Journal of Philosophical Investigations
ظهور و بروز امر مطلق در اثر هنری توسط نبوغ در فلسفه هنر متقدم شلینگ
ظهور و بروز امر مطلق در اثر هنری توسط نبوغ در فلسفه هنر متقدم شلینگ

علی سلمانی؛ سپهر سلیمی

دوره 17، شماره 44 ، آذر 1402، ، صفحه 312-329

https://doi.org/10.22034/jpiut.2023.55906.3499

چکیده
  شلینگ به­دنبال آگاهیِ تام روح انسان است، از طرفی روح آگاه محصول ذهنیتِ انسان است، فلذا در طبیعت روحی ناآگاه تدبیر امور می­کند. بنابراین گذار شلینگ از فلسفه ­طبیعت به ایده­آلیسم استعلبایی، در راستای ...  بیشتر
سوبژکتیویته و نبوغ به مثابه شرط امکان و امکان هنر زیبا در معماری (ساختار معمارانه) نظام فلسفه کانت
سوبژکتیویته و نبوغ به مثابه شرط امکان و امکان هنر زیبا در معماری (ساختار معمارانه) نظام فلسفه کانت

هادی سالاری؛ علی سلمانی

دوره 16، شماره 39 ، شهریور 1401، ، صفحه 610-625

https://doi.org/10.22034/jpiut.2021.49089.3060

چکیده
  بحث این مقاله درباره هنر به مثابه هنر زیبا در معماری نظام کانت است. در اینجا نشان داده می ­شود که کانت در ابتدای کار خود تصور و تلقی واحدی از معماری نظام فلسفه خود همچون پیکره واحدی داشته است؛ پیکره واحدی ...  بیشتر
کانت و خویشاوندی عقل و خیال در زیبایی هنری
کانت و خویشاوندی عقل و خیال در زیبایی هنری

رضا ماحوزی

دوره 9، شماره 16 ، اردیبهشت 1394، ، صفحه 177-196

چکیده
  کانت در نقد قوه حکم که سومین کتاب اصلی وی است تلاش دارد داوری زیباشناختی را به قوه حکم تأملی اختصاص داده و آن را از احکام معرفتی فاهمه عقل نظری در نقد اول و احکام اخلاقی عقل عملی در نقد دوم متمایز سازد. ...  بیشتر