Journal of Philosophical Investigations
قصدیت در فراسوی ایده‌آلیسم و رئالیسم
قصدیت در فراسوی ایده‌آلیسم و رئالیسم

همایون دهاقین؛ بیژن عبدالکریمی؛ محمد شکری

دوره 15، شماره 37 ، دی 1400، ، صفحه 997-1026

https://doi.org/10.22034/jpiut.2021.44129.2750

چکیده
  عزیمت‌گاه هوسرل برای برچیدن دوگانگی(سوبژه و ابژه) مندرج در سرشت سنت متافیزیک غرب ساختار استعلایی آگاهی است. از این‌رو بنای ذاتی آگاهی قصدیت است. قصدیت فعل آگاهی و عملی عینیت‌ساز است؛ یعنی با توسل به‌مراحل ...  بیشتر
تحلیل ترجمه به مثابه یک هنر با اقتباس از بوطیقای ارسطو
تحلیل ترجمه به مثابه یک هنر با اقتباس از بوطیقای ارسطو

مهدی بهرامی

دوره 12، شماره 25 ، بهمن 1397، ، صفحه 61-77

https://doi.org/10.22034/jpiut.2019.8021

چکیده
  در این مقاله ضمن تعهد به روشی تحلیلی- تطبیقی و با رجوع به آن‌چه ارسطو در بوطیقا ترسیم نموده، فرآیند ترجمه را همچون روند شکل‌گیری یک اثر هنری قرائت می‌کنیم. در مسیر مستندسازی این قرائت، خوانش متن به مثابه ...  بیشتر
Language without communication intention
Language without communication intention

گالن استراوسن

دوره 12، شماره 24 ، مهر 1397، ، صفحه 15-54

چکیده
  This paper argues that a language can exist and flourish in a community even if none of of the members of the community has any communication intentions; and that reference to the notion of communication intention can therefore be dispensed with in the core account of the nature oflinguistic meaning. Certainly one cannot elucidate the notion of linguistic meaning ...  بیشتر
قصدیت و بازنمود در گفتگوی دریفوس و سرل
قصدیت و بازنمود در گفتگوی دریفوس و سرل

محمدحسین محمدعلی خلج؛ عطا حشمتی

دوره 11، شماره 20 ، شهریور 1396، ، صفحه 91-115

چکیده
  گفتگوی دریفوس، به عنوان یکی از بزرگترین پدیدارشناسان آمریکایی و سرل، به عنوان یکی از بزرگترین فیلسوفان تحلیلی، تاریخی چهل ساله دارد. از نظر سرل پدیدارشناسی نابینا، سطحی و دچار خطاهای سیستماتیک است. ...  بیشتر
زبان نمادین از دیدگاه پل تیلیش
زبان نمادین از دیدگاه پل تیلیش

محمد ایلخانی؛ سید مهدی میرهاشمی اسفهلان

دوره 3، شماره 210 ، شهریور 1388، ، صفحه 1-26

چکیده
  پل ت یلیش ( 1965-1886 ) متکلم م سیحی آلمان ی- آمر یکایی است که زباندین را نماد ین می داند. به ا ین معنا که حوزة د ین سرشار از نمادها ی د ین یاست. این نمادها دارا ی ویژگی هایی هستند که آنها را برا ی بی ان آموزه ها ومقاصد ...  بیشتر