Journal of Philosophical Investigations
مفهوم شر از دیدگاه ابن میمون و غزالی
مفهوم شر از دیدگاه ابن میمون و غزالی

ابراهیم قدرتی؛ محمدرضا عدلی؛ عبدالحسین طریقی؛ بخشعلی قنبری

دوره 14، شماره 33 ، بهمن 1399، ، صفحه 319-336

https://doi.org/10.22034/jpiut.2020.41146.2643

چکیده
  هدف از این مقاله، بررسی مسأله شر از دیدگاه ابن‌میمون در دین یهود و امام محمد غزالی در دین اسلام است. ابن‌میمون شر را صادره از خدا نمی‌داند؛ چون معتقد است که ضد وجود، فعلیت ندارد و همه شرور عدم هستند که ...  بیشتر
اصالت نظریه فرا اخلاقی خوب و توجیه آن در فعل اخلاقی از دیدگاه راس در پرتو اندیشه های کانت و مور
اصالت نظریه فرا اخلاقی خوب و توجیه آن در فعل اخلاقی از دیدگاه راس در پرتو اندیشه های کانت و مور

حسین کلباسی اشتری؛ بیتا نخعی

دوره 13، شماره 26 ، خرداد 1398، ، صفحه 339-360

https://doi.org/10.22034/jpiut.2019.28966.2069

چکیده
  یکی از مفاهیم مورد بحث در فرا اخلاق مفهوم خوبی است که در سیاق­های اخلاقی بسیار به کار می­رود و نقش مهمی در صدور داوری اخلاقی دارد از فیلسوفانی که به این مفهوم پرداخت و آن را غیرقابل تقلیل به دیگر مفاهیم ...  بیشتر
Plato Seeking for “One Real Explanation” in Phaedo
Plato Seeking for “One Real Explanation” in Phaedo

محمد باقر قمی؛ مهدی قوام صفری

دوره 12، شماره 24 ، مهر 1397، ، صفحه 219-240

چکیده
  What this essay is to discuss is Plato''s theory of explanation in Phaedo. In this dialogue, we observe that Socrates criticizes both the natural scientists’ explanations and Anaxagoras’ theory of Mind since he thinks they could not explain all things, firstly, in a unitary and, secondary, in a real way. Thence, we are to call what Plato is seeking ...  بیشتر
امکان‌پذیری آکراسیا از منظر سقراط و ارسطو
امکان‌پذیری آکراسیا از منظر سقراط و ارسطو

آروین آذرگین؛ غلامحسین توکلی

دوره 9، شماره 16 ، اردیبهشت 1394، ، صفحه 1-22

چکیده
  آکراسیا هنگامی رخ می‌دهد که فاعل، در حالی که می‌تواند بهترین را انجام دهد برخلاف حکمِ همه‌جانبه‌نگرِ خویش به بهترین، رفتار کند. این سقراط بود که اولین بار مسئله را مطرح کرد. وی می‌گفت وقوع آکراسیا ...  بیشتر
بررسی رابطة وظیفه¬گرایی با نتیجه‌گرایی
بررسی رابطة وظیفه¬گرایی با نتیجه‌گرایی

محمدجواد موحدی

دوره 4، شماره 216 ، تیر 1389، ، صفحه 155-179

چکیده
  نظریّات وظیفه­گرایانه در تقابل با نظریّات نتیجه­گرایانه بهتر فهمیده می­شوند و در فلسفة اخلاق، عموماً در اشاره به انگاره­های اخلاقی غیر نتیجه­گرایانه به کار می­روند. یکی از مهمترین دلالت­­­­های ...  بیشتر
نسبت فضیلت با سعادت در نظام اخلاقی افلاطون
نسبت فضیلت با سعادت در نظام اخلاقی افلاطون

یوسف نوظهور؛ داود سیروس

دوره 2، شماره 203 ، شهریور 1387، ، صفحه 135-159

چکیده
  مکاتب اخلاقی کلاسیک، به ویژه نظام اخلاقی افلاطون، با مشخصة «سعادت‌گرایی» شناخته می‌شوند. آموزة بنیادین «سعادت‌گرایی» این است که مطلوب نهایی انسان، نیل به سعادت است و همة فعالیت‌های آدمی ...  بیشتر