• صفحه اصلی
  • مرور
    • شماره جاری
    • بر اساس شماره‌های نشریه
    • بر اساس نویسندگان
    • بر اساس موضوعات
    • نمایه نویسندگان
    • نمایه کلیدواژه ها
  • اطلاعات نشریه
    • درباره نشریه
    • اهداف و چشم انداز
    • اعضای هیات تحریریه
    • همکاران دفتر نشریه
    • اصول اخلاقی انتشار مقاله
    • بانک ها و نمایه نامه ها
    • پیوندهای مفید
    • پرسش‌های متداول
    • فرایند پذیرش مقالات
    • اخبار و اعلانات
  • راهنمای نویسندگان
  • ارسال مقاله
  • داوران
  • تماس با ما
 
  • ورود به سامانه ▼
    • ورود به سامانه
    • ثبت نام در سامانه
  • English
صفحه اصلی فهرست مقالات مشخصات مقاله
  • ذخیره رکوردها
  • |
  • نسخه قابل چاپ
  • |
  • توصیه به دوستان
  • |
  • ارجاع به این مقاله ارجاع به مقاله
    RIS EndNote BibTeX APA MLA Harvard Vancouver
  • |
  • اشتراک گذاری اشتراک گذاری
    CiteULike Mendeley Facebook Google LinkedIn Twitter Telegram
مجله پژوهش های فلسفی دانشگاه تبریز
مقالات آماده انتشار
شماره جاری
شماره‌های پیشین نشریه
دوره دوره 12 (1397)
دوره دوره 11 (1396)
شماره شماره 21
مقالات
شماره شماره 20
مقالات
دوره دوره 10 (1395)
دوره دوره 9 (1394)
دوره دوره 8 (1393)
دوره دوره 7 (1392)
دوره دوره 6 (1391)
دوره دوره 5 (1390)
دوره دوره 4 (1389)
دوره دوره 3 (1388)
دوره دوره 2 (1387)
دوره دوره 1 (1386)
Fath Taheri, Ali, Jafariyan, Faezeh. (1396). Ontology of Time in Cinema A Deleuzian reading of Still Life and Prince Ehtejab With an emphasis on the concept of Time-Image. مجله پژوهش های فلسفی دانشگاه تبریز, 11(21), 39-52.
Ali Fath Taheri; Faezeh Jafariyan. "Ontology of Time in Cinema A Deleuzian reading of Still Life and Prince Ehtejab With an emphasis on the concept of Time-Image". مجله پژوهش های فلسفی دانشگاه تبریز, 11, 21, 1396, 39-52.
Fath Taheri, Ali, Jafariyan, Faezeh. (1396). 'Ontology of Time in Cinema A Deleuzian reading of Still Life and Prince Ehtejab With an emphasis on the concept of Time-Image', مجله پژوهش های فلسفی دانشگاه تبریز, 11(21), pp. 39-52.
Fath Taheri, Ali, Jafariyan, Faezeh. Ontology of Time in Cinema A Deleuzian reading of Still Life and Prince Ehtejab With an emphasis on the concept of Time-Image. مجله پژوهش های فلسفی دانشگاه تبریز, 1396; 11(21): 39-52.

Ontology of Time in Cinema A Deleuzian reading of Still Life and Prince Ehtejab With an emphasis on the concept of Time-Image

مقاله 5، دوره 11، شماره 21، زمستان 1396، صفحه 39-52  XML اصل مقاله (361 K)
نوع مقاله: مقاله علمی- پژوهشی
نویسندگان
Ali Fath Taheri1؛ Faezeh Jafariyan 2
1Associate Professor, Imam Khomeini International University, Qazvin
2Ph.D. in performing art, Ferrara University, Italy
چکیده
Gilles Deleuze, the notable post-modern philosopher, in his two-volume cinematic books Cinema 1: movement-image (1986) and Cinema 2: time-image (1989) recognizes two major periods in history of cinema (classic and modern) in terms of representing movement and time respectively. Referring to various films of modern cinema especially post-war European cinema like Italian neorealism, Cinema2 speaks about the possibility of direct presentation of time in cinematic works. Explaining Deleuze’s theories and his two formulations of direct presentation of time as ‘pure optical situations’ and ‘sheets of the past’, in this essay we try to give an analysis of the two most important films of Iranian history of cinema: Still Life (1974) and Prince Ehtejab (1974). Finally, we will conclude that these films are not mere representation of preexisting philosophical concepts, rather in contrast to linguistic thought, they provide some kind of visual and non-linguistic philosophical meditations of time, cinema of time
کلیدواژه‌ها
Gilles Deleuze؛ time-image؛ Still Life؛ sheets of the past؛ Prince Ehtejab
عنوان مقاله [English]
Ontology of Time in Cinema A Deleuzian reading of Still Life and Prince Ehtejab With an emphasis on the concept of Time-Image
نویسندگان [English]
Ali Fath Taheri1؛ Faezeh Jafariyan2
1Associate Professor, Imam Khomeini International University, Qazvin
2Ph.D. in performing art, Ferrara University, Italy
چکیده [English]
Gilles Deleuze, the notable post-modern philosopher, in his two-volume cinematic books Cinema 1: movement-image (1986) and Cinema 2: time-image (1989) recognizes two major periods in history of cinema (classic and modern) in terms of representing movement and time respectively. Referring to various films of modern cinema especially post-war European cinema like Italian neorealism, Cinema2 speaks about the possibility of direct presentation of time in cinematic works. Explaining Deleuze’s theories and his two formulations of direct presentation of time as ‘pure optical situations’ and ‘sheets of the past’, in this essay we try to give an analysis of the two most important films of Iranian history of cinema: Still Life (1974) and Prince Ehtejab (1974). Finally, we will conclude that these films are not mere representation of preexisting philosophical concepts, rather in contrast to linguistic thought, they provide some kind of visual and non-linguistic philosophical meditations of time, cinema of time.
کلیدواژه‌ها [English]
Gilles Deleuze, time-image, Still Life, sheets of the past, Prince Ehtejab
مراجع

-         Bogue, Ronald (2003), Deleuze on Cinema, London & New York: Routledge.

-         Colebrook,Claire.(2002a), Gilles Deleuze. London and New York: Routledge.

-         Colebrook,Claire.(2002b), Understanding Deleuze, London: Allen and Unwin.

-         Dabashi, Hamid (2001), Close-Up: Iranian Cinema, Past, Present and Future, Verso, London, New York.

-         Deleuze, Gilles (1986), Cinema 1: The Movement-Image, trans. Hugh Tomlison, Barbara Habberjam, London: Athlone Press.

-         Deleuze, Gilles (1989), Cinema 2: The Time-Image, trans. Hugh Tomlison, Barbara Habberjam London: Athlone Press

-         Deleuze, Gilles (1994), Difference and repetition, Continuum: Athlone Press, London

-         Marrati, Paola (2008), Gilles Deleuze: Cinema and Philosophy, trans. Alisa Hartz, Baltimore: The Johns Hopkins University Press.

-         Rodowick, D.N (2010), Afterimages of Gilles Deleuze’s Film Philosophy; edited by Rodowick, University of Minnesota Press. Minneapolis. London

-         Filmography

-         Prince Ehtejab (Bahman Farmanara, Iran, 1974)

-         Still Life (Sohrab Shahid-Sales, Iran, 1974)

 

آمار
تعداد مشاهده مقاله: 851
تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 246


با تشکر از شما؛ نظر شما با موفقیت ذخیره شد و پس از بررسی در سامانه نمایش داده خواهد شد.
ارسال نظر در مورد این مقاله


نام را وارد کنید.

نشانی پست الکترونیکی را به درستی وارد کنید.

سمت / سازمان را به درستی وارد کنید.

توضیحات را وارد کنید (حداقل 10 کلمه)
صفحه اصلی | واژه نامه اختصاصی | اخبار و اعلانات | اهداف و چشم انداز | نقشه سایت
ابتدای صفحه ابتدای صفحه

Web
Analytics Made Easy - StatCounter
Journal Management System. Designed by sinaweb.