Journal of Philosophical Investigations
Rewriting Heidegger
Rewriting Heidegger

Thomas Sheehan

دوره 17، شماره 45 ، دی 1402، ، صفحه 36-59

https://doi.org/10.22034/jpiut.2023.17365

چکیده
  Two traps currently ensnare Heideggerian scholarship: the “language trap” and the “being trap”. To avoid them, the text argues we should follow Heidegger’s important indication that movement (aka ex-sistential becoming or Zeit) determines all forms of meaning (aka the significance of things or Sein). This requires a radical rewriting ...  بیشتر
Ethics Based on Primacy of Existence (Aṣālat al-Wujūd) with a Focus on Mullā Sadrā's Primacy of Existence
Ethics Based on Primacy of Existence (Aṣālat al-Wujūd) with a Focus on Mullā Sadrā's Primacy of Existence

حسین اترک؛ منوچهر شامی نژاد

دوره 17، شماره 45 ، دی 1402، ، صفحه 99-115

https://doi.org/10.22034/jpiut.2024.59945.3668

چکیده
  This research endeavors to introduce a novel concept in ethics, namely ethics based on the primacy of existence, drawing upon Aṣālat al-wujūd, the theory of the primacy of existence in ontology. Mullā Sadrā's philosophy, which has three basic tenets—the primacy of existence, substantial motion (Ḥarakat-i Juharī), and gradation in existence (Tashkīk-i ...  بیشتر
استقلال معرفت‌شناختی و وابستگی هستی‌شناختی اخلاق نسبت به دین
استقلال معرفت‌شناختی و وابستگی هستی‌شناختی اخلاق نسبت به دین

رمضان مهدوی آزادبنی

دوره 17، شماره 44 ، آذر 1402، ، صفحه 736-750

https://doi.org/10.22034/jpiut.2023.55053.3461

چکیده
  به طور سنتی اعتقاد بر این بود که اخلاق بر دین مبتنی است و بدون دین، اخلاق وجود ندارد. با گسترش انتقادات بر ضد دین در عصر جدید و ظهور نظریه‌های مختلف پیرامون منشاء دین که به دنبال خاستگاه انسانی برای دین ...  بیشتر
قبای قانون بر قامت اخلاق؛ نگرشی انتقادی بر خوانش پاتریک دِولین در باب الزام قانونی اخلاق متعارف
قبای قانون بر قامت اخلاق؛ نگرشی انتقادی بر خوانش پاتریک دِولین در باب الزام قانونی اخلاق متعارف

محمد نجفی کلیانی؛ سید محمد حسینی؛ کاوه بهبهانی؛ حسین دباغ

دوره 16، شماره 39 ، شهریور 1401، ، صفحه 514-532

https://doi.org/10.22034/jpiut.2022.48958.3050

چکیده
  نسبت اخلاق و قانون از جمله موضوعاتی است که مناقشات درازدامنی را برانگیخته و از مهم‌ترین مباحثِ مربوط به پیوند سپهر اخلاق و حقوق به شمار می‌آید. یک نزاع مهم در این میان از این قرار است که آیا پیروی از ”اخلاق ...  بیشتر
تأملی در باب تفسیر کاهیل از نکته اخلاقی و فرهنگی رساله ویتگنشتاین
تأملی در باب تفسیر کاهیل از نکته اخلاقی و فرهنگی رساله ویتگنشتاین

حسین شقاقی

دوره 16، شماره 38 ، اردیبهشت 1401، ، صفحه 389-419

https://doi.org/10.22034/jpiut.2022.47861.2964

چکیده
  بر اساس رساله منطقی فلسفی ویتگنشتاین، گزاره های علوم طبیعی کل گزاره های معنادار زبان اند، و بنابراین گزاره اخلاقی وجود ندارد، چرا که سخن گفتن از اخلاقیات معیار معناداری گزاره ها -که عبارت است از ...  بیشتر
بررسی و نقد رابطه سیاست و اخلاق در هنر در پراگماتیسم پیامبرانه
بررسی و نقد رابطه سیاست و اخلاق در هنر در پراگماتیسم پیامبرانه

محمدعلی عاشوری کیسمی؛ عبدالله نصری

دوره 16، شماره 38 ، اردیبهشت 1401، ، صفحه 477-504

https://doi.org/10.22034/jpiut.2021.45954.2860

چکیده
  در پراگماتیسم پیامبرانۀ کرنل وست، اخلاق و سیاست در هنر پیوندی عمیق دارند. او فیلسوفی است که بررسی و مبارزه با نژادپرستی در مرکز تفکراتش قرار دارد. در رویکرد وست اخلاق تبدیل پایۀ زیبایی‌شناسی و سیاست ...  بیشتر
روبسپیر- کانت: بررسی نسبت آزادی مطلق و ترور با فلسفه اخلاق کانت بر اساس پدیدارشناسی روح هگل
روبسپیر- کانت: بررسی نسبت آزادی مطلق و ترور با فلسفه اخلاق کانت بر اساس پدیدارشناسی روح هگل

محسن باقرزاده مشکی باف

دوره 15، شماره 37 ، دی 1400، ، صفحه 627-653

https://doi.org/10.22034/jpiut.2020.37889.2497

چکیده
  هگل در کتاب پدیدارشناسی روح ساختار دیالکتیکی تاریخ آگاهی انسان اروپایی را به تصویر کشیده است. او در تمام گذارهای آگاهی به برآیند‌های مختلف، ضرورت و نسبتی دیالکتیکی تشخیص داده است و آن را در تمامی ساحات ...  بیشتر
استعاره مفهومی سلول برای اخلاق
استعاره مفهومی سلول برای اخلاق

عبداله صلواتی

دوره 15، شماره 37 ، دی 1400، ، صفحه 764-787

https://doi.org/10.22034/jpiut.2021.47331.2928

چکیده
  استعاره‌ها در رویکرد جدید به دلیل ظرفیت‌های درونی‌ همانند برجسته‌سازی و تنوع نگاشت‌ها از حوزه‌های منبع، امکان فهم اخلاقی و زیست اخلاقی بهتری را برای ما فراهم می‌کنند. به تعبیر برخی، استعاره‌ها ...  بیشتر
تبیین نظریه امر الهی رابرت آدامز و اشاعره در حوزه اخلاق
تبیین نظریه امر الهی رابرت آدامز و اشاعره در حوزه اخلاق

عبدالله اسدی؛ احمد حسین فلاحی؛ ید اله دادجو؛ محمود شیخ الاسلامی

دوره 15، شماره 37 ، دی 1400، ، صفحه 788-810

https://doi.org/10.22034/jpiut.2021.47863.2958

چکیده
  در این مقاله مبانی نظری و دیدگاه‌های اشاعره و رابرت آدامز در ذیل نظریه امر الهی و در حوزه اخلاق به تفکیک بررسی شده است. از منظر رابرت آدامز موضع‌گیری در رابطه با اخلاق در دو محور «معنای خوبی» و «معنای ...  بیشتر
When aesthetics does not lead to an act of environmental conservation
When aesthetics does not lead to an act of environmental conservation

آتوسا افشاری؛ مهدی بهنیافر

دوره 15، شماره 36 ، آبان 1400، ، صفحه 189-198

https://doi.org/10.22034/jpiut.2021.41585.2662

چکیده
  This paper examines the relationship between the environmental aesthetics approach backed by knowledge (ecological aesthetics) and the possibility of doing an action in favor of environmental conservation. It seems that even having such an approach towards the environment fails to sufficiently motivate people to protect the environment and nature, since there ...  بیشتر
The Rise of the
The Rise of the "Other" and the Fall of the "Self"

محمد اصغری؛ بیان کریمی

دوره 15، شماره 36 ، آبان 1400، ، صفحه 228-244

https://doi.org/10.22034/jpiut.2021.46252.2844

چکیده
  Since time immemorial, due to its metaphysically grounded perspective, western philosophy has not been able to detach itself from the egoistic outlook, and thus, the interaction with the "other” had no role in this philosophy. The world has always been interpreted from the perspective of "self" ignoring the "other". Reviewing this mode of thought from Ancient ...  بیشتر
ارزیابی نظریه تدئوس متز درباره معنای زندگی
ارزیابی نظریه تدئوس متز درباره معنای زندگی

محمدرضا بیات؛ طاهره اشراقی

دوره 14، شماره 33 ، بهمن 1399، ، صفحه 45-63

https://doi.org/10.22034/jpiut.2020.36371.2644

چکیده
  تدئوس متز از فیلسوفان تحلیلی با ارائه ویژگی‌‌های ‌‌‌یک نظریه معنای زندگی، نظریه خود را با تکیه بر 1) تفکیک ساحات انسان به حیوانی و عقلانی 2) ارائه لذت و معنا به مثابه ملاک‌های ‌‌‌متناسب با دو ساحت ...  بیشتر
سوبژکتیوته بدن‌مند اخلاقی: فوکو و لویناس
سوبژکتیوته بدن‌مند اخلاقی: فوکو و لویناس

بیان کریمی

دوره 14، شماره 33 ، بهمن 1399، ، صفحه 354-369

https://doi.org/10.22034/jpiut.2020.38892.2524

چکیده
  فوکو و لویناس از برجسته‌ترین و مهم‌ترین متفکرانی هستند که بر ضرورت انتقاد بنیادی از سوبژکتیویسم عقلانی تأکید کرده‌اند. جریانی که به زعم این دو متفکر از زمان دکارت تا عصر حاضر، توانایی اخلاقی بدن را ...  بیشتر
اندیشۀ اخلاقی ابن سینا
اندیشۀ اخلاقی ابن سینا

مهدی قوام صفری

دوره 13، شماره 29 ، بهمن 1398، ، صفحه 337-360

https://doi.org/10.22034/jpiut.2019.35573.2389

چکیده
  ابن‌سینا هم به هنگام بحث در باب قوای نفس و هم به هنگام بحث در باب مقدمات قیاس­های مختلف گذرا به حکمت عملی می­پردازد. او در ضمن سخنانش در باب قوای نفس اخلاق را حاصل عقل عملی و در ضمن سخنانش در باب مقدمات ...  بیشتر
نقد دیدگاه معاصرین در حل شبهه تعارض میان «مشهوری» بودن و «عقلی» بودن گزاره‌های اخلاقی در نگاه ابن سینا
نقد دیدگاه معاصرین در حل شبهه تعارض میان «مشهوری» بودن و «عقلی» بودن گزاره‌های اخلاقی در نگاه ابن سینا

سید علی علم الهدا

دوره 13، شماره 27 ، شهریور 1398، ، صفحه 213-230

https://doi.org/10.22034/jpiut.2019.32842.2288

چکیده
  مسئله مشهوری بودن گزاره‌های اخلاقی در نگاه شیخ با عقلی دانستن آنها از سوی وی دارای یک نوع تعارضی می­باشد که به دنبال آن نقدهایی به مبانی اخلاقی ابن­سینا از سوی منتقدان مطرح شده است. نگاه عمده در معاصرین ...  بیشتر
خوبی، خوش‌کامی و پذیرش جهان از دیدگاه ویتگنشتاین متقدم
خوبی، خوش‌کامی و پذیرش جهان از دیدگاه ویتگنشتاین متقدم

رضا مثمر

دوره 13، شماره 27 ، شهریور 1398، ، صفحه 293-314

https://doi.org/10.22034/jpiut.2019.31820.2230

چکیده
  اخلاق به عنوان یکی از موضوع‌های مهم و اساسی در رسالة منطقی- فلسفی دست کم از سال ۱۹۱۶ ویتگنشتاین را به خود مشغول داشته بوده است. وی «خوبی» را به خوش‌کامی و «خوش­کامی» را به پذیرش جهان تعریف ...  بیشتر
مقایسه اعتباریات اخلاقی علامه طباطبایی و احساس گرایی اخلاقی آیر
مقایسه اعتباریات اخلاقی علامه طباطبایی و احساس گرایی اخلاقی آیر

محمدحسن کریمی؛ خدیجه قربانی سی سخت

دوره 12، شماره 22 ، خرداد 1397، ، صفحه 121-135

چکیده
  بر مبنای برخی از نظریاتی که درباره ماهیت مفاهیم اخلاقی وجود دارد این مفاهیم را می­توان در تقسیم­بندی چهارگانه: عینی (خارجی­)، فلسفی، احساسی (عاطفی) و اعتباری ( قراردادی) گنجاند. محمدحسین طباطبایی ...  بیشتر
Kant and Demystification of Ethics and Religion
Kant and Demystification of Ethics and Religion

قدرت الله قربانی

دوره 11، شماره 21 ، دی 1396، ، صفحه 175-190

چکیده
  Kant's demystification is meant to put away any metaphysical and revealed elements from ethics and religion. Kant, fulfilling this, first argues that metaphysical questions of reason, from theoretical aspect, have no certain answers. In practical reason, he establishes his moral foundations, based on own human being without any referring to metaphysical bases. ...  بیشتر
Comparative Study of Aquinas and Kant‘s Narration of Ethics and Theology
Comparative Study of Aquinas and Kant‘s Narration of Ethics and Theology

محمد رعایت جهرمی

دوره 11، شماره 21 ، دی 1396، ، صفحه 205-215

چکیده
  Since Kant is a son of his time, his thought is originally rooted in the Enlightenment. The distinction between theoretical and practical reason, formal and material conscientiousness, authentic and doctrinal theodicy, sincerity and falsehood, and finally, historical and moral faith religion, are implications of the court held by Kant for metaphysics. Meanwhile, ...  بیشتر
تطور مفهوم ایجابیت در فلسفه سیاسی هگل جوان
تطور مفهوم ایجابیت در فلسفه سیاسی هگل جوان

یاشار صدرحقیقی

دوره 10، شماره 19 ، آبان 1395، ، صفحه 253-271

چکیده
  در این مقاله مفهوم «ایجابیت» و سیر تحول آن در نزد هگل طی دوره‌های ابتدایی فعالیت نظری‌اش (دوره‌‌ی موسوم به دوره‌ی برن 96-1793 و دوره موسوم به دوره‌ی فرانکفورت 1800-1797) مورد بررسی قرار گرفته است. تحول ...  بیشتر
صورت‌گرایی در اخلاق کانتی از نگاه شلر
صورت‌گرایی در اخلاق کانتی از نگاه شلر

علیرضا حسن پور

دوره 8، شماره 14 ، خرداد 1393، ، صفحه 149-163

چکیده
  مسئله‌ی مورد بررسی در این مقاله عبارت از این است که آیا اندیشه‌ی اخلاقی کانت، چنان که شلر ادعا کرده است، صورت‌گرایانه است یا خیر. در اینجا پس از توضیح معنای صورت‌گرایی و پیشینه‌ی انتقاداتی که از این ...  بیشتر
اخلاق در پدیده‌شناسی هوسرل
اخلاق در پدیده‌شناسی هوسرل

حسن فتح‌زاده

دوره 7، شماره 13 ، آبان 1392، ، صفحه 147-171

چکیده
  هوسرل با آغاز از جهان آگاهی اگو و تاکید بر باقی ماندن در این قلمرو، متهم به نادیده گرفتن غیریت مطلق «دیگری» و تقلیل آن به حضور آگاهی است. در واقع وی با تقلیل «دیگری» اخلاق را از دست می‌دهد و بنابراین خشونت ...  بیشتر
معنای دروغ مصلحت‌آمیز
معنای دروغ مصلحت‌آمیز

حسین اترک

دوره 7، شماره 12 ، اردیبهشت 1392، ، صفحه 1-25

چکیده
  شکی نیست که دروغگویی یک عمل غیر اخلاقی است. اما هم عقل و هم شرع دروغگویی را در برخی مواقع مانند جائی که موجب نجات جان بی‌گناهی می‌شود، جایز می‌داند. در عرف مردم دروغی که گفتن آن جایز است را «دروغ مصلحت ...  بیشتر
جایگاه اخلاق در اندیشه هایدگر و جایگاه هایدگر در فلسفه اخلاق
جایگاه اخلاق در اندیشه هایدگر و جایگاه هایدگر در فلسفه اخلاق

محمد جواد موحدی؛ غلامحسین توکلی

دوره 7، شماره 12 ، اردیبهشت 1392، ، صفحه 1-138

چکیده
  هایدگر در مورد اخلاق بسیار کم می­نویسد و خود نیز بیان می­کند که پرسش­های اخلاقی در مباحث او جایی ندارند. بنابراین، جایگاه اخلاق در اندیشة­ او بسیار مبهم و ناآشکار است و این خود سبب شده است تا تفاسیر ...  بیشتر
Islamic Ethics and Intrinsic Value of Human Being
Islamic Ethics and Intrinsic Value of Human Being

عبدالرزاق حسامی فر

دوره 6، شماره 11 ، آبان 1391، ، صفحه 109-119

چکیده
  One of the most important debates in Islamic ethics is the place of humanethics and its priority or posteriority in relation to the jurisprudence which deals with acts of worship. Given the diverse approaches towards Islam, there are different ideas on thisproblem. Some Muslims overlook human principles in the name of religion in their approach to Islam. Some ...  بیشتر