معصومه محمودی؛ عبداله صلواتی
چکیده
آلستون با تمایز دو دیدگاه توجیهی تجربه حسی؛ یعنی دیدگاه توجیهی مستقیم و غیر مستقیم بر این باور است که تجربه حسی متعلقات خودش را به صورت مستقیم توجیه میکند؛ یعنی در تجربه حسی ما مستقیما با عین خارجی در ...
بیشتر
آلستون با تمایز دو دیدگاه توجیهی تجربه حسی؛ یعنی دیدگاه توجیهی مستقیم و غیر مستقیم بر این باور است که تجربه حسی متعلقات خودش را به صورت مستقیم توجیه میکند؛ یعنی در تجربه حسی ما مستقیما با عین خارجی در ارتباطیم. آلستون به تبع تجربه حسی، تجربه دینی را نیز از همین سنخ میداند و در نتیجه بر این باور است تجربه دینی نیز مستقیم متعلق خودش را توجیهپذیر میکند. با توجه به دیدگاه آلستون در باب توجیهپذیری تجربه حسی و تجربه دینی، چه اشکالات و مناقشاتی در این زمینه مطرح است؟ از دیدگاه آلستون با توجه به تشابهات موجود میان ادراک حسی و ادراک دینی، تجربه حسی و تجربه دینی هر دو از یک ماهیت در نقش معرفتی و توجیهی خودشان برخوردارند، اما در این زمینه مناقشاتی مطرح شده است که به آنها پاسخ داده شده است، مناقشاتی مانند: تجربه حسی نمیتواند هیچ باوری را به طور مستقیم توجیه کند. بنا بر نظریه پدیدار، تجربههای حسی ما برخی باورهای ما را به طور مستقیم توجیه میکند. کسی که قبلا هیچ گونه تجربهای از خداوند نداشته است، چگونه میفهمد که متعلق ادراک او خداوند است؟