Journal of Philosophical Investigations
مناقشه فوکو با هایدگر و دریدا در فهم و تفسیر فلسفه افلاطون
مناقشه فوکو با هایدگر و دریدا در فهم و تفسیر فلسفه افلاطون

سیدجمال قریشی خوراسگانی؛ علی کرباسی زاده اصفهانی

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 17 آبان 1400

https://doi.org/10.22034/jpiut.2021.46849.2888

چکیده
  این نوشتار با تمرکز بر تفسیر هایدگر از دکترین حقیقت افلاطون و تفسیر دریدا از فارماکون افلاطون، خط تفسیری‌ای را برجسته می‌کند که در آن افلاطون آغاز فهمی فلسفی است که وجه غیب و پوشیدگی هستی و حقیقت را ...  بیشتر
اثرپذیری کیرکگور از کانت در معرفت‌شناسی
اثرپذیری کیرکگور از کانت در معرفت‌شناسی

سروش صابری؛ علی کرباسی‌ زاده اصفهانی

دوره 17، شماره 43 ، مرداد 1402، ، صفحه 132-152

https://doi.org/10.22034/jpiut.2022.51079.3170

چکیده
  میان کانت و کیرکگور در حوزه‌های گوناگون شناخت، اخلاق، ایمان و هنر می‌توان مطالعه‌ای مقایسه‌‌ای انجام داد. در این مقاله به مقایسه‌ی آرای این دو فیلسوف در مبحث معرفت‌شناسی می‌پردازیم. بنیاد اساسی ...  بیشتر
بررسی تطبیقی موضوع مابعدالطبیعه نزد ارسطو و اسکوتوس
بررسی تطبیقی موضوع مابعدالطبیعه نزد ارسطو و اسکوتوس

اصغر فتحی عمادابادی؛ علی کرباسی زاده اصفهانی

دوره 16، شماره 39 ، شهریور 1401، ، صفحه 453-465

https://doi.org/10.22034/jpiut.2021.42825.2708

چکیده
  ارسطو در کتاب چهارم و ششم به موضوع مابعدالطبیعه می‌پردازد. وی در کتاب گاما،‌ مابعدالطبیعه را علم کلی و موضوع آن را موجود بما هو موجود می‌داند و در کتاب اپسیلن،‌ مابعدالطبیعه را همان فلسفه اولی می‌داند ...  بیشتر
رهیافتی هایدگری به طرح بدن‌مندی و مسئلۀ تقویم در علوم شناختی
رهیافتی هایدگری به طرح بدن‌مندی و مسئلۀ تقویم در علوم شناختی

سیدجمال قریشی خوراسگانی؛ علی کرباسی‌زاده

دوره 15، شماره 37 ، دی 1400، ، صفحه 348-374

https://doi.org/10.22034/jpiut.2021.44940.2774

چکیده
  در این مقاله به بحث درباره چگونگی نقش‌آفرینی بدن در شناسایی می‌پردازیم. بدین منظور، دو رویکرد تقویمی و علّی در علوم شناختی مطرح می‌شود. این بحث معضلاتی را به پیش کشیده است، ازجمله اینکه هر دو رویکرد، ...  بیشتر
هستی‌شناسی کران‌مندی در فلسفه هایدگر و فوکو
هستی‌شناسی کران‌مندی در فلسفه هایدگر و فوکو

سیدجمال قریشی خوراسگانی؛ علی کرباسی‌زاده اصفهانی؛ یوسف شاقول

دوره 15، شماره 34 ، اردیبهشت 1400، ، صفحه 300-326

https://doi.org/10.22034/jpiut.2019.31480.2214

چکیده
  در این مقاله نقش بنیادین کران‌مندی در کارهای هایدگر و فوکو بررسی می‌شود. استدلال می‌شود که کران‌مندی، فهم هایدگر از هستی و تاریخ هستی و نیز فهم فوکو از مدرنیته و سپس کل تاریخ اندیشه غربی را امکان‌پذیر ...  بیشتر
Overcoming Cartesian Dualism in Light of Mulla Sadra's Philosophy
Overcoming Cartesian Dualism in Light of Mulla Sadra's Philosophy

علی کرباسی زاده اصفهانی؛ محمدرضا بهتاش

دوره 14، شماره 32 ، آذر 1399، ، صفحه 95-108

https://doi.org/10.22034/jpiut.2020.43014.2723

چکیده
  This article tries to find a way out of the epistemological problem and the self-body question in Cartesian dualism in light of Mulla Sadra Shirazi's philosophy. There are possibilities in Sadra's thought which make achieving this objective possible. The argument develops in three steps to bring into focus the subject, the object, and knowledge. Concerning the ...  بیشتر
شرح و بسط پروکلوس از اشارات افلاطون به مسئلۀ شرور و نسبت آنها با عنایت و فاعلیت الهی
شرح و بسط پروکلوس از اشارات افلاطون به مسئلۀ شرور و نسبت آنها با عنایت و فاعلیت الهی

رضا کورنگ بهشتی؛ سعید بینای مطلق؛ علی کرباسی زاده

دوره 8، شماره 14 ، خرداد 1393، ، صفحه 27-48

چکیده
  هرچند نزد افلاطون نظریۀ منسجمی دربارة مسئلة شرّ دیده نمی شود، اما در آثار او پاره هایی هست که برای افلاطونیان بعدی، دستمایه ای برای بسط و پرورش چنین نظریه ای شد. پروکلوس، برجسته ترین فیلسوف مکتب نوافلاطونی ...  بیشتر