Journal of Philosophical Investigations
سه مرتبه حرکت بر مبنای سه سیر فلسفی ملاصدرا: حرکت طبیعی، حرکت جوهری، تجدد امثال
سه مرتبه حرکت بر مبنای سه سیر فلسفی ملاصدرا: حرکت طبیعی، حرکت جوهری، تجدد امثال

علی بابایی؛ سید مختار موسوی

دوره 16، شماره 38 ، اردیبهشت 1401، ، صفحه 119-153

https://doi.org/10.22034/jpiut.2021.45165.2783

چکیده
  مورد پذیرش اهل تحقیق است که ملاصدرا سه سیر فلسفی اصالت ماهیت، اصالت وجود وحدت تشکیکی و اصالت وجود وحدت شخصی را تجربه کرده است؛ روشن است که بحث حرکت نیز به عنوان بحثی مهم و اصلی در حکمت صدرا، به تبع این ...  بیشتر
هم‌سنجی قاعده بسیط‌الحقیقه و عبارت عرفانی «إن مسمی الله احدی بالذات کلٌ بالأسماء»
هم‌سنجی قاعده بسیط‌الحقیقه و عبارت عرفانی «إن مسمی الله احدی بالذات کلٌ بالأسماء»

مهدی سعادتمند؛ علی بابایی

دوره 15، شماره 35 ، شهریور 1400، ، صفحه 115-133

https://doi.org/10.22034/jpiut.2021.44226.2752

چکیده
  قاعده بسیط­الحقیقه، بیان کننده نسبت مصداق حقیقی آن یعنی خدا با عالم است. همسویی این نسبت در حکمت متعالیه و عرفان، همچنین تصریح ملاصدرا به دریافت شهودی عارفان از درون­مایه این قاعده، اندیشه را به جستجوی ...  بیشتر
سه گانه های تشکیکی در عالم معرفت اسلامی
سه گانه های تشکیکی در عالم معرفت اسلامی

علی بابایی

دوره 14، شماره 31 ، مرداد 1399، ، صفحه 387-411

https://doi.org/10.22034/jpiut.2020.37782.2491

چکیده
  در بطنِ منابعِ حکمی، عرفانی و متونِ دینی به مناسبت­های مختلف سه­گانه­های بسیاری طرح شده است؛ این سه­گانه­ها را می­توان به سه دسته 1. سه­گانه­های مرتبط با مراتبِ شوونِ حق تعالی، 2. مراتب عالم ...  بیشتر
حل مساله رابطه‌ی «نور حقیقی» و «نور مادی» بر اساس قاعده حقیقت و رقیقت
حل مساله رابطه‌ی «نور حقیقی» و «نور مادی» بر اساس قاعده حقیقت و رقیقت

علی بابایی

دوره 12، شماره 22 ، خرداد 1397، ، صفحه 17-28

چکیده
  اساسِ فلسفه‌ی شیخ اشراق نور و اساسِ فلسفه ملاصدرا وجود است؛ از نظرِ ملاصدرا وجودِ موردِ نظرِ وی با نورِ اشراقی یکی است؛ حال آن‌که شیخ اشراق لااقل قسمی از وجوداتِ مصطلح یعنی همان اجسام را نور نمی‌نامد ...  بیشتر