دوره 16 (1401)
دوره 15 (1400)
دوره 14 (1399)
دوره 13 (1398)
دوره 12 (1397)
دوره 11 (1396)
دوره 10 (1395)
دوره 9 (1394)
دوره 8 (1393)
دوره 7 (1392)
دوره 6 (1391)
دوره 5 (1390)
دوره 4 (1389)
دوره 3 (1388)
دوره 2 (1387)
دوره 1 (1386)
نویسنده = ������������������� ������
تعداد مقالات: 6
زیستجهان؛ هوسرل و بازخوانی معنای فلسفه و وظیفه فیلسوف مدرن
دوره 14، شماره 33 ، بهمن 1399، ، صفحه 130-146
چکیده
فلسفه نزد هوسرل علمی کلی، بنیادی و متقن درباره جهان است. او به دنبال تأسیس پدیدارشناسی استعلایی به مثابه فلسفهای کلی یا علمی متقن بود اما برای دست یافتن به چنین هدفی باید امکان یک معرفت ابژکتیو درباره ... بیشترطرح ایده تنسیاست بر اساس اندیشههای کریستوا
دوره 13، شماره 27 ، شهریور 1398، ، صفحه 255-272
چکیده
کریستوا با تفکیک امر نشانهای و امر نمادین، در پی بازگرداندن کورای نشانهای به قلمرو سیاست است. کورا دربرگیرنده نیروی لیبیدویی متعلق به رابطه مادر ـ کودک است که در عین به پیش راندن مؤلفههای قلمرو نمادین، ... بیشترنا/الهیات: تأکیدی بر گریزناپذیری الهیات
دوره 11، شماره 20 ، شهریور 1396، ، صفحه 197-210
چکیده
دوران نشانه اساساً دورانی الهیاتی است: هر نظامی که مبتنی بر یک مفهوم اساسی باشد، مفهومی که گردش نشانهها را شکل میدهد، از اساس الهیاتی است. این مفهومِ محوری، در هر اندیشه نامی به خود گرفته: واقعیت، جوهر، ... بیشترتقلیل ایدتیک، خاستگاه جدایی هایدگر از هوسرل
دوره 10، شماره 18 ( ویژه نامه پدیدارشناسی) ، اردیبهشت 1395، ، صفحه 111-124
چکیده
پدیده شناسی با تقلیل تاریخ و فعلیت اشیاء، به پدیده های محض دست می یابد، و بدین ترتیب سرزمین ویژه خود را خود می سازد. اما با تقلیل پدیده شناختی «جهان» را از کف می دهیم و باید ... بیشتراخلاق در پدیدهشناسی هوسرل
دوره 7، شماره 13 ، آبان 1392، ، صفحه 147-171
چکیده
هوسرل با آغاز از جهان آگاهی اگو و تاکید بر باقی ماندن در این قلمرو، متهم به نادیده گرفتن غیریت مطلق «دیگری» و تقلیل آن به حضور آگاهی است. در واقع وی با تقلیل «دیگری» اخلاق را از دست میدهد و بنابراین خشونت ... بیشترتقابل من ـ دیگری: معضل اخلاق
دوره 5، شماره 9 ، آذر 1390، ، صفحه 147-159