Journal of Philosophical Investigations
از قرآن چه و چگونه می توان آموخت؟ یک بررسی از منظر عقلانیت نقاد
از قرآن چه و چگونه می توان آموخت؟ یک بررسی از منظر عقلانیت نقاد

علی پایا

دوره 16، شماره 40 ، آبان 1401، ، صفحه 633-664

https://doi.org/10.22034/jpiut.2022.15806

چکیده
  هدف این مقاله معرفی رویکرد عقلانیت نقاد به قرآن‌پژوهی است. پس از ارائه برخی ملاحظات مقدماتی درباره قرآن و قرآن پژوهی در بخش نخست، در دومین بخش توضیحاتی مختصر درباره دیدگاه عقلانیت نقاد ارائه خواهد شد. ...  بیشتر
ارزیابی جایگاه معرفت‌شناختی یقین در اندیشه ویتگنشتاین، از منظر عقلانیت نقاد
ارزیابی جایگاه معرفت‌شناختی یقین در اندیشه ویتگنشتاین، از منظر عقلانیت نقاد

عبدالحمید محمدی؛ علی پایا

دوره 16، شماره 38 ، اردیبهشت 1401، ، صفحه 670-705

https://doi.org/10.22034/jpiut.2022.51134.3173

چکیده
  ویتگنشتاین در معرفت‌شناسی خود به «یقین» معتقد است ولی آن را نه از جنس معرفت بلکه فقط زیربنای آن می‌داند. در اندیشه او معرفت در بازی‌های زبانی عمومی خلاصه می‌شود، و بازی‌های زبانی بر یقینیاتی ...  بیشتر
نقد و ارزیابی افلاطون گرایی ریاضیاتی جدید
نقد و ارزیابی افلاطون گرایی ریاضیاتی جدید

حسین بیات

دوره 12، شماره 23 ، شهریور 1397، ، صفحه 1-19

چکیده
  طبق تلقی براون از افلاطون‌گرایی، که در اینجا به آن «افلاطون‌گرایی جدید» می­گوییم، ماهیت ریاضیات در قالب هفت مدعا قابل صورت‌بندی است: واقع‌گرایی، تجرّد، جزئیت، شهودمندی، پیشینی­بودن، خطاپذیری، ...  بیشتر