فرشاد توحیدنیا؛ علیرضا جلالی؛ سیدحسین واعظی
چکیده
تخریب محیطزیست به دلیل پیامدهای ناگواری که برای بشر به همراه داشته است، تبدیل به یکی از بزرگترین چالشهای دنیای معاصر شده است و برای بقای کل نظام طبیعت از جمله انسان هیچ موضوعی مهمتر از حل این ...
بیشتر
تخریب محیطزیست به دلیل پیامدهای ناگواری که برای بشر به همراه داشته است، تبدیل به یکی از بزرگترین چالشهای دنیای معاصر شده است و برای بقای کل نظام طبیعت از جمله انسان هیچ موضوعی مهمتر از حل این مسئله نیست. این بحران نخست در غرب آغاز شد و پس از آن با ورود تجدد به شرق در سطحی جهانی مطرح شد. از نظر نصر علت این امر تقدسزدایی تدریجی از طبیعت است. اندیشمندان برای حل بحران محیطزیست راهکارهایی ارائه دادهاند که اغلب برگرفته از مهندسی محیطزیست است. وی بی آنکه منکر ارزشمندی این راهحلها باشد شیوه علمی را به تنهایی حلال مشکلات نمیداند، زیرا بر این باور است که خود علوم تجربی در برابر این بحران مسئول است. وی رویکردی مابعد الطبیعی را بر میگزیند و او معتقداست که تنها با احیای معرفت قدسی طبیعت میتوان از این مشکلات رهایی یافت. هر چند بعضی از متفکران مسلمان، طبیعیات سنتی را در دوران معاصر خالی از فایده میدانند ولیکن سنتگرایان بر این باورند که سنت اسلامی واجد منابعی غنی برای تبیین فلسفه علوم است. پژوهش حاضر با استفاده از روش توصیفی- تحلیلی به گرداوری اطلاعات کتابخانهای پرداخته و این دیدگاه را مورد تحلیل قرار داده است. هدف این پژوهش نقد و بررسی ابعاد فلسفی بحران میباشد. نتایج تحقیق نشان میدهد: با این احیاگری هم اصول اخلاقی درخصوص طبیعت تحکیم میشود و هم نیاز انسان متجدد به ایجاد ارتباط معنوی با طبیعت برآورده میشود. براین اساس این نظریه میتواند به عنوان یک راهحل دارای ارزش وجایگاه ممتاز باشد.