دوره 18 (1403)
دوره 17 (1402)
دوره 16 (1401)
دوره 15 (1400)
دوره 14 (1399)
دوره 13 (1398)
دوره 12 (1397)
دوره 11 (1396)
دوره 10 (1395)
دوره 9 (1394)
دوره 8 (1393)
دوره 7 (1392)
دوره 6 (1391)
دوره 5 (1390)
دوره 4 (1389)
دوره 3 (1388)
دوره 2 (1387)
دوره 1 (1386)
کلیدواژهها = free will
تعداد مقالات: 6
رابطه موجبیت و مسئولیت اخلاقی در نظریه کنش سینوی
دوره 16، شماره 38 ، اردیبهشت 1401، ، صفحه 287-314
چکیده
مسئله اصلی این مقاله، نحوه جمع میان موجبیت و مسئولیت اخلاقی است (مسئله کلاسیک اراده آزاد). این مسئله از آنجا ناشی می شود که ما با سه شهود به ظاهر ناسازگار مواجه ایم اوّل آنکه مسئولیت اخلاقی و پاسخگو بودن ... بیشترنقد و بررسی ابعاد انسانشناختی دعا از دیدگاه وینسنت برومر
دوره 15، شماره 35 ، شهریور 1400، ، صفحه 81-96
چکیده
این پژوهش با روش تحلیلی و استنادی در پی تبیین اهم ابعاد انسانشناختی دعا از نظر وینسنت برومر است. انسان مستقل یکی از مؤلفههای اصلی دعا از نظر برومر است. اگرچه ایشان مباحث انسانشناختی دعا را از ... بیشترSelf-, Social-, or Neural-Determination?
دوره 13، شماره 28 ، آبان 1398، ، صفحه 95-108
چکیده
Human “free will” has been made problematic by several recent arguments against mental causation, the unity of the I or “self,” and the possibility that conscious decision-making could be temporally prior to action. This paper suggests a pathway through this thicket for free will or self-determination. Doing so requires an account of mind ... بیشترPlantinga on Divine Foreknowledge and Free Will
دوره 13، شماره 28 ، آبان 1398، ، صفحه 247-261
چکیده
In each one of the well-known Abrahamic religions, notably Islam, Christianity and Judaism, there are two important doctrines which seem to be inconsistent, but nonetheless some religious philosophers like Plantinga try to show that there is no conflict between them. The first doctrine is that God is Omniscient and He has foreknowledge of all that will ... بیشترDivine Foreknowledge and Human Moral Responsibility (In Defense of Muslim Philosophers’ Approach)
دوره 13، شماره 28 ، آبان 1398، ، صفحه 275-290
چکیده
According to most Muslim philosophers, the Divine foreknowledge, on the one hand, is so inclusive that encompasses each and every minor and timed action of moral agents, and because of the perfection of God in essence and attributes, any defects in His essence and attributes including any errors in His foreknowledge are impossible. On the other hand, these philosophers, ... بیشترفیزیکالیسم و اگزیستانسیالیسم
دوره 13، شماره 27 ، شهریور 1398، ، صفحه 159-185