Journal of Philosophical Investigations
بررسی متناقض‌نمای اختیار انسان و تقدیر الهی در فلسفه ابن سینا
بررسی متناقض‌نمای اختیار انسان و تقدیر الهی در فلسفه ابن سینا

سمیه حیران؛ عباس احمدی سعدی؛ محمدعلی اخگر

دوره 16، شماره 40 ، آبان 1401، ، صفحه 395-406

https://doi.org/10.22034/jpiut.2022.51096.3167

چکیده
  برخی تعارضاتِ فلسفی - کلامی در مبحث علم پیشین، اراده و قدرت خداوند با مسالة جبر و اختیار انسان همچنان مورد نزاع و گفتگوی شارحان و صاحب نظران است. بازخوانی و تحلیل آراء ابن سینا درباره تأثیر اراده انسان ...  بیشتر
تحلیل علّیت در برخی مباحث فلسفه زیست‌شناسی
تحلیل علّیت در برخی مباحث فلسفه زیست‌شناسی

محمود مژده خشکنودهانی

دوره 15، شماره 37 ، دی 1400، ، صفحه 178-215

https://doi.org/10.22034/jpiut.2022.48909.3048

چکیده
  علی‌رغم همه‌ی تردیدهای وجودشناختی درباره‌ی علیت، هنوز یکی از مهم‌ترین ارکان هر نظریه‌ی فلسفی، مبحث علیت است که بایستی نظریه تکلیف خود را با آن روشن کند. فلسفه‌ی زیست‌شناسی به مثابه‌ی حیطه‌ای از ...  بیشتر
مسأله استقرا نزد هیوم
مسأله استقرا نزد هیوم

زهرا اسمعیلی؛ محمد حکاک

دوره 15، شماره 34 ، اردیبهشت 1400، ، صفحه 23-40

https://doi.org/10.22034/jpiut.2020.40138.2581

چکیده
  هدف از این پژوهش، بررسی ‌‌‌راه‌حل هیوم برای مسأله استقراست. اینکه آیا می‌توان با مشاهده چند نمونه جزئی درباره موارد مشابه مشاهده نشده حکم صادر کرد، مسأله‌‌ای است که همچنان یکی از بحث‌‌‌های داغ ...  بیشتر
تقلیل ایدتیک، خاستگاه جدایی هایدگر از هوسرل
تقلیل ایدتیک، خاستگاه جدایی هایدگر از هوسرل

حسن فتح‌زاده

دوره 10، شماره 18 ( ویژه نامه پدیدارشناسی) ، اردیبهشت 1395، ، صفحه 111-124

چکیده
  پدیده­ شناسی با تقلیل تاریخ و فعلیت اشیاء، به پدیده ­های محض دست می­ یابد، و بدین ترتیب سرزمین ویژه خود را خود می ­سازد. اما با تقلیل پدیده ­شناختی «جهان» را از کف می­ دهیم و باید ...  بیشتر
جدال مکانیسم و غایت‌مندی در نقدهای اوّل و سوّم کانت و راهِ استعلایی کانت برای آن
جدال مکانیسم و غایت‌مندی در نقدهای اوّل و سوّم کانت و راهِ استعلایی کانت برای آن

رضا ماحوزی

دوره 4، شماره 216 ، تیر 1389، ، صفحه 131-153

چکیده
  کانت در نقد عقل محض و تمهیدات، تصویری مکانیکی و نیوتنی از طبیعت پدیداری عرضه کرده است. یکی از مقومات اصلی این تصویر، اصل علیت است که در همراهی با دیگر اصول فاهمه و مفاهیم پیشین ذهن، عرصة تجربه را حاصل می‌آورد. ...  بیشتر