دوره 18 (1403)
دوره 17 (1402)
دوره 16 (1401)
دوره 15 (1400)
دوره 14 (1399)
دوره 13 (1398)
دوره 12 (1397)
دوره 11 (1396)
دوره 10 (1395)
دوره 9 (1394)
دوره 8 (1393)
دوره 7 (1392)
دوره 6 (1391)
دوره 5 (1390)
دوره 4 (1389)
دوره 3 (1388)
دوره 2 (1387)
دوره 1 (1386)
کلیدواژهها = reductionism
تعداد مقالات: 7
فروکاهشگرایی یا نوخاستهگرایی؟
دوره 17، شماره 43 ، مرداد 1402، ، صفحه 89-111
چکیده
هدف علم، تبیین واقعیت و جهان است و هدف فلسفه نیز هستیشناسی. دیدگاههای فلسفی بر نظریات علمی و نظریات علمی بر نحوه جهانبینی و هستیشناسی تأثیر مستقیم داشته است. از اوایل قرن بیستم هیمنۀ جریان علمیِ ... بیشترتحلیل علّیت در برخی مباحث فلسفه زیستشناسی
دوره 15، شماره 37 ، دی 1400، ، صفحه 178-215
چکیده
علیرغم همهی تردیدهای وجودشناختی دربارهی علیت، هنوز یکی از مهمترین ارکان هر نظریهی فلسفی، مبحث علیت است که بایستی نظریه تکلیف خود را با آن روشن کند. فلسفهی زیستشناسی به مثابهی حیطهای از ... بیشترارزیابی انتقادی تقلیلگرایی در مدلهای وحدت علم نیگل و اپنهایم-پاتنم
دوره 15، شماره 37 ، دی 1400، ، صفحه 216-241
چکیده
وحدت یا عدم وحدت علم یکی از مسائل مهم فلسفی در قرن بیستم بودهاست. یکی از مهمترین پاسخها به مسئله وحدت علم از سوی تقلیلگرایان پیشنهاد شدهاست. مقاله پیشرو بر دو نمونه برجسته از چنین رویکردهایی ... بیشترنئوداروینیسم؛ طبیعتگرایی در برابر شواهد تجربی
دوره 15، شماره 37 ، دی 1400، ، صفحه 271-301
چکیده
در این مقاله پس از تبیین محتوای نظریه تکامل از زمان داروین تا شکلگیری سنتز مدرن یا نئوداروینیسم به ابعاد و دلالتهای فلسفی-الهیاتی آن پرداخته میشود. به طور ویژه خوانش نئوداروینیستی از تکامل برای ... بیشترآگاهی پدیداری، چالشی برای فیزیکالیسم
دوره 15، شماره 37 ، دی 1400، ، صفحه 607-626
چکیده
موفقیت انکارناپذیر علم عصبشناسی در توضیح حالات روانی انسان که در گذشته بر اساس مفاهیم فراطبیعی تبیین میشدند، بسیاری از دانشمندان و فیلسوفان عصر جدید را به دفاع از روشهای فیزیکالیستی در توضیح ... بیشترScientistic Philosophy, No; Scientific Philosophy, Yes
دوره 15، شماره 36 ، آبان 1400، ، صفحه 4-35
چکیده
If successful scientific inquiry is to be possible, there must be a world that is independent of how we believe it to be, and in which there are kinds and laws; and we must have the sensory apparatus to perceive particular things and events, and the capacity to represent them, to form generalized explanatory conjectures, and check how these conjectures stand ... بیشتردیدگاه الیزابت فریکر درباره توجیه باورهای مبتنی بر گواهی: بررسی انتقادی
دوره 13، شماره 26 ، خرداد 1398، ، صفحه 147-168