دوره 17 (1402)
دوره 16 (1401)
دوره 15 (1400)
دوره 14 (1399)
دوره 13 (1398)
دوره 12 (1397)
دوره 11 (1396)
دوره 10 (1395)
دوره 9 (1394)
دوره 8 (1393)
دوره 7 (1392)
دوره 6 (1391)
دوره 5 (1390)
دوره 4 (1389)
دوره 3 (1388)
دوره 2 (1387)
دوره 1 (1386)
کلیدواژهها = good
تعداد مقالات: 6
مفهوم شر از دیدگاه ابن میمون و غزالی
دوره 14، شماره 33 ، بهمن 1399، ، صفحه 319-336
چکیده
هدف از این مقاله، بررسی مسأله شر از دیدگاه ابنمیمون در دین یهود و امام محمد غزالی در دین اسلام است. ابنمیمون شر را صادره از خدا نمیداند؛ چون معتقد است که ضد وجود، فعلیت ندارد و همه شرور عدم هستند که ... بیشتراصالت نظریه فرا اخلاقی خوب و توجیه آن در فعل اخلاقی از دیدگاه راس در پرتو اندیشه های کانت و مور
دوره 13، شماره 26 ، خرداد 1398، ، صفحه 339-360
چکیده
یکی از مفاهیم مورد بحث در فرا اخلاق مفهوم خوبی است که در سیاقهای اخلاقی بسیار به کار میرود و نقش مهمی در صدور داوری اخلاقی دارد از فیلسوفانی که به این مفهوم پرداخت و آن را غیرقابل تقلیل به دیگر مفاهیم ... بیشترPlato Seeking for “One Real Explanation” in Phaedo
دوره 12، شماره 24 ، مهر 1397، ، صفحه 219-240
چکیده
What this essay is to discuss is Plato''s theory of explanation in Phaedo. In this dialogue, we observe that Socrates criticizes both the natural scientists’ explanations and Anaxagoras’ theory of Mind since he thinks they could not explain all things, firstly, in a unitary and, secondary, in a real way. Thence, we are to call what Plato is seeking ... بیشترامکانپذیری آکراسیا از منظر سقراط و ارسطو
دوره 9، شماره 16 ، اردیبهشت 1394، ، صفحه 1-22
چکیده
آکراسیا هنگامی رخ میدهد که فاعل، در حالی که میتواند بهترین را انجام دهد برخلاف حکمِ همهجانبهنگرِ خویش به بهترین، رفتار کند. این سقراط بود که اولین بار مسئله را مطرح کرد. وی میگفت وقوع آکراسیا ... بیشتربررسی رابطة وظیفه¬گرایی با نتیجهگرایی
دوره 4، شماره 216 ، تیر 1389، ، صفحه 155-179
چکیده
نظریّات وظیفهگرایانه در تقابل با نظریّات نتیجهگرایانه بهتر فهمیده میشوند و در فلسفة اخلاق، عموماً در اشاره به انگارههای اخلاقی غیر نتیجهگرایانه به کار میروند. یکی از مهمترین دلالتهای ... بیشترنسبت فضیلت با سعادت در نظام اخلاقی افلاطون
دوره 2، شماره 203 ، شهریور 1387، ، صفحه 135-159