Journal of Philosophical Investigations

نوع مقاله : مقاله علمی- پژوهشی

نویسندگان

1 دانشیار فلسفه هنر، دانشگاه بوعلی سینا

2 دکترای فلسفه، دانشگاه بوعلی سینا

چکیده

نیاز به استنتاج در نقد سوم ناشی از ادعای اعتبار کلی و ضروری حکمی است که ابژکتیو نیست، بلکه سوبژکتیو و شخصی است. کانت در بخش استنتاج نقد قوه حکم در صدد پاسخگویی به این مساله است که چگونه یک حکم شخصی می­تواند ضرورتاً برای همگان معتبر باشد؟ به عبارت دیگر حکم زیباشناسی که اساسا سوبژکتیو است چگونه می­تواند همانند احکام عینی ادعای اعتبار کلیت داشته باشد؟ عده­ای از مفسران کانتی با اعتقاد به عدم رضایت بخشی مباحث کانت در مورد استنتاج در بندهای رسمی بر آن شده­اند تا با پیوند دادن زیبایی با اخلاق مبنایی عینی و قابل سنجش برای حکم زیباشناختی فراهم سازند و از این طریق ادعای کلیت احکام زیباشناختی را تبیین نمایند. این مقاله ابتدا بر آن است تا ضمن بیان مباحث اصلی کانت در مورد استنتاج به بررسی قرائت­های مختلف تفسیر اخلاقی (از استنتاج) و نقد آن بپردازد. به نظر می­رسد که اعتقاد به دیدگاه اخلاقی در بحث از استنتاج با نقض خودآیینی حکم و در نتیجه مشروط نمودن احکام ذوقی همراه خواهد بود.

کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله [English]

The Review of Moral Interpretation of Aesthetic Deduction in Kant’s thought

نویسندگان [English]

  • Ali Salmani 1
  • Davood Mirzaii 2

1 Associate professor, Bu Ali Sina University

2 PhD. in the philosophy of art, Bu Ali Sina University

چکیده [English]

Kant needs to deduction in order to provide for universal and necessary validity of aesthetic judgment in the critique of judgment. In the deduction sections, He wants a reply to this question: how can a singular judgment be universally valid for everyone? In other words, how can the aesthetic judgment which basically is subjective, claim universal validity? Some of the Kant's commentators believe that Kant's deduction which expresses in the formal sections is unsuccessful and then they by the connecting of the beauty with morality want to provide an objective base for the aesthetic judgment. They aimed to explain the universal validity of the judgments. This essay first express deduction, then crisis the moral interpretation of Kant's deduction. It seems that believe in a moral point of view in the deduction's topic neglect the autonomy of aesthetic judgments and arises hetoronoum judgments.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Kant
  • Deduction
  • Beauty
  • Morality
  • Aesthetic Ideas
-      Allison, Henry (2001) Kant's Theory of Taste: a Reading of the Critique of Aesthetic Judgment, Cambridge.
-      Crawford, Donald, (1974) Kant’s Aesthetic Theory, Madison: The University of Wisconsin Press.
-      Crowther, Paul, (1989) The Kantian Sublime, from morality to Art, Oxford: Oxford University Press.
-      Elliott, R. K., (1968) “The Unity of Kant’s ‘Critique of Aesthetic Judgment’,” in British Journal of Aesthetics Vol. 8, pp. 244-259.
-      Guyer, Paul, (1993) Kant and the Experience of Freedom, Essays on Aesthetics and Morality, New York and Cambridge: Cambridge University Press.
-      Kemal, Salim, (1986) Kant and Fine Art, Oxford: Clarendon.
-      Kemal, Salim, (2002) Kant’s Aesthetic Theory: An Introduction, London: MacMillan.
-      MacMillan, Claude, (1985) “Kant’s Deduction of Pure Aesthetic Judgments,” Kant-Studien, Vol. 76, pp. 43–54.
-      Savile, Anthony, (2003) "Kant and the ideal of beauty", in Art and Morality, eds. Jose Luis and Sebastian Gardner, Routledge, pp.185-204.
CAPTCHA Image