Journal of Philosophical Investigations
مفهوم شر از دیدگاه ابن میمون و غزالی
مفهوم شر از دیدگاه ابن میمون و غزالی

ابراهیم قدرتی؛ محمدرضا عدلی؛ عبدالحسین طریقی؛ بخشعلی قنبری

دوره 14، شماره 33 ، بهمن 1399، ، صفحه 319-336

https://doi.org/10.22034/jpiut.2020.41146.2643

چکیده
  هدف از این مقاله، بررسی مسأله شر از دیدگاه ابن‌میمون در دین یهود و امام محمد غزالی در دین اسلام است. ابن‌میمون شر را صادره از خدا نمی‌داند؛ چون معتقد است که ضد وجود، فعلیت ندارد و همه شرور عدم هستند که ...  بیشتر
تئودیسه یا عدل الهی
تئودیسه یا عدل الهی

شهین اعوانی

دوره 14، شماره 30 ، اردیبهشت 1399، ، صفحه 1-19

https://doi.org/10.22034/jpiut.2019.34194.2349

چکیده
  بررسی تاریخ تحول تفکر فلسفی در غرب بیانگر آن است که از زمان افلاطون که خدای صانع (دمیورژ) با نظارة جهان معقول، جهان محسوس را به وجود آورد و گفت که خداوند نمی‌تواند بر برخی از ضرورت‌های طبیعی فائق آید؛ ...  بیشتر
شرح و بسط پروکلوس از اشارات افلاطون به مسئلۀ شرور و نسبت آنها با عنایت و فاعلیت الهی
شرح و بسط پروکلوس از اشارات افلاطون به مسئلۀ شرور و نسبت آنها با عنایت و فاعلیت الهی

رضا کورنگ بهشتی؛ سعید بینای مطلق؛ علی کرباسی زاده

دوره 8، شماره 14 ، خرداد 1393، ، صفحه 27-48

چکیده
  هرچند نزد افلاطون نظریۀ منسجمی دربارة مسئلة شرّ دیده نمی شود، اما در آثار او پاره هایی هست که برای افلاطونیان بعدی، دستمایه ای برای بسط و پرورش چنین نظریه ای شد. پروکلوس، برجسته ترین فیلسوف مکتب نوافلاطونی ...  بیشتر