محمدرضا پورمحمدی؛ فرهاد برندک
چکیده
هدف: مسئله اساسی پیشروی انسان شهرنشین امروز، زندگی در دنیایی نامتعادل و بیگانه است؛ دنیایی که بسیاری از بخشهای آن خارج از حوزه اختیار و عمل او شکل میگیرد. از آنجایی که دنیای اجتماعی تا حد زیادی ...
بیشتر
هدف: مسئله اساسی پیشروی انسان شهرنشین امروز، زندگی در دنیایی نامتعادل و بیگانه است؛ دنیایی که بسیاری از بخشهای آن خارج از حوزه اختیار و عمل او شکل میگیرد. از آنجایی که دنیای اجتماعی تا حد زیادی ذهنی است و ادراکات فردی نقش مهمی در شکل دادن به چگونگی مشاهده مردم از جهان پیرامون خود دارد، در پژوهش حاضر مسئله سکونت شهری مدرن مورد بازنمایی قرار میگیرد. ما پنجرههای شکسته را به عنوان نقطه اساسی در این فهم مشترک از سکونت شهری مدرن و فیلم ایثار آندری تارکوفسکی را نمونه موردی این مطالعه قرار میدهیم. لذا سوال پژوهش اینگونه مطرح میشود که بازنمایی سکونت شهری مدرن متاثر از تئوری پنجرههای شکسته چگونه است؟روش پژوهش: پژوهش حاضر از نوع کیفی بوده که بر مبنای رویکرد استفهامی و با بهرهگیری از نشانهشناسی سوسور به استخراج مفاهیم مربوط به موضوع بازنمایی (سکونت شهری مدرن) پرداخته و با استفاده از تئوری داده بنیاد در جهت نظریهپردازی برای سکونت شهری مدرن، پیرامون تئوری پنجرههای شکسته اقدام میگردد.یافتهها: پنجرههای شکسته، برداشتی از گسست، آنومی و زیست ناپذیری در سکونت شهر مدرن را بازنمایی میکند که به عنوان "پدیدهمحوری" در کدگذاری مورد نظر است. پنجرههای شکستهای که با مدرنیته حاصل شده و راهبرد پیشنهادی برای آن عینیتبخشی به حقیقت مطلق میباشد. خودآگاهی، شرایط زمینهساز و معنویت، شرایط مداخلهگر در نظریهپردازی پیشنهادی قلمداد میشوند. گفتنیست سکونت انسان یکی از مهمترین اشکال سازماندهی اجتماعی فضا بوده که اینجا «وحدت مکانمند جسم، ذهن و روح» بازتعریف میشود.نتیجهگیری: آنچه به عنوان نقطه اشتراک بنیادین ایثار تارکوفسکی و پنجرههای شکسته و سکونت شهری مدرن قابل طرح بوده این است که: عدم پیوند امر کلی (اینجا؛ جهان درونی/سوبژکتیو یا تاریخمندی سکونت) با امر جزئی (جهان بیرونی/ ابژکتیو یا سکونت صوری) موجب جزمگرایی (تشدید شرایط سکونتناپذیری) میگردد. منظور از سکونت صوری، تمام قواعد سفت و سخت منجرشونده به زیستپذیری یکسان شهروندان است.