دوره 17 (1402)
دوره 16 (1401)
دوره 15 (1400)
دوره 14 (1399)
دوره 13 (1398)
دوره 12 (1397)
دوره 11 (1396)
دوره 10 (1395)
دوره 9 (1394)
دوره 8 (1393)
دوره 7 (1392)
دوره 6 (1391)
دوره 5 (1390)
دوره 4 (1389)
دوره 3 (1388)
دوره 2 (1387)
دوره 1 (1386)
کلیدواژهها = %D9%84%D8%A7%DB%8C%D8%A8%E2%80%8C%D9%86%DB%8C%D8%AA%D8%B3
تعداد مقالات: 5
تبیین رابطۀ هنر و طبیعت در فلسفۀ شلینگ
دوره 15، شماره 35 ، شهریور 1400، ، صفحه 97-114
چکیده
شلینگ بهمنظور دستیابی به بنیان مشترک «من» و طبیعت، با ابطال دوگانگی میان آن دو و اثبات عدم امکان تقلیل طبیعت به سلسلۀ علل و معلولهای مکانیکی، به رویکرد جدیدی در فلسفۀ طبیعت دست مییابد. او ... بیشتراندراج بهمثابه «تا» خوانش دلوزی از اصل اندراج محمول در مفهوم موضوع در فلسفه لایبنیتس و پیدایش مفهوم سوژه «تا»
دوره 14، شماره 33 ، بهمن 1399، ، صفحه 230-248
چکیده
این مقاله با تمرکز بر اصل اندراج در فلسفه لایبنیتس و خوانش ژیل دلوز از آن بر این ادعا است که نقد فلسفیِ اندیشه لایبنیتس به شیوه نقد دلوزی منجر به بازآفرینی مفهوم «تا» و سوژه «تا» در اندیشه ... بیشترتئودیسه یا عدل الهی
دوره 14، شماره 30 ، اردیبهشت 1399، ، صفحه 1-19
چکیده
بررسی تاریخ تحول تفکر فلسفی در غرب بیانگر آن است که از زمان افلاطون که خدای صانع (دمیورژ) با نظارة جهان معقول، جهان محسوس را به وجود آورد و گفت که خداوند نمیتواند بر برخی از ضرورتهای طبیعی فائق آید؛ ... بیشتررابطۀ ادراک حسی با تجربۀ استتیکی و زیبایی در استتیک لایبنیتس
دوره 12، شماره 23 ، شهریور 1397، ، صفحه 175-194
چکیده
شرح لایبنیتس از ادراک حسی برای درک سنت استتیک عقلگرایانۀ آلمانی در قرن هجدهم بسیار حایز اهمیت است. تأملات او در این باب چارچوبی دکارتی دارد و برای دیدگاههای او دربارۀ تجربۀ استتیکی بسیار کانونی ... بیشتررابطه کل و جزء در فلسفه لایب نیتس
دوره 8، شماره 15 ، آذر 1393، ، صفحه 45-58