دوره 17 (1402)
دوره 16 (1401)
دوره 15 (1400)
دوره 14 (1399)
دوره 13 (1398)
دوره 12 (1397)
دوره 11 (1396)
دوره 10 (1395)
دوره 9 (1394)
دوره 8 (1393)
دوره 7 (1392)
دوره 6 (1391)
دوره 5 (1390)
دوره 4 (1389)
دوره 3 (1388)
دوره 2 (1387)
دوره 1 (1386)
کلیدواژهها = virtue
تعداد مقالات: 9
نظام اخلاقی سقراط-افلاطون و نقد اخلاق سوفیستی در یونان دورۀ کلاسیک
دوره 17، شماره 43 ، مرداد 1402، ، صفحه 112-131
چکیده
یونانیان بهدنبال کسب تمامی فضایل فردی و جمعی و در نهایت نیل به نیکبختی بودند. در تعالیم سنتی ایشان تنها فضیلتهای اسطورهای ارزشمند شمرده میشد. اما ایشان بهتدریج دریافتند که خدایان بدون دلایل ... بیشترمبانی آموزه تربیت سقراطی- افلاطونی در محاوره پروتاگوراس
دوره 16، شماره 40 ، آبان 1401، ، صفحه 127-148
چکیده
در این نوشته می کوشیم مبانی آموزه تربیتِ سقراطی-افلاطونی را در محاوره پروتاگوراس بررسی کنیم. این محاوره، سقراط و پروتاگوراس را در آتن قرن پنجم پ. م. در حال بررسی و نقد آراء تربیتی رایج، به تصویر می کشد. ... بیشترگسست ماکیاوللی از مبانی فلسفه سیاسی ارسطو
دوره 14، شماره 31 ، مرداد 1399، ، صفحه 333-361
چکیده
در این پژوهش درصدد توضیح این موضوع هستیم که چگونه نیککولو ماکیاوللی، مبانی اندیشه سیاسی کلاسیک را به صورت بنیادین مورد نقد قرار میدهد و در گسست از آن مبانی، راه را برای ایجاد نگرشی جدید به سیاست و همچنین ... بیشترنسبت والایی و اخلاق در تفکر پیشانقدی کانت (با تکیه بر دو اثر مشاهدات... و ملاحظات...)
دوره 13، شماره 27 ، شهریور 1398، ، صفحه 335-352
چکیده
در این مقاله نشان خواهیم داد که نسبت والایی و اخلاق در دورهی پیشانقدی تفکر کانت شکل فلسفی نظاممندی ندارد و علت آن را میتوان در این دو چیز جست: اولاً در این دوره احساس زیباییشناختی و احساس اخلاقی ... بیشتراصالت نظریه فرا اخلاقی خوب و توجیه آن در فعل اخلاقی از دیدگاه راس در پرتو اندیشه های کانت و مور
دوره 13، شماره 26 ، خرداد 1398، ، صفحه 339-360
چکیده
یکی از مفاهیم مورد بحث در فرا اخلاق مفهوم خوبی است که در سیاقهای اخلاقی بسیار به کار میرود و نقش مهمی در صدور داوری اخلاقی دارد از فیلسوفانی که به این مفهوم پرداخت و آن را غیرقابل تقلیل به دیگر مفاهیم ... بیشترکانت و وجوه دوگانه خیر اعلا در گستره تاریخ
دوره 13، شماره 26 ، خرداد 1398، ، صفحه 361-380
چکیده
در نظریه اخلاق کانت با دو سطح فوق محسوس (معقول) و محسوس (قابل تحقق) از خیر اعلا روبرو هستیم. کانت در تمام آثار خود به این دو سطح اشاره کرده است، بیآنکه به تعارض و نزاع بنیادی موجود در هم زمانی آن دو پرداخته ... بیشترThe Relationship between Two Secular and Theological Interpretations of the Concept of Highest Good in Kant: with respect to the criticism of Andrews Reath’s paper “Two Conceptions of the Highest Good in Kant”
دوره 11، شماره 21 ، دی 1396، ، صفحه 93-107
چکیده
Discussing two common critiques on theological interpretations of the concept of the highest good in Kant’s moral philosophy in his paper, Two Conceptions of the Highest Good in Kant, Reath has invited readers to have a secular interpretation of this concept and pointed out its advantages. In the present paper, we will attempt to provide the main principles ... بیشترنسبت الهیات فیزیکی به الهیات اخلاقی در اندیشه کانت
دوره 7، شماره 12 ، اردیبهشت 1392، ، صفحه 1-122
چکیده
هرچند کانت در نقد عقل محض، مغالطات برخاسته از الهیات نظری را خاطر نشان ساخته است ولی از این میان، برهان فیزیکی- خداشناختی (غایت شناختی) را ارزشمند دانسته است. وی در نقد عقل عملی، صورت صحیح خداشناسی را در ... بیشترنسبت فضیلت با سعادت در نظام اخلاقی افلاطون
دوره 2، شماره 203 ، شهریور 1387، ، صفحه 135-159