• صفحه اصلی
  • مرور
    • شماره جاری
    • بر اساس شماره‌های نشریه
    • بر اساس نویسندگان
    • بر اساس موضوعات
    • نمایه نویسندگان
    • نمایه کلیدواژه ها
  • اطلاعات نشریه
    • درباره نشریه
    • اهداف و چشم انداز
    • اعضای هیات تحریریه
    • همکاران دفتر نشریه
    • اصول اخلاقی انتشار مقاله
    • بانک ها و نمایه نامه ها
    • پیوندهای مفید
    • پرسش‌های متداول
    • فرایند پذیرش مقالات
    • اخبار و اعلانات
  • راهنمای نویسندگان
  • ارسال مقاله
  • داوران
  • تماس با ما
 
  • ورود به سامانه ▼
    • ورود به سامانه
    • ثبت نام در سامانه
  • English
صفحه اصلی فهرست مقالات مشخصات مقاله
  • ذخیره رکوردها
  • |
  • نسخه قابل چاپ
  • |
  • توصیه به دوستان
  • |
  • ارجاع به این مقاله ارجاع به مقاله
    RIS EndNote BibTeX APA MLA Harvard Vancouver
  • |
  • اشتراک گذاری اشتراک گذاری
    CiteULike Mendeley Facebook Google LinkedIn Twitter Telegram
مجله پژوهش های فلسفی دانشگاه تبریز
مقالات آماده انتشار
شماره جاری
شماره‌های پیشین نشریه
دوره دوره 12 (1397)
دوره دوره 11 (1396)
دوره دوره 10 (1395)
دوره دوره 9 (1394)
شماره شماره 17
مقالات
شماره شماره 16
مقالات
دوره دوره 8 (1393)
دوره دوره 7 (1392)
دوره دوره 6 (1391)
دوره دوره 5 (1390)
دوره دوره 4 (1389)
دوره دوره 3 (1388)
دوره دوره 2 (1387)
دوره دوره 1 (1386)
پیکانی, جلال, صادق پور, میثم. (1394). Plantinga’s Reformed Epistemology and Religious Extremism: Some Historical Evidences. مجله پژوهش های فلسفی دانشگاه تبریز, 9(17), 105-116.
جلال پیکانی; میثم صادق پور. "Plantinga’s Reformed Epistemology and Religious Extremism: Some Historical Evidences". مجله پژوهش های فلسفی دانشگاه تبریز, 9, 17, 1394, 105-116.
پیکانی, جلال, صادق پور, میثم. (1394). 'Plantinga’s Reformed Epistemology and Religious Extremism: Some Historical Evidences', مجله پژوهش های فلسفی دانشگاه تبریز, 9(17), pp. 105-116.
پیکانی, جلال, صادق پور, میثم. Plantinga’s Reformed Epistemology and Religious Extremism: Some Historical Evidences. مجله پژوهش های فلسفی دانشگاه تبریز, 1394; 9(17): 105-116.

Plantinga’s Reformed Epistemology and Religious Extremism: Some Historical Evidences

مقاله 7، دوره 9، شماره 17، زمستان 1394، صفحه 105-116  XML اصل مقاله (526 K)
نوع مقاله: مقاله علمی- پژوهشی
نویسندگان
جلال پیکانی 1؛ میثم صادق پور2
1دانشیار گروه فلسفه دانشگاه پیام نور
2عضو هیئت علمی گروه هنر و معماری، دانشگاه پیام نور
چکیده
مطابق معرفت­شناسی اصلاح شده آلوین پلانتینگا، باورهای دینی همچون باورهای ادراکی، پایه هستند و از این رو نیازی به توجیه بیشتر ندارند. اما همانگونه که بارها گفته شده است این عقیده به نسبی­گرایی منتهی می­شود. ما در این مقاله ابتدا استدلال می­کنیم که نه فقط بعد نسبی­گرایانه آن نظریه به افراط­گرایی دینی منجر می­شود، بلکه می­توان از آن برای توجیه افراط­گرایی نیز استفاده کرد. سپس با ذکر چند گواهی تاریخی نشان می­دهیم که در اصل افراط­گرایان قرن­ها برای توجیه عقاید خود از عقیده­ای شبیه عقیدة پلانتینگا بهره برده­اند.
کلیدواژه‌ها
آلوین پلانتینگا؛ معرفت‌شناسی اصلاح شده؛ افراط‌گرایی دینی؛ نسبی‌گرایی؛ بلانشارد
عنوان مقاله [English]
Plantinga’s Reformed Epistemology and Religious Extremism: Some Historical Evidences
نویسندگان [English]
Jalal Peykani1؛ Meysam Sadeghpour2
1Assosiate Professor in philosophy, Payam-e Nour University
2Instructor of Art & Architecture, Payam-e Nour University
چکیده [English]
 
According to Plantinga’s reformed epistemology, as perceptual beliefs, religious beliefs are properly basic, and therefore need no additional justification. But as it has been said frequently, this idea may lead to relativism. In this paper, first, we argue that not only its relativistic aspect allows for religious extremism, but also it could be used to justify that kind of extremism. Then, reciting some historical testimonies, including John Calvin, Khawarij, Ibn Taymiyye and Seyyed Qutb, we suggest that in principle, for many centuries extremists have derived a benefit from an idea similar to reformed epistemology to justify committing violence and other unacceptable behaviors.
 
کلیدواژه‌ها [English]
Alvin Plantinga, reformed epistemology, religious extremism, relativism
مراجع
Blanshard, Brand (1966), “Reason and Unreason in Religion”, in: Midway, Vol. 7, university of Chicago Press.

Dan Smith, 2003, The State of the World Atlas, 7th edition (2003).

Dyer, H., Thomas, (1850), Life of John Calvin, London: John Murray.

Iannaccone, R., Laurence and Berman, Eli. (2006), “Religious extremism: The good, the bad, and the deadly”, in: Public Choice, No.128, pp. 109-129.

Ibn Taymiyye, (1954), The Commentary of Holy Quran, Mumbail.

Ibn Taymiyye, (1972), Al-Aqeedah Al-Hamawiyyah (The Creed to the People of Hama, Syria), Beirut Lebanon. 

Marsden, George, M., (2006), Fundamentalism and American Culture, 2nd ed., Oxford University Press.

Moftakhari, Hossein, (2000), Khawarij in Iran, Tehran: Center of Islamic Archeology.

Peirce, C. S., (1974), Collected Papers, Volumes 5-6, Harvard University Press.

Penelhum, Terence (1983), God and Skepticism, Boston: Kluwer.

Plantinga, Alvin (1983), “Reason and Belief in God” in: Faith and Reason, University of Notre Dame Press.

------------------, (2009), Warrant: A First Approximation: An Anthology, in: Sosa, E. and Kim, J, Epistemology, Oxford: Blackwell Publishing, pp. 429-441.

Santrac, Aleksandar, S., (2011),  A Comparison of John Calvin and Alvin Plantinga's Concept of Sensus Divinitatis: Phenomenology of the Sense of Divinity: With Interview and Comments by Alvin Plantinga, Lewiston, N.Y.: Edwin Mellen Press.Sayyid Qutb, (2007) Milestons, Chicago: Kazi.

Websites

Qutb, In the shade of the Quran, http://www.kalamullah.com/shade-of-the-quran.html

www.islamdaily.org

Great Islamic encyclopedia, http://www.cgie.org.ir

آمار
تعداد مشاهده مقاله: 2,832
تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,614


با تشکر از شما؛ نظر شما با موفقیت ذخیره شد و پس از بررسی در سامانه نمایش داده خواهد شد.
ارسال نظر در مورد این مقاله


نام را وارد کنید.

نشانی پست الکترونیکی را به درستی وارد کنید.

سمت / سازمان را به درستی وارد کنید.

توضیحات را وارد کنید (حداقل 10 کلمه)
صفحه اصلی | واژه نامه اختصاصی | اخبار و اعلانات | اهداف و چشم انداز | نقشه سایت
ابتدای صفحه ابتدای صفحه

Web
Analytics Made Easy - StatCounter
Journal Management System. Designed by sinaweb.