دوره 17 (1402)
دوره 16 (1401)
دوره 15 (1400)
دوره 14 (1399)
دوره 13 (1398)
دوره 12 (1397)
دوره 11 (1396)
دوره 10 (1395)
دوره 9 (1394)
دوره 8 (1393)
دوره 7 (1392)
دوره 6 (1391)
دوره 5 (1390)
دوره 4 (1389)
دوره 3 (1388)
دوره 2 (1387)
دوره 1 (1386)
کلیدواژهها = لویناس
تعداد مقالات: 7
مواجهه با «دیگری» و ظهور صلح بنیادین در نهادِ سوژه امپریالسیت از منظر امانوئل لویناس
دوره 17، شماره 44 ، آذر 1402، ، صفحه 807-823
چکیده
موضوع این تحقیق، بررسی و تحلیل صلح بنیادین است که در پرتو مواجهه با «دیگری» در نهاد سوژه امپریالیست رخ میدهد. لویناس سوژهای را به نمایش میگذارد که در راستای بنیان بهشتی زمینی خواستههایش را ... بیشترپرسش از نسبت سیاست و اخلاق: برقراری گفتگویی مفروض بین هانا آرنت و ایمانوئل لویناس
دوره 17، شماره 43 ، مرداد 1402، ، صفحه 277-298
چکیده
این مقاله تلاش کرده است تا از طریق برقراری گفتگویی مفروض بین هانا آرنت و امانوئل لویناس نشان دهد که جوهر سیاست را باید در فراسوی «سیاست واقعی» و کارگزار آن یعنی دولت جستجو کرد و چون چنین است، ... بیشترکرونا و پاسخ به رنج دیگری در پرتو تکلیف گرایی کانت و مسئولیتپذیری نزد لویناس
دوره 16، شماره 38 ، اردیبهشت 1401، ، صفحه 263-286
چکیده
ویروس کرونا جوامع بشری را با آسیبهای جسمی- روانی مواجه ساخته است. موضع اخلاقی اشخاص در مواجهه با رنجهای مردم متفاوت است. کانت و لویناس پاسخ به ندای رنجدیدگان را فرصتی مغتنم برای فعل اخلاقی میدانند، ... بیشترموریس بلانشو و مسأله زمان؛ بر اساس واکاوی رمان توما، ظلمت
دوره 15، شماره 37 ، دی 1400، ، صفحه 469-494
چکیده
مسأله نسبت میان زمان و ادبیات از دیرباز مورد توجه و موضوع بحث متفکران مختلف بوده است. یکی از نویسندگانی که میتوان این نسبت را از حیث فلسفی در آثار داستانی او جستجو کرد، داستاننویس، منتقد و متفکر معاصر ... بیشترسوبژکتیوته بدنمند اخلاقی: فوکو و لویناس
دوره 14، شماره 33 ، بهمن 1399، ، صفحه 354-369
چکیده
فوکو و لویناس از برجستهترین و مهمترین متفکرانی هستند که بر ضرورت انتقاد بنیادی از سوبژکتیویسم عقلانی تأکید کردهاند. جریانی که به زعم این دو متفکر از زمان دکارت تا عصر حاضر، توانایی اخلاقی بدن را ... بیشترتقـدم اخـلاق بر فلـسفه در اندیشة ایمانوئل لویناس
دوره 6، شماره 10 ، اردیبهشت 1391، ، صفحه 24-41
چکیده
این مقاله به بررسی تقدم اخلاق بر فلسفه نزد لویناس پرداخته است. لویناس با محور قراردادن «دیگری» در کانون اخلاق خود نگاهی کاملاً متفاوت با نگاه سنتی به اخلاق اتخاذ کرده و مفاهیمی از قبیل دیگری، چهره، ... بیشترتقابل من ـ دیگری: معضل اخلاق
دوره 5، شماره 9 ، آذر 1390، ، صفحه 147-159