دوره 17 (1402)
دوره 16 (1401)
دوره 15 (1400)
دوره 14 (1399)
دوره 13 (1398)
دوره 12 (1397)
دوره 11 (1396)
دوره 10 (1395)
دوره 9 (1394)
دوره 8 (1393)
دوره 7 (1392)
دوره 6 (1391)
دوره 5 (1390)
دوره 4 (1389)
دوره 3 (1388)
دوره 2 (1387)
دوره 1 (1386)
کلیدواژهها = %D8%A7%D8%A8%D9%86%E2%80%8C%D8%B3%DB%8C%D9%86%D8%A7
تعداد مقالات: 6
بررسی نقش عمل در استکمال عقل نظری در آراء مشائیان (کندی، فارابی و ابنسینا)
دوره 16، شماره 39 ، شهریور 1401، ، صفحه 730-743
چکیده
هدف: در این نوشتار آراء مشائیان نظیر کندی، فارابی و ابنسینا ذیل نقش عمل در استکمال عقل نظری است.روش پژوهش: روش این پژوهش بر اساس تحلیل منطقی است. اهمیت تحقیق به سببِ تبیین میان عمل و علم است که به نوعی ... بیشترآیا تکامل، چندجهانی و ابتدا نداشتن کیهان محصول علم جدید هستند؟
دوره 15، شماره 37 ، دی 1400، ، صفحه 70-99
چکیده
شناخت بیشتر طبیعت در دو قرن اخیر و پیشرفتهای چشمگیر علم و تکنولوژی موجب بوجود آمدن ایدهها و رویکردهای جذاب و جدیدی شده است که منتسب به علم معاصر شناخته میشود. ایدههایی نظیر تکامل در زیستشناسی، ... بیشترتبیین، تحلیل و سنجش صورت نوعی در فلسفه ابنسینا و سهروردی
دوره 15، شماره 37 ، دی 1400، ، صفحه 880-902
چکیده
صورت نوعی چیست؟ و آیا آن جوهر است یا عرض؟ یکی از پرسشهای اساسی فلسفههای باستان و اسلامی است و پاسخ به آن، یکی از مهمترین و اولین دغدغههای فیلسوفان بوده و هست. در میان فیلسوفان دیدگاه ابنسینا (به ... بیشتربررسی تطبیقی رئوس ثمانیه در فلسفه سینوی و حکمت صدرایی
دوره 13، شماره 27 ، شهریور 1398، ، صفحه 353-373
چکیده
بررسی تطبیقی رئوس ثمانیه در فلسفه سینوی و حکمت صدراییچکیده فلسفه ابنسینا به اقتفای فلسفه فارابی با تدقیق در آرا، حکمای یونان باستان، شالوده حکمت اسلامی و از پایه های مهم و اساسی حکمت متعالیه به شمار ... بیشترجرح و تعدیل نظریه تعریف ارسطویی در منطق سینوی
دوره 12، شماره 25 ، بهمن 1397، ، صفحه 173-187
چکیده
از دیدگاه ارسطو، تعریف منطقی اشیا، نخستین گام برای دستیابی به معرفت علمی و برهانی است و شناخت کامل اشیا تنها در سایه شناختن ذات آنها و تعریف حدی امکانپذیر است. ابنسینا هم که به پیروی از ارسطو، معرفت ... بیشتربررسی و مقایسه «شر» از دیدگاه آگوستین و ابنسینا
دوره 5، شماره 9 ، آذر 1390، ، صفحه 89-106