@article { author = {Piravi vanak, Marziyeh and Hakim, Azam}, title = {Author as a Text’s Guest not as a Text’s Ghost (According to the Barthes's Approach)}, journal = {Journal of Philosophical Investigations}, volume = {7}, number = {13}, pages = {1-17}, year = {2014}, publisher = {University of Tabriz}, issn = {2251-7960}, eissn = {2423-4419}, doi = {}, abstract = {Roland Barthes in 1968 in an essay – that is considered as a famous and well known text now a day –announced the death of the author. Candor of this fearless theory causes some analysts to interpret the statement as a down with author. After creation of his text if the author will dead forever or he will be back to his text in the form of a new character in reincarnation way? It seems that Barthes has organized a bilateral connection between notions of the author and the addressee. It means that after creation a text the author could return to his text as an addressee, and also, the addressee, by reading the text could create a new text in the role of author. The image of the author attends continuously as a signifier aspect in the interpretation of a text. This kind of textual attendance do not consider as the text’s resource. In this essay I try to clarify the researching structures in extensive fields of art and literature by means of explanation and description of Barthes's theories. I also attempted to response the mentioned questions and finding the real position of the author.}, keywords = {Roland Barthes,author,addressee,Intertextuality,Creation,reading}, title_fa = {مؤلف به مثابه مهمان متن نه روح متن (بر اساس رویکرد رولان ‌بارت به مفهوم مؤلف)}, abstract_fa = {رولان‌بارت در سال 1968 در مقاله‌ای ـ که اکنون متن بسیار معروف و شناخته شده‌ای است ـ مرگ مؤلف را اعلام کرد. صراحت بیان این نظریه جسورانه باعث شد که برخی مفسرین آن را مرگ بر مؤلف تفسیر کنند. مرگ مؤلف یا مرگ بر مؤلف؟! آیا مؤلف بعد از خلق متن خود برای همیشه می‌میرد یا در نقش‌های تازه و تناسخ‌گونه به متنش بازمی‌گردد؟ به نظر می‌رسد بارت میان مفهوم مؤلف و مخاطب مانند دو مفهوم خلق و خوانش، ارتباطی دو سویه برقرار کرده است. یعنی مؤلف می‌تواند بعد از خلق، در نقش مخاطبِ متنِ خود به آن بازگردد و مخاطب نیز با خوانش آن متن می‌تواند متن تازه‌ای را در نقش مؤلف خلق کند. از طرف دیگر نیز انگاره‌یا تصویر مؤلف به عنوان لایه‌ای دلالت‌زا در تأویل و خوانش یک متن همچنان حضور دارد. این حضور، حضوری متن‌گونه است و دیگر منشأ یا سرچشمه متن محسوب نمی‌شود. مقاله حاضر در نظر دارد با توصیف و تحلیل مباحث نظری بارت، بنیادهای مطالعاتی در حوزه گسترده هنر و ادبیات را روشن ساخته و در راستای پاسخ به سؤالات مطرح شده و یافتن جایگاه واقعی مؤلف در اندیشه او تلاش نماید.}, keywords_fa = {Roland Barthes,author,addressee,Intertextuality,Creation,reading}, url = {https://philosophy.tabrizu.ac.ir/article_974.html}, eprint = {https://philosophy.tabrizu.ac.ir/article_974_1db69f02cd97b6913eb5411743b614b5.pdf} } @article { author = {Shajari, Morteza and Gozali, Zahra}, title = {Ibn Arabi and Molla Sadra; On Knowledge and its Role in Human Perfection}, journal = {Journal of Philosophical Investigations}, volume = {7}, number = {13}, pages = {19-46}, year = {2014}, publisher = {University of Tabriz}, issn = {2251-7960}, eissn = {2423-4419}, doi = {}, abstract = {Knowledge (perfect and absolute knowledge), according to Ibn Arabi and Mulla Sadra, in term of its obvious concept and its hidden existence or truth is an existential truth. There is nothing as obvious as the concept of knowledge through which the knowledge itself can be explained. But, on the other hand, the truth of knowledge, like the truth of existence, is absolutely hidden. The reality of knowledge, based on the pantheism, is the "hierophany". In fact, knowledge, as characteristic of God is the same as his nature or essence and since his existence is the one and only and does not have any partner, knowledge is one as well and will not have any denotation  but the existence of God(hierophany). The ‘extinction of the self in God’ (Fanna Fi'llah) and the can be known as another interpretation of real knowledge. Because of the fact that the human perfection is nothing but his knowledge of himself, and this, in itself, happens when one could be the perfect illustration of hierophany. In fact, the realization of the ‘eternal life in union with God’ (Baqa Bi’llah) involved in the ‘extinction of the self in God’ (Fanna Fi'llah), and in case that it happens the real knowledge and the ultimate perfection will be equal, the different concepts in a union reality. Therefore, Ibn Arabi's goal of the Spiritual Journey and the purpose of Mulla Sadra from the Intellectual Journey is the realization of the real knowledge, or as Ibn Arabi says; it is the “realization of pantheism”.}, keywords = {real knowledge,the ultimate perfection,Pantheism,journey,‘extinction of the self in God’,‘eternal life in union with God’}, title_fa = {علم و نقش آن در کمال آدمی از دیدگاه ابن عربی و ملاصدرا}, abstract_fa = {در عرفان ابن­عربی و فلسفۀ صدرایی، علم، از حیث بدیهی بودن مفهومش و در نهایت خفا بودن حقیقتش، حکم وجود را دارد. هیچ چیزآشکارتر و روشن­تر از مفهوم علم نیست تا به واسطۀ آن بتوان علم را تعریف کرد؛ همچنان­که حقیقتِ علم مانند حقیقتِ وجود، کاملاً مخفی است. بر اساسِ وحدت وجود، حقیقتِ علم، «وجودِ حق» است. در واقع، علم به عنوانِ صفتِ حق­تعالی عینِ ذاتِ اوست و از آنجا که وجودِ او، فرد است و هیچ شریکی ندارد، علم نیز فرد است و مصداقی جز وجود خداوند نخواهد داشت. از این­رو کمالِ آدمی معرفتِ به خویشتنِ خویش است که جلوۀ کامل الهی است؛ زیرا قلبِ آدمی که حقیقتِ اوست، گنجایشِ خداوند را دارد. فانی شدن در خدا و بقای بالله را می­توان تعبیری دیگر از «علمِ حقیقی» دانست؛ زیرا معنای«فنای فی الله» این است که آدمی یقین حاصل کند که حقیقت او، حق­تعالی است. بنابراین علمِ حقیقی و کمالِ غایی، مساوقِ یکدیگر و دو مفهوم برای یک مصداق هستند. از این­رو هدفِ ابن­عربی از سیر و سلوکِ عارفانه و غایتِ ملاصدرا از سیر و سلوک عقلانی، دست­یافتن به علمِ حقیقی و به تعبیرِ ابن­عربی «درکِ وحدت وجود» است}, keywords_fa = {real knowledge,the ultimate perfection,Pantheism,journey,‘extinction of the self in God’,‘eternal life in union with God’}, url = {https://philosophy.tabrizu.ac.ir/article_975.html}, eprint = {https://philosophy.tabrizu.ac.ir/article_975_7cd05a2a58870e7e2d56e482ccf18faa.pdf} } @article { author = {Shahraeini, Mustafa and Zirak barugi, Azizeh}, title = {Evil Demon Hypothesis and Its Position in Descartes' System of Thought}, journal = {Journal of Philosophical Investigations}, volume = {7}, number = {13}, pages = {47-67}, year = {2014}, publisher = {University of Tabriz}, issn = {2251-7960}, eissn = {2423-4419}, doi = {}, abstract = {In the First Meditation, Descartes declares some doubts about everything that can be called into doubt. And in the other five meditations, he, by removing all of these doubts, tries to show, in spite of excessive doubts, that it is possible to reach certain knowledge. In other words, Descartes here decides to overcome completely doubt by doubt itself. The main question, to which the authors of this article are going to reply, is that whether or not, this decision has been carried out in the remainder of Meditations. A chain of doubts has been put forward in First Meditation of which the last is evil demon hypothesis. The writers believe that this last and actually the most hyperbolical doubt has not been removed nowhere by Descartes, either in Meditations or in his Replies to Objections, or in other writings. Although it is through this doubt that the project of calling everything (even the external world) into doubt can be worked out, it seems, after First Meditation, that the position and role of evil demon hypothesis has been forgotten or wittingly neglected, in Descartes' philosophy.}, keywords = {Doubt,deceiving God hypothesis,evil demon hypothesis,external world,Skepticism,Descartes system of thought}, title_fa = {فرض اهریمن بداندیش و طرح فلسفی دکارت}, abstract_fa = {دکارت در تأمّل نخست شک‌هایی را دربارة‌ هر چیزی که می‌توان در آن تردید کرد، مطرح می‌کند و در تأمّلات بعدی می‌کوشد به همة این شک‌ها، به‌نوعی پاسخ گوید و با این کار نشان دهد که حتی با وجود شک‌های افراطی بازهم امکان نیل به معرفت یقینی وجود دارد. به این معنا که می‌خواهد با خود شک به مصاف با شک برخیزد. آنچه در این مقاله مدنظر است این است که آیا دکارت توانسته است بنا به ادعای خود، پس از تأمّل نخست، در تأمّلات دوم تا ششم یک‌به­یک شک‌های مطرح در تأمّل نخست را به‌یاری روش تحلیل نفی ‌کند. نویسندگان مقاله بر آنند که دکارت واپسین و در واقع، افراطی‌ترین شک خود را در تأمّل نخست، یعنی فرض اهریمن بداندیش را، که با این شک، برنامة تردیدافکنی او کامل می‌شود و وجود عالم مادی یک‌سره در مظان تردید واقع می‌شود، در هیچ‌کجای تأمّلات و حتی در پاسخ به اعتراضات هفت‌گانه، برطرف نکرده است. به‌نظر می‌رسد او در ادامة تأمّلات، جایگاه و نقش اهریمن بداندیش را در نظام فلسفی‌اش فراموش می‌کند یا آنکه نمی‌تواند خود را از چنبرة این فرض شکاکانه برهاند. در این مقاله ما با استناد به آراء خود دکارت و اشاره به نظرات چندی از شارحان و مفسران او می‌کوشیم به جایگاه و نقش اهریمن بداندیش در سیر شک دکارتی و میزان موفقیت او در غلبه بر شک بپردازیم و معضلی را که به نظر می‌رسد نظام فلسفی دکارت در این راستا با آن رو‌به‌روست، بازنماییم.}, keywords_fa = {Doubt,deceiving God hypothesis,evil demon hypothesis,external world,Skepticism,Descartes system of thought}, url = {https://philosophy.tabrizu.ac.ir/article_976.html}, eprint = {https://philosophy.tabrizu.ac.ir/article_976_3fc7718fc31cd076d8b9d28147ab3e26.pdf} } @article { author = {Safari, Abdolreza}, title = {Nature of Number in Analytical Philosophy of Frege}, journal = {Journal of Philosophical Investigations}, volume = {7}, number = {13}, pages = {69-101}, year = {2013}, publisher = {University of Tabriz}, issn = {2251-7960}, eissn = {2423-4419}, doi = {}, abstract = {Frege"s viewpoint about nature of naumber on the basis of"what is a number ascribed to? is cosider in this paper.The epistemological approach,specially abstractionism,was refuse by him.Because, this view wholly doesn't concern to qualifications of being number.But in accordance frege,for explenation of number introduces two factors:concept & equinumerosity.The basis of the first is principle context, and the other is Hume principle.The most important achievement of this paper is explanation of concept of number in accordance to those principles. ..* *** ** ** *** **** *** *** **** *** *** ** ** *** *** ***** **** *** * ** ** *** ***}, keywords = {abstractionism,equinumerosity,principle context,Hume's principle}, title_fa = {هویت عدد در فلسفه تحلیلی فرگه}, abstract_fa = {تبیین و تحلیل هویت عدد در قلمرو و بنا بر معیارهای فلسفه تحلیلی فرگه هدف اصلی این مقاله است.و دست آورد مهم آن ورود مقوله های مفهوم و مصداق مفهوم هم قوه،در تعریف ماهیت عدد ودر نتیجه ارایه ی برداشتی نو از مفهوم و ماهیت عدد است.در رویکرد معرفت شناسی به عدد که فرگه آن را رد می کند پرسش این است که عدد چگونه به ما داده می شود؟ در حالی که باید می پرسید"عدد به چه چیزی نسبت داده می شود؟" پاسخ فرگه بر اساس مبنای فلسفه ی تحلیلی یعنی اصل متن آن است که اعداد به مفهوم ها نسبت داده می شود. ولی نقص آشکار اصل متن و بهره گیری از اصل هیوم سبب کنار گذاشتن آن می گردد و رویکرد دیگری به مفهوم عدد بر اساس مصداق و مفهوم هم قوه شکل می گیردو تعریف ارائه شده از عدد بر اساس برهان استقرایی اتقان می یابد.}, keywords_fa = {abstractionism,equinumerosity,principle context,Hume's principle}, url = {https://philosophy.tabrizu.ac.ir/article_14752.html}, eprint = {https://philosophy.tabrizu.ac.ir/article_14752_b51ef1fa31005af64c64394bc6bd1286.pdf} } @article { author = {Abdolabadi, Ali Akbar}, title = {An Analytical and Critical View of Reid’s Ethical Intuitionism}, journal = {Journal of Philosophical Investigations}, volume = {7}, number = {13}, pages = {103-120}, year = {2014}, publisher = {University of Tabriz}, issn = {2251-7960}, eissn = {2423-4419}, doi = {}, abstract = {In this paper, I have tried to present, by a descriptive – analytic method, an analytical description of, the eighteenth century Scottish philosopher, Thomas Reid's ethical theory - which is known as "Common-Sense Intuitionism" – on the way of perceiving and acknowledging the moral values and norms, and through this analytical description, answering these two questions: "How far does the scope of Reid's ethical intuitionism contain?" and "What is Reid's explanation of the origin of moral error?" With reference to the above-mentioned analytical description, and by clarifying some of the pros and cons of Reid's ethical theory, I have tried to show, first, "Whether Reid's ethical theory is a justified, defensible and acceptable theory in justifying the validity of ethical knowledge?" And then, “Whether Reid's explanation of the origin of men's moral error is a sufficient explanation?"}, keywords = {Thomas Reid,ethical intuitionism,moral faculty (sense),moral reasoning,self-evident moral truths,ethical knowledge,moral error}, title_fa = {نگاهی تحلیلی و انتقادی به شهودگروی اخلاق‌شناختی تامس‌رید}, abstract_fa = {در این مقاله کوشیده‌ام تا با روشی توصیفی- تحلیلی، ابتدا از نظریّۀ اخلاق‌شناختی تامس‌رید، فیلسوف اسکاتلندی سدۀ هجدهم، دربارۀ چگونگی ادراک و تصدیق ارزشها و هنجارهای اخلاقی، که به «شهودگروی مبتنی بر فهم عرفی» معروف است، توصیفی تحلیلی به دست دهم و از رهگذر چنین توصیف تحلیلی‌ای به این دو پرسش پاسخ دهم که «گستره و دامنۀ شهودگروی اخلاق‌شناختی رید تا کجاست؟» و «تبیین رید از منشاء خطای اخلاقی چیست؟» سپس با توجّه به آن توصیف تحلیلی، کوشیده‌ام تا با بیان پاره‌ای از وجوه قوّت و وجوه ضعف نظریّۀ اخلاق‌شناختی رید نشان دهم که، اوّلاً، «آیا نظریّۀ اخلاق‌شناختی رید در توجیه اعتبار معرفت اخلاقی، نظریّه‌ای موجّه، دفاع‌پذیر و پذیرفتنی است یا نه؟» و، ثانیاً، «آیا تبیین رید از منشاء خطای اخلاقی انسان‌ها تبیینی بسنده است یا نه؟» پاره‌ای از نتایج این مقاله، با توجّه به پرسشهایی که طرح کردم، عبارتند از: الف) شهودگروی اخلاق‌شناختی رید، از حیث گستره و دامنه‌اش، هم مفاهیم اخلاقی ارزشی و هم مفاهیم اخلاقی هنجاری را دربرمی‌گیرد. ب) رید منشاء خطای اخلاقی انسان‌ها را دو چیز دانسته است: یکی جهل و بی‌خبری فاعل عمل اخلاقی دربارۀ درستی یا نادرستی پاره‌ای از اعمال، و دیگری قصور و بی‌توجّهی وی دربارۀ عمل نکردن به مقتضای احکام اخلاقی اش. ج) شهودگروی اخلاق‌شناختی رید به سبب مبتنی بودنش بر نظریّۀ «اصالت کشف» دربارۀ مبادی تصوّری اخلاق و نیز به سبب ابتنایش بر مطلق انگاری اخلاقی وی دربارۀ مبادی تصدیقی اخلاق، نظریّه‌ای ناموجّه، دفاع ناپذیر و ناپذیرفتنی است. د) تبیین رید از منشاء خطای اخلاقی انسان‌ها تبیینی نابسنده است.}, keywords_fa = {Thomas Reid,ethical intuitionism,moral faculty (sense),moral reasoning,self-evident moral truths,ethical knowledge,moral error}, url = {https://philosophy.tabrizu.ac.ir/article_978.html}, eprint = {https://philosophy.tabrizu.ac.ir/article_978_99e2ab48273968cc699031e262faa79c.pdf} } @article { author = {Elmi, Ghorban}, title = {Anthropology of Pelagius}, journal = {Journal of Philosophical Investigations}, volume = {7}, number = {13}, pages = {121-145}, year = {2013}, publisher = {University of Tabriz}, issn = {2251-7960}, eissn = {2423-4419}, doi = {}, abstract = {The main polemic issues between Pelagius and Augustine, the influential thinker of the Christian Church, was the essential nature of man, the nature of sin, original sin and its consequences, the will of man and the way of salvation. This study shows that Pelagius' teachings about human, although was condemned as heretical, during the councils, in view of modern scholars, are the most important part of the Christian tradition. Pelagius believes that human is good and free by nature and his nature is not spoiled by a secret weakness. Idea of inherited sin is unthinkable and blasphemous. The excellencies of man are his reason and free will. Adam sinned through free will. So do his descendants. Only spiritual death is. However, this is not inherited but acquired by each man through his own actual sins. Divine grace is threefold. It manifests itself (a) in man's natural constitution by virtue of which eveyone have been perfect men, (b) in the law of God by which, to aid man's reason darkened by sin, he reveals what man ought to do, and (c) in the grace of Christ which is essentially enlightenment and teaching working through Christ's example through the assurance of forgiveness and the doctrines of the church. All three types of “grace” have the potential to usher men into the Kingdom of God. Since God wills all men to be saved, lack of salvation must arise from a negative movement of the human will.}, keywords = {Human’s nature,Original sin,Will,Salvation,Pelagius and Augustine}, title_fa = {انسان شناسی پلاگیوس}, abstract_fa = {یکی ازمسائل اساسی مطرح در اندیشه پلاگیوس که سبب شکل گیری مناقشه مهمی با آگوستین متفکر پر نفوذ کلیسای مسیحی گردید چیستی طبیعت انسان، ماهیت گناه، گناه ازلی و آثار آن، طبیعت و اراده انسان و راه نجات است. این پژوهش نشان می دهد که آموزه هایی که پلاگیوس در باره انسان مطرح می کند گرچه در طی شوراهایی تحت عنوان بدعت محکوم شده است، به نظر بسیاری ازمحققان دوره مدرن بخشی از سنت مسیحی است. پلاگیوس معتقد است انسان ذاتاً خوب و آزاد آفریده شده است و چنین نیست که طبیعتش را ضعفی اسرارآمیز مخدوش و ناتوان کرده باشد. ایده گناه ازلی کفر آمیز و غیر قابل تصور است. ویژگی های برتر انسان عقل و اراده آزاد اوست آدم بواسطه اراده آزاد مرتکب گناه گردید. فرزندان او نیز اینگونه هستند. مرگ جسمانی نتیجه گناه نیست. فقط مرگ معنوی نتیجه آن است که هر انسان آن را از طریق گناهان اکتسابی خود به دست می آورد. فیض الهی سه جنبه دارد. (الف) قانون و ساختار طبیعی انسان ( عقل و اراده آزاد) که همه انسان ها از آن برخوردارند، (ب) شریعت الهی که به عقل تاریک شده بواسطه گناه کمک می کند و وظایف او را یادآور می شود، و (ج) فیض مسیح که که زنگار گناه را می زداید، شریعت را در قلب انسان قرار می دهد و الگوی زندگی اخلاقی و بدون گناه می گردد. از آنجا که خدا می خواهد همه انسان ها نجات یابند، عدم رستگاری انسان را باید نتیجه استفاده نادرست از اراده او دانست.}, keywords_fa = {Human’s nature,Original sin,Will,Salvation,Pelagius and Augustine}, url = {https://philosophy.tabrizu.ac.ir/article_14727.html}, eprint = {https://philosophy.tabrizu.ac.ir/article_14727_7f2733269adc862466ab904fd78d07d8.pdf} } @article { author = {Fatzadeh, Hassan}, title = {The Ethics of Husserl''''s Phenomenology}, journal = {Journal of Philosophical Investigations}, volume = {7}, number = {13}, pages = {147-171}, year = {2013}, publisher = {University of Tabriz}, issn = {2251-7960}, eissn = {2423-4419}, doi = {}, abstract = {Because of beginning from the world of ego''s consciousness and emphasizing on staying in it, Husserl is accused to ignoring the absolute alterity of the "other" and reducing it to presence of consciousness. By reducing the "other" he lose the Ethics and so embeds the violence in phenomenological discourse. Here at first we''d introduce this critique, and then we''d try to defend him against this critique. Husserl at beginning introduces phenomenology so that it is disposed to this critique, but at his late works he emphasizes that we must extricate it from empirical dimension and develop it in eidetic manner. By embedding phenomenology in its eidetic realm we could reply to these critiques.}, keywords = {Husserl,Other,ethics,Eidos}, title_fa = {اخلاق در پدیده‌شناسی هوسرل}, abstract_fa = {هوسرل با آغاز از جهان آگاهی اگو و تاکید بر باقی ماندن در این قلمرو، متهم به نادیده گرفتن غیریت مطلق «دیگری» و تقلیل آن به حضور آگاهی است. در واقع وی با تقلیل «دیگری» اخلاق را از دست می‌دهد و بنابراین خشونت را در گفتمان پدیده‌شناسی نهادینه می‌کند. در این مقاله ابتدا به جوانب مختلف این نقد بنیادین می پردازیم، و در ادامه با ارائه‌ی خوانشی از هوسرل تلاش می کنیم از او در مقابل این نقد دفاع کنیم. هوسرل در آغاز به خاطر مقتضیات آموزشی و به خاطر پیچیدگی مطالب، پدیده شناسی را به گونه ای طرح می کند که مستعد چنین نقدهایی است، اما در ادامه تأکید می کند که باید پدیده شناسی را از بعد تجربی آن رها کرد و به شیوه ای ایده تیک آن را پیش برد. نشان خواهیم داد که با قرار دادن پدیده شناسی در قلمرو ایده تیک اش می توان به این نقدها پاسخ داد.}, keywords_fa = {Husserl,Other,ethics,Eidos}, url = {https://philosophy.tabrizu.ac.ir/article_14768.html}, eprint = {} } @article { author = {Morovat, Ali Asghar and Ejeie, Mohammad Ali}, title = {Based on Transcendental Idealism Reflecting on the Rejection of Kant's Transcendental Metaphysics}, journal = {Journal of Philosophical Investigations}, volume = {7}, number = {13}, pages = {173-192}, year = {2014}, publisher = {University of Tabriz}, issn = {2251-7960}, eissn = {2423-4419}, doi = {}, abstract = {A priori concepts, according to Kant, are used just for the objective or the experienced phenomenon, and applying them for the others (non-empirical or as Kant calls it the “noumena”, the “things-in-themselves,” or (elsewhere) the “transcendental objects”) are not valid.  Unlike Kant, in Newtonian physics, they can be used both for experienced and non- experienced phenomenon. Comparing with what was developed by Nicolas Copernicus in Cosmology in the 16th century, Kant calls his viewpoint as a “Copernican Revolution” that happened in the philosophy. In the framework of Critical philosophy, Kant tries to explain and defend from his epistemological revolution. Here, firstly, I will argue that, Kant's premises of judgment (assuming their correctness) do not entail the transcendental Idealism, and secondly, Kant's Copernican revolution is not a perspective in the frame of critical philosophy but it is a kind of transcendental metaphysics.}, keywords = {transcendental idealism,critical philosophy,transcendental metaphysics,copernican revolution}, title_fa = {تأملی بر نفی مابعدالطبیعه متعالی در فلسفه کانت بر پایه اثبات ایدئالیسم استعلایی}, abstract_fa = {مفاهیم پیشینی که هم در فیزیک نیوتنی برای توصیف اشیاء تجربه‌پذیر و هم در مابعدالطبیعه متعالی برای توصیف اشیاء تجربه‌ناپذیر به‌کار گرفته می‌شوند، از نظر کانت فقط بر اشیاء تجربه‌پذیر (=پدیدارها) قابل اطلاق هستند و اطلاق آن‌ها بر آن سوی حوزه تجربه ممکن(=اشیاء فی‌نفسه)، روا نیست. کانت از این دیدگاه خود به ایدئالیسم استعلایی تعبیر می‌کند و آن را موجد انقلابی در فلسفه که با انقلاب کپرنیکی در علم هیأت قابل مقایسه است می‌داند. کانت می‌کوشد در چارچوب فلسفه انتقادی، برای انقلاب معرفتی خود در فلسفه استدلال کند. در این نوشتار کوشش ما بر آن است نشان دهیم که اولاً، از مقدمات استدلال کانت (بر فرض صحت آن‌ها) نمی‌توان ایدئالیسم استعلایی را نتیجه گرفت و ثانیاً، انقلاب کپرنیکی کانت، دیدگاهی در چارچوب فلسفه انتقادی نیست بلکه نوعی مابعدالطبیعه متعالی به شمار می‌رود.}, keywords_fa = {transcendental idealism,critical philosophy,transcendental metaphysics,copernican revolution}, url = {https://philosophy.tabrizu.ac.ir/article_981.html}, eprint = {https://philosophy.tabrizu.ac.ir/article_981_7f4e0e8446236bbbe24d41d5ffd587bd.pdf} } @article { author = {Mosleh, Aliasghar and Goodarzi, Morteza}, title = {The Concept of "Non Being" in Heidegger's Thought and Chinese Philosophy}, journal = {Journal of Philosophical Investigations}, volume = {7}, number = {13}, pages = {193-214}, year = {2013}, publisher = {University of Tabriz}, issn = {2251-7960}, eissn = {2423-4419}, doi = {}, abstract = {The analysis of the issue of "Non Being" in the philosophy of Heidegger particularly in his later works, and the position he considers for "Non Being" in achieving the reality of Being and discloseness, is of great importance in the history of western philosophy. Heidegger puts forward this issue in a variety of places, including the explanation of Dasein and Existence (Existenz) and in leading to ontological relations in an affirmative not negative way. He demonstrates Dasein in a course toward "Non Being" and in the state of anxiety (Angst). From the other hand, it seems that the concept of "Non Being" in Chinese schools of philosophy is considered to be among original and leading concepts. In Chinese thinking, intertwining of Being (Yu) and Non Being (Wu) is deemed to be an effective factor for understanding the unity and coherence among forces and phenomena, activities and passivity and giving meaning to the actions among beings (Seinde) which is recognizable with an ontological view. The main issue in this inquiry, is clarifying the characteristic of Non Being and its function in the interaction of "Being" and "Non Being". It has also been tried to make a comparison between the non-nihilistic and non-negative concept of "Non eing" in Chinese philosophy particularly Daoism and Zen Buddhism and Heidegger's thought, and while studying such concepts like "Reality and Openness", "Way" and "Releasement from thinking", the approach toward "Being" would be probed.}, keywords = {Dao,Non Being,being,concealment,Angst}, title_fa = {مفهوم "نیستی" در اندیشۀ هایدگر و فلسفۀ چین}, abstract_fa = {تحلیل بحثِ نیستی در فلسفۀ هایدگر به خصوص در آثار متأخرِ وی، و جایگاهی که وی برای نیستی در وصول به حقیقتِ هستی و آشکارگی قائل است، اهمیتی به سزا در تاریخ فلسفۀ غرب دارد. هایدگر این بحث را در فرازهایِ مختلف، از جمله در تبیینِ دازاین و اگزیستانس و در راهیابی به نسبت‌های انتولوژیک به صورتی ایجابی و نه سلبی مطرح می‌کند. وی دازاین را در سیر به سوی نیستی و در حالت ترس‌آگاهی(Angst) به تصویر می‌کشد. از طرف دیگر چنین می‌نماید که مفهوم نیستی در فلسفه‌های چینی از مفاهیمِ اصلی و کلیدی محسوب می‌شود. در تفکر چینی، درهم تنیدگیِ هستی(Yu) و نیستی(Wu) عاملِ مؤثری برای درکِ وحدت و همبستگیِ میان نیروها و پدیده‌ها، فعّالیت‌ها و انفعالات و معنا بخشی به کنش‌هایِ میانِ هستنده‌ها تلقی می‌شود که با نگرشی هستی‌شناختی قابلِ تشخیص است. مسئلۀ اصلیِ این جستار، ویژگیِ نیستی و کارکردِ آن در تعاملِ "هستی"(Being) و "ناهستی"(Non Being) است. در این نوشتار برآنیم تا ضمن بررسیِ معناهای مختلفِ "نیستی" در دو فلسفه، به تحلیلی تطبیقی در مورد کارکردِ این مفهوم در ارتباط میان "نیستی" و "هستی" بپردازیم. همچنین تلاش شده مفهومِ غیرِ پوچ‌گرایانه و غیرسلبیِ "نیستی" در فلسفۀ چین به خصوص در آیین‌هایِ دائویی(Daoism) و ذن بودیسم Zen Buddhism)) با معنایِ نیستی در اندیشۀ هایدگر مورد مقایسه قرار گیرد و ضمن بررسیِ مفاهیمی مانندِ "حقیقت و گشایش"، "راه" و "رهایی از تفکر"، تقرب به سوی هستی مورد کاوش قرار گیرد.}, keywords_fa = {Dao,Non Being,being,concealment,Angst}, url = {https://philosophy.tabrizu.ac.ir/article_14728.html}, eprint = {https://philosophy.tabrizu.ac.ir/article_14728_a8a3b6225ee39f686ebb49ca68fcf17c.pdf} }