dogmatic and sceptical thinking. Only through dualist studies will the dualist view be more thoroughly developed, as is outlined here.

کلیدواژه‌ها [English]

  • extremism
  • behaviour
  • the middle way
  • dualism
  • philosophy
Addison, J. (1711), “The Spectator”, nos. 122, 117, (London: J. M. Dent, 1909)
Aristotle, (1987), Nicomachean Ethics, London: Penguin Books.    
Descartes, R. (1641), Meditations on First Philosophy, trans. J. Cottingham, (Cambridge, UK: Cambridge University Press, 1986)
Dickens, C. (1854), Hard Times, (New York: New American Library, 1961)
Gibbon, E. (1776), The History of the Decline and Fall of the Roman Empire, (London: Allen Lane, 1994)
Gibbons, M., et al, (1994), The New Production of Knowledge, (London: Sage)
Graves, R. In Broken Images, A poem widely available online.
Hazlitt, W. (1824) ‘On People With One Idea’, Table Talk, (London: J. M. Dent, 1908), Essay VII.
Hobbes, T. (1631), The Leviathan, (London: Penguin Books, 1985)
Hofstadter D. and Dennett D. (1982), Mind’s I, (London: Penguin Books)
James, W. (1897), The Will to Believe, (New York: Dover Publications, 1956)
Nietzsche, F., (1883-5), Also Sprach Zarathustra, (Thus Spoke Zarathustra – London: Penguin Books, 1967)
Plutarch, Moralia, Vol. One, III ‘On Listening to Lectures’, (Loeb ed., London: William Heinemann Ltd., 1927)
Popper, K. (1945), The Open Society and its Enemies, (London: RKP, 1969)
Reid, T. (1785), Essays on the Intellectual Powers of Man, in The Works of Thomas Reid, ed. Sir W. Hamilton, (Edinburgh: James Thin, 1895)
Scott, Sir W. (1826), Woodstock, or The Cavalier, (Edinburgh: T.Nelson, 1926)
Shannon C. E. and Weaver W. (1949), The Mathematical Theory of Communication, (Urbana: The University of Illinois Press, 1964)
Sinclair, A. J. (2008), What is Philosophy? (Edinburgh: Dunedin Academic Press)
Sinclair, A. J. (2010), “The Role of Dualist Thinking in Management” Seventh International Philosophy of Management Conference, at St. Anne’s College, Oxford, 2013), Punish the Person, not the Crime! Proposing a Social Treatment System to Punish Lawbreakers, (Amazon Kindle, 2013)
Sinclair, A. J. (2014), Posterity—An Eighteenth Century Answer to God and Religion, reprinted in American Papers on Humanism and Religion, (Almostic Publications, 2014)
Turing, A. M. (1950), “Computing Machinery and Intelligence,” Mind.
CAPTCHA Image