Journal of Philosophical Investigations
Philosophical-Psychological Approach to Culture and Education
Philosophical-Psychological Approach to Culture and Education

Sandeep Sandeep؛ Ponung Nonang

دوره 17، شماره 45 ، دی 1402، ، صفحه 90-98

https://doi.org/10.22034/jpiut.2024.60258.3691

چکیده
  Education is a continually developing activity, it shapes the way an individual develops their attitudes, thoughts and behavior. Education is not just about being literate but it is an overall development of the person in every aspect of their lives. A society's educational system can be greatly linked to its culture as the culture that one is in have an affect ...  بیشتر
بررسی تحلیلی ایده بیلدونگ هردر و استنتاج مؤلفه‌های مفهومی تربیت بر پایه‌ آن
بررسی تحلیلی ایده بیلدونگ هردر و استنتاج مؤلفه‌های مفهومی تربیت بر پایه‌ آن

مسعود پیروتی اقدم؛ سید جلال هاشمی؛ سید منصور مرعشی؛ مسعود صفایی مقدم

دوره 17، شماره 43 ، مرداد 1402، ، صفحه 176-198

https://doi.org/10.22034/jpiut.2022.54253.3413

چکیده
  هدف اصلی این پژوهش بررسی تحلیلی مفهوم بیلدونگ مورد نظر هردر می‌باشد که با مبنا قراردادن آن بتوان برای نظام تعلیم و تربیت مؤلفه‌های مفهومی نوینی ارائه داد. هردر با عنایت به تاریخ و فرهنگ غایتی را برای ...  بیشتر
Farabi’s Perspective on Global Peace
Farabi’s Perspective on Global Peace

نادیا مفتونی؛ سید محمدرضا آذرکسب

دوره 16، شماره 41 ، دی 1401، ، صفحه 302-309

https://doi.org/10.22034/jpiut.2022.52000.3243

چکیده
  Does it sound plausible to obtain a strategy for global peace in Farabi’s political philosophy? Put another way, could we procure a common language leading to peace among all cultures and religions, according to Farabi? Farabi’s utopia (al-madīnat al-fāḍila), literally meaning ‘the excellent state’, consists of five levels. On the ...  بیشتر
تأملی در باب تفسیر کاهیل از نکته اخلاقی و فرهنگی رساله ویتگنشتاین
تأملی در باب تفسیر کاهیل از نکته اخلاقی و فرهنگی رساله ویتگنشتاین

حسین شقاقی

دوره 16، شماره 38 ، اردیبهشت 1401، ، صفحه 389-419

https://doi.org/10.22034/jpiut.2022.47861.2964

چکیده
  بر اساس رساله منطقی فلسفی ویتگنشتاین، گزاره های علوم طبیعی کل گزاره های معنادار زبان اند، و بنابراین گزاره اخلاقی وجود ندارد، چرا که سخن گفتن از اخلاقیات معیار معناداری گزاره ها -که عبارت است از ...  بیشتر
نیچه؛ فیلسوفِ فرهنگ یا ضدفرهنگ؟
نیچه؛ فیلسوفِ فرهنگ یا ضدفرهنگ؟

محمدمهدی اردبیلی

دوره 14، شماره 33 ، بهمن 1399، ، صفحه 1-16

https://doi.org/10.22034/jpiut.2020.39921.2558

چکیده
  عنوان مقالۀ حاضر به دقیق‌ترین شکل پروبلماتیک اصلی آن را بیان می‌کند. در همین راستا، این متن از کاربردهای مختلف فرهنگ (پرورش، فرهیختن، تمدن و غیره) نزد نیچه آغاز می‌کند. نیچه، از نخستین متون جدی‌اش، ...  بیشتر