Journal of Philosophical Investigations
Educational Time Based on Heidegger's Approach to Temporality
Educational Time Based on Heidegger's Approach to Temporality

فلورا عسکری زاده؛ احمدعلی حیدری

دوره 16، شماره 41 ، دی 1401، ، صفحه 34-48

https://doi.org/10.22034/jpiut.2022.53557.3367

چکیده
  In this article, an attempt has been made to analyze the issue of time in education. First, to explore the nature of this concept, the distinction between the temporality of Being [Temporality] and the temporality of beings [temporality] which were distinguished by Heidegger, is discussed. Second, it’s indicated that the moment of vision is the authentic ...  بیشتر
زمان‌مندی در اندیشه متقدم هایدگر
زمان‌مندی در اندیشه متقدم هایدگر

احسان نظری؛ سید مسعود سیف؛ محمدحسن حیدری؛ علی نقی باقرشاهی

دوره 13، شماره 27 ، شهریور 1398، ، صفحه 375-397

https://doi.org/10.22034/jpiut.2019.8383

چکیده
  هایدگر متقدّم، در راستای تأسیس اُنتولوژی بنیادی، تا حدودی از بررسی فهم عامیانه‌ زمان چشم‌پوشی می‌کند و به تحلیل زمان‌مندی می‌پردازد. او معتقد است که فهم عامیانه  زمان، تنزّل زمان جهانی و خود زمان ...  بیشتر
زمانمندی آگاهی و تاریخمندی آگاهی: گذر هوسرل از پروژه استعلایی
زمانمندی آگاهی و تاریخمندی آگاهی: گذر هوسرل از پروژه استعلایی

علیرضا حسن پور

دوره 10، شماره 18 ( ویژه نامه پدیدارشناسی) ، اردیبهشت 1395، ، صفحه 21-35

چکیده
  در این مقاله از طریق شرح اجمالی نظر هوسرل دربارۀ زمان-آگاهی و به‌خصوص تمرکز بر سطح سوم زمانمندی، استدلال شده است که در واپسین تأملات وی درباب زمان که در دست‌نوشته‌های C منتشر شده است، چرخشی در پدیدارشناسی ...  بیشتر
تحلیل خوانش هیدگر از نقد اوّل ایمانوئل کانت
تحلیل خوانش هیدگر از نقد اوّل ایمانوئل کانت

حسین کلباسی اشتری؛ حمید اسکندری

دوره 9، شماره 16 ، اردیبهشت 1394، ، صفحه 155-175

چکیده
  مارتین هیدگر در کتابِ «کانت و مسئلۀ متافیزیک»، با چشم‌پوشی از تفاسیری که غالباً «نقدِ عقلِ محض» را یک پروژۀ معرفت‌شناسانه دانسته‌اند، آن را به‌منزلۀ اثری هستی‌شناسانه شرح می‌کند. وی می‌کوشد ...  بیشتر