@article { author = {elkhani, mohammad and mir hashemi esfahlan, seyyed mehdi}, title = {Symblic Language in Paul Tilieh}, journal = {Journal of Philosophical Investigations}, volume = {3}, number = {210}, pages = {1-26}, year = {2009}, publisher = {University of Tabriz}, issn = {2251-7960}, eissn = {2423-4419}, doi = {}, abstract = {Paul Tillich (1886-1965) is a German-American Christian theologianwho suggests that language of religion is symbolic; it means that therealm of the religion is full of religious symbols. These symbols haveproperties which empower them to express the religious believes andpurposes. One of the symbols properties is representation; i.c. similarto signs. they refer to something beyond. But symbols (unlike signswhich are arbitrary and conventional things) are grown from thecollective unconscious, and participate in transcendent power andconcept of the symbolic object.The religious symbols appear in different forms such as objects,persons and natural events, and only their capacity for religioussituation gives them symbolic meaning. Therefore, to affirm theoriginal of religious symbols in referring to the Transcendent. Theymust be negated in finite meaning.}, keywords = {Paul Tillich,symbolic language,religious symbols,affirmation and negation,representation,Participation}, title_fa = {زبان نمادین از دیدگاه پل تیلیش}, abstract_fa = {پل ت یلیش ( 1965-1886 ) متکلم م سیحی آلمان ی- آمر یکایی است که زباندین را نماد ین می داند. به ا ین معنا که حوزة د ین سرشار از نمادها ی د ین یاست. این نمادها دارا ی ویژگی هایی هستند که آنها را برا ی بی ان آموزه ها ومقاصد د ینی توانمند می سازد. از جمله ویژگی های نمادها بازنما یی است کههمچون نشانه ها به امر ی ورا ی خود اشاره می نمایند. اما نمادها (بر خلافنشانه ها که امور ی قرارداد ی و اخت ی اری هستند ) امور ی هستند که ازناخودآگاه جمع ی انسان ناش ی شده اند و از قدرت و معنا ی متعال ی امر نماد ینبهره مند هستند.نمادهای د ینی در قالب های مختلف، مانند اش یا و اشخاص و رو ی دادهایطبیعی، ظهور می کنند و تنها قابل یت آنها برا ی موقع یت د ینی است که به آنهامعنای نماد ین می بخشد. بنابراین نماد د ینی با ید در معنا ی متناه ی نف ی گرددتا معنای اصیل آن در اشاره به امر متعالی اثبات گردد}, keywords_fa = {پل ت یلیش,زبان نماد ین,نمادها ی د ین ی,بازنما یی,سلب و ایجاب,بهره مندی}, url = {https://philosophy.tabrizu.ac.ir/article_2891.html}, eprint = {https://philosophy.tabrizu.ac.ir/article_2891_8a05e65140b815b4db03b4dfa672f78b.pdf} } @article { author = {Emanpour, Mansour}, title = {The necessity of Self-Evident Perceptions in Islamic Philosophy and their Criterion}, journal = {Journal of Philosophical Investigations}, volume = {3}, number = {210}, pages = {27-46}, year = {2009}, publisher = {University of Tabriz}, issn = {2251-7960}, eissn = {2423-4419}, doi = {}, abstract = {The question of self-evident perceptions (both concepts andjudgments) is among the important and effective subjects in Islamicphilosophy that nowadays can be put forward as "epistemology". Thisquestion, in spite of its great importance and unique role in Islamicphilosophers' epistemology, has not been discussed in detail by them.And as a result of ambiguities lied behind the criterion by which theself- evident perceptions can be distinguished from theoretical ones,once in a while the former may be misplaced by the latter andquestioned, or the latter misplaced by the former and taken asaxiomatic.The present paper, on the one hand, tries to explain the significanceof self-evident perceptions in Islamic philosophy, and to present andassess the differentiae between them and theoretical ones, on theother. The task is undertaken by the author as follow. Firstly, he seeksto show that the self-evident data are the essence of all apodicticknowledge, so that no certain and indubitable cognition can beacquired without them. Secondly, the most principal criterion bywhich self- evident data can be distinguished from the other ones,among the many criteria cited in the works by Islamic thinkers, is thesimplicity as to concepts and the necessary, immediate rationalaffirmability with no need to any other judgment or reasoning as tojudgments.}, keywords = {the self-evident perception,Epistemology,concepts,judgments,perception,knowledge}, title_fa = {ضرورت و ملاک بدیهیات در فلسفۀ اسلامی}, abstract_fa = {یکی از مباحث مهم و تأثیرگذاری که در فلسفۀ اسلامی وجود دارد و امروزه، تحتقابل طرح است، مسئلۀ بدیهیات در حوزة تصورات و « معرفت شناسی » عنوانتصدیقات است . این مسئله با وجود اهمیت فراوان و نقش بی بدیلش در نظاممعرفتی فیلسوفان ما، از زوایای مختلف و به نحو کامل مورد بحث قرار نگرفته استبه گونه ای که به جهت ابهامات نهفته در ملاک تفکیک آنها از ادراکات نظری،گاهی یک قضیۀ نظری به جای یک قضیۀ بدیهی می نشیند و گاهی یک قضیۀبدیهی در جای قضیۀ نظری قرار می گیرد و مورد چون و چرا واقع می شود.تبیین جایگاه بدیهیات در نظام فکری فیلسوفان اسلامی و ارائه و تشریح وارزیابی ملاک های اصلی مرزبندی بدیهی ات از غیر بدیهیات، مسئله ای است کهاین مقاله به عهده گرفته است.پاسخ اجمالی این مقاله به مسئلۀ فوق آن است که اولاً، بدیهیات، اساس وخمیرمایۀ نظام معرفت یقینی را تشکیل می دهند و در غیاب آنها هیچشناخت یقینی و قابل وثوقی حاصل نخواهد شد . ثانیاً، گرچه در زمین ۀ تفکیکآنها از معارف غیربدیهی، ملاک هایی در کتب متفکران اسلامی مطرح شدهاست، لکن اصلی ترین ملاک در تشخیص بدیهیات تصوری ، بساطت اینمفاهیم در حوزة بدیهیات عقلی است و اصلی ترین ملاک در تشخیص قضایایبدیهی نیز ، تصدیق پذیری الزامی و بی درنگ آنها توسط عقل بدون نیاز بهتصدیقات و استدلال های خارجی است}, keywords_fa = {بدیهیات,معرفت شناسی,تصورات,تصدیقات,ادراک,معرفت}, url = {https://philosophy.tabrizu.ac.ir/article_2892.html}, eprint = {https://philosophy.tabrizu.ac.ir/article_2892_44501c6eb017ecb81cd923782ca607dd.pdf} } @article { author = {payk herfhe, shirzad}, title = {An Explanation of three New Moral Approaches to "Demandingness of Morality" and an Analysis and a Critique of Moderate Moral Approach}, journal = {Journal of Philosophical Investigations}, volume = {3}, number = {210}, pages = {47-73}, year = {2009}, publisher = {University of Tabriz}, issn = {2251-7960}, eissn = {2423-4419}, doi = {}, abstract = {"Demandingness of morality" is a new issue in moral philosophy,which, in spite of its antecedents, has seriously and independentlybeen put forward only in the latest decades of the 20th century. Thisconcept is often evaluated in terms of three elements: pervasiveness,overridingness, and stringency. There are also three generalapproaches toward it: extremist morality, moderate morality, andminimalist morality. This paper, based on these elements, analyzes"demandingness of morality" based on these three elements, anddescribes the main points of the three approaches. Since moderatemorality is very close to our ordinary or everyday morality, this paper,in its explanation, analysis and critique, tries to show that what onerecognizes as morality in this era might be much more lax than thereal demands of morality. Our ordinary moderate morality faces up tosome serious challenges, and if it does not answer them, the claim toinnocence and moral behavior in this era will crumble.}, keywords = {demandingness of morality,pervasiveness,overridingness,stringency,extremist morality,moderate morality,minimalist morality,harm *- P}, title_fa = {« میزان مطالبۀ اخلاق » تبیین سه رویکرد اخلاقی جدید به و تحلیل و نقد رویکرد اخلاقی اعتدال گرا}, abstract_fa = {یکی از مباحث جدیدی است که با وجود سابقۀ «میزان مطالبۀ اخلاق» پیشین در فلسفه اخلاق، در دهه های آخر قرن بیستم به صورت مبحثی جدی و مستقل در فلسفۀ اخلاق مطرح شد . این مفهوم، غالباً بر اساس سه مؤلّفۀ شمول، اولویت و شدت سنجیده میشود و سه رویکرد کلی مطالب اساسی آن وجود دارند که عبارتند از اخلاق حداکثرگرا، اخلاق اعتدال گرا و اخلاق حداقل گرا. این مقاله، علاوه بر تحلیل «میزان مطالبۀ اخلاق» بر اساس آن سه مؤلّفه و تبیین مطالب اساسی این سه رویکرد به آن، با توجه به قرابت اخلاق اعتدال گرا با اخلاق را یج و متداول، سعی می کند با تبیین، تحلیل و نقد دلایل اصلی این رویکرد اخلاقی نشان دهد که آنچه بشر امروز از آن با عنوان اخلاق یاد میکند، ممکن است بسیار آسان گیرانه تر از مطالبات واقعی اخلاق، در این روزگار باشد. اخلاق اعتدال گرای رایج با چالش های جدی ای مواجه است که در صورت عدم پاسخ گویی به آن ها داعیۀ معصومیت و اخلاقی بودن بشر در دورة جدید فروخواهد ریخت.}, keywords_fa = {میزان مطالبۀ اخلاق,شمول,اولو یت,شدت,اخلاق حداکثرگرا,اخلاق اعتدال گرا,اخلاق حداقل گرا,ایذا}, url = {https://philosophy.tabrizu.ac.ir/article_2893.html}, eprint = {https://philosophy.tabrizu.ac.ir/article_2893_06fe3858cb22c1f193b8f0c3f442fad4.pdf} } @article { author = {Safian, Mohammad javad and Amini, Abdollah}, title = {The Epistemological and Idealistic Aspects of Schopenhauer's philosophy}, journal = {Journal of Philosophical Investigations}, volume = {3}, number = {210}, pages = {75-92}, year = {2009}, publisher = {University of Tabriz}, issn = {2251-7960}, eissn = {2423-4419}, doi = {}, abstract = {As far as Schopenhauer’s philosophy sees the world as representation,and deals with the way of knowing and the relation between subject andobject, it is consistent with the Kant’s philosophy and epistemology.Both Schopenhauer’s Dissertation and the first part of his famous workThe Word as Will and Representation reflect the Kantian epistemology.Schopenhauer himself has admitted that his philosophy is based on theKant’s philosophy. In epistemology. he accepts the Kant’s Copernicianrevolution. Even though the epistemology aspect of his philosophy (Theworld as representation) is based on the Kant’s philosophy, But henever likes thoroughly to follow Kant's philosophy. Uniting thecausality with the matter, reducing the twelve categories ofunderstanding to one category, considering time, space and causality asthe forms of the principle of sufficient reason, etc. are his innovativecases versus Kantian view. Then it can be said that, he intended to gobeyond the Kant’s philosophy. On the other hand, Schopenhauer’sphilosophy is idealistic. He considers the object as the representation ofthe subject. But the idealistic aspect of his philosophy is considered onlyin the structure of the world as representation rather as will. In otherwords, idealism contains only the phenomenal aspect of the world.This paper tries to illustrate the epistemological and idealistic statusof Schopenhauer’s philosophy from the perspective of Kant’stheoretical philosophy.}, keywords = {The principle of sufficient reason,Idealism,The world as representation,The world as will,Epistemology,Subject,object}, title_fa = {جنبه های شناخت شناسانه و ایدئالیستی فلسفۀ شوپنهاور}, abstract_fa = {فلسفۀ شوپنهاور، تا آنجا که به جهان به عنوان بازنم ود، نحوة شناخت و رابط ۀمیان فاعل شناسا و متعلق شناخت می پردازد، هم سو با فلسف ۀ نظری کانت وشناختشناسی اوست. هم رسالۀ دکترای شوپنهاور و هم بخش اول اثر مشهورجهان به عنوان اراده و بازنمود او صبغ ۀ شناخت شناسی کانتی دارند . خودشوپنهاور نیز اذعان کرده است که ف لسفهاش مبتنی بر فلسف ۀ کانت است . ویدر حوز ة شناخت شناسی انقلاب کپرنیکی کانت را می پذیرد. هر چند جنب ۀشناختشناسی (جهان به عنوان بازنمود ) فلسف ۀ او مبتنی بر فلسف ۀ کانتاست، اما او از پیروی صرف اندیش ۀ کانت اجتناب میکند. یکی گرفتن علیت باماده، تقلیل مق ولات دوازده گانۀ فاهمه به یک مقوله، زمان و مکان و علیت راصور اصل جهت کافی دانستن و ... نمونههای ابتکاری وی در برابر دیدگاهکانتی هستند. لذا میتوان گفت او در صدد گذر از فلسفۀ کانت است.از طرف دیگر، فلسف ۀ شوپنهاور ایدئالیستی است . وی متعلق شناخت رابازنمود و تصور فاعل شناسا می داند. اما جنب ۀ ایدئالیستی فلسف ۀ وی تنها درساختار جهان به عنوان بازنمود مطرح است، نه جهان به عنوان اراده . به بیاندیگر، ایدئالیسم تنها جنب ۀ برون ذاتی و پدیداری جهان را در برمی گیرد . ایننوشتار در صدد است تا جایگاه شناخت شناختی و ایدئالیستی فلسفۀ شوپنهاوررا از دریچۀ فلسفۀ نظری کانت نشان دهد.}, keywords_fa = {اصل جهت کافی,ایدئالیسم,جهان به عنوان بازنمود,جهان به عنوان اراده,شناختشناسی,فاعل شناسا,متعلق شناخت}, url = {https://philosophy.tabrizu.ac.ir/article_2894.html}, eprint = {https://philosophy.tabrizu.ac.ir/article_2894_a947acbf5db5c12f6fa9a0b739a73f3f.pdf} } @article { author = {Abdollah nejad, Mohammad reza}, title = {A Vew on Strawson’s "Descriptive Metaphysics}, journal = {Journal of Philosophical Investigations}, volume = {3}, number = {210}, pages = {93-117}, year = {2009}, publisher = {University of Tabriz}, issn = {2251-7960}, eissn = {2423-4419}, doi = {}, abstract = {The present paper has been made up of three main parts. First partbegins with a question on which the whole structure of the paper hasbeen based. The question is that "whether Strawson,s DescriptiveMetaphysics is a doctrine or not?." It seems that some difficulties incorrect understanding of Descriptive Metaphysics and the quality ofits relation to Revisionary Metaphysics arise when we considerDescriptive Metaphysics as a doctrine.Investigation about this problem goes on with the question that"how does Descriptive Metaphysics describe our general conceptualstructures and their interconnexion?." In the second part, we show thatStrawson describes them via connective linguistic analysis. Therefore,we "through determining the nature of Strawson,s analytical approachand charting it,s relation to the question "how does analysis requiremetaphysics?".attempt to bring an evidence in order to prove ourclaim that "Descriptive Metaphysics is not a doctrine, but it is ananalytical approach to proposed metaphysical problemes and doctrinesin every epoch and societyDrawing the conclusion and proving the above – mentioned claimin the third part, we refer to some questions and ambiguities whichmay be distract our claim. The most important of them is the questionthat "if Descriptive Metaphysics is not a doctrine, why Strawsonmakes inquiry into structural elements and their interconnexion?."Ultimately, we complete our claim by answering that question.}, keywords = {descriptive metaphysics,revisionary metaphysics,connective linguistic Analysis,The Analogy of grammer,pre – theoretical notions}, title_fa = {نگاهی بر متافیزیک توصیفی استراوسن}, abstract_fa = {مقالۀ حاضر از سه بخش اصلی تشکیل شده است . بخش اول با پرسشی آغازمی شود که کل ساختار این مقاله ، بر آن بنا شده است . پرسش این است کهبه نظر می رسد .« ؟ آیا متافیزیک توصیفی استراوسن یک آموزه است یا نه »برخی از مشکلات دربار ة فهم صحیح متافیزیک توصیفی و چگونگی ارتباط آنبا متافیزیک اصلاح گرا هنگامی به وجود می آید که متافیزیک توصیفی همچونیک آموزه در نظر گرفته شود.چگونه » تحقیق دربار ة این مطلب، با این پرسش ادامه می یابد کهمتافیزیک توصیفی به توصیف ساختارهای مفهومی کلی ما و پیوند میان آنهادر بخش دوم توضیح داده می شود که است راوسن از طریق تحلیل .«؟ م یپردازدزبانی پیوند گرا به توصیف ا ین ساختارها می پردازد. بنابراین، با مشخص شدنماهیت رویکرد تحلیلی استراوسن و ترسیم ارتباط آن با این پرسش کهای ن ا دعا ی مقاله ب ی شتر تا یی د ،« ؟ چگونه تحلیل مقتضی متافیزیک است »متافیزیک توصیفی یک آموزه نیست، بلکه رویکردی است تحلیلی » م یگردد که.« نسبت به مسائل و آموزه های متافیزیکی مطرح شده در هر برهه و جامعهدر بخش سوم، که هدف اصلی آن جمع بندی مطالب و اثبات مدعا است،به برخی پرسش ها و ابهاماتی اشاره می شود که می توانند موجب خلل دراگر متافیزیک توصیفی » ادعای ما باشند . مهمترین آنها این پرسش است کهیک آموزه نیست، پس دلیل استراوسن برای تحقیق در عناصر ساختاری وبا پاسخ به این پرسش، ادعای مطرح شده « ؟ ارتباط متقابل میان آنها چیستدر مقاله نیز تکمیل می گردد.}, keywords_fa = {متافیزیک توصیفی,متافیزیک اصلاح گرا,تحلیل زبانی پیوندگرا,تمثیل گرامر,مفاهیم پیش نظری}, url = {https://philosophy.tabrizu.ac.ir/article_2895.html}, eprint = {https://philosophy.tabrizu.ac.ir/article_2895_e53e8318f06780b264b0f921f02ab901.pdf} } @article { author = {Abdolabadi, Ali Akbar}, title = {The Scope of Moore's Ethical Intuitionism}, journal = {Journal of Philosophical Investigations}, volume = {3}, number = {210}, pages = {119-130}, year = {2009}, publisher = {University of Tabriz}, issn = {2251-7960}, eissn = {2423-4419}, doi = {}, abstract = {One of the most fundamental questions about G. E. Moore's ethicalintuitionism relates to its scope. Does Moore's ethical intuitionismonly relate to the value - ethical terms and the ethical judgments orpropositions containing them, or beside those terms and judgments orpropositions, it relate to the obligatory ethical terms and the ethicaljudgments or propositions containing them? In this paper, we will tryto show, by an analytic - critical method, that contrary to some ofMoore's interpreters/critics, the scope of Moore's ethical intuitionismnever includes the obligatory ethical terms and the ethical judgmentsor propositions containing them, but confines to the value - ethicalterms and the ethical judgments or propositions containing them. Atthe same time, we will try to show that among the value - ethicalterms and the ethical judgments or propositions containing them, onlythe adjective “Good” and the ethical judgments or propositionscontaining the predicate “Good” are the objects of Moore's ethicalintuitionism.}, keywords = {the scope of moore's ethical intuitionism,the adjective “Good”,the ethical judgments or propositions containing the predicate “Good”,the obligatory ethical terms,Intuition,self - evidence,necessary truth}, title_fa = {گستره و دامنۀ شهودگروی اخلاقی مور}, abstract_fa = {یکی از پرسش های بسیار اساسی دربارة شهودگروی اخلاقی مور این است کهگستره و دامنۀ شهودگروی اخلاقی وی تا کجاست. آیا شهودگروی اخلاقی ویصرفاً ناظر به مفاه یم اخلاقی ارزش ی و احکام یا قضا یای اخلاق ی مشتمل برآنهاست یا ا ینکه به مفاه یم اخلاقی ناظر به الزام و تکلیف و احکام یا قضا یایاخلاقی مشتمل بر ا ین مفاه یم ن یز مربوط می شود؟ در ای ن مقاله خوا هیمکوشید تا با روش ی تحل یلی- انتقاد ی نشان ده یم که برخلاف رأ ی برخ یمفسران/ منتقدان مور ، گستره و دامنۀ شهودگرو ی اخلاق ی و ی هرگز مفاه یماخلاقی ناظر به الزام و تکل یف و احکام ی ا قضا یای اخلاق ی مشتمل بر ا ی نمفاهیم را دربرنم یگیرد، بلکه صرفاً به مفاه یم اخلاق ی ارزش ی و احکام ی اقضایای اخلاق ی مشتمل برآنها محدود می شود. در ع ین حال ، نشان خواه یمداد که از م یان مفاه یم اخلاق ی ارزش ی و احکام ی ا قضا یای اخلاق ی مشتملو احکام ی ا قضا یای اخلاق ی « خوب » برآنها ن یز فقط و فقط مفهوم وصف یمشمول شهودگروی اخلاقی مورند. « خوب » مشتمل بر محمول}, keywords_fa = {گستره و دامنۀ شهودگرو ی اخلاقی مور,مفهوم وصف ی مفاه یم,« خوب » احکام یا اقضا یای اخلاق ی مشتمل بر محمول,« خوب » اخلاقی ناظر به الزام وتکلیف,شهود,بداهت ذاتی,صدق ضروری}, url = {https://philosophy.tabrizu.ac.ir/article_2896.html}, eprint = {https://philosophy.tabrizu.ac.ir/article_2896_74a2806b46158e1ad604039614989da8.pdf} } @article { author = {Fathi, Hasan and PurEsmaeeli Najafabadi, Hakimeh}, title = {A Survay on Aristotle,s Report and Criticism of Plato,s Theory of Communism}, journal = {Journal of Philosophical Investigations}, volume = {3}, number = {210}, pages = {131-148}, year = {2009}, publisher = {University of Tabriz}, issn = {2251-7960}, eissn = {2423-4419}, doi = {}, abstract = {In this paper, after some introductory notes on “communism” and onthe relation between Aristotle and Plato (in section 1), we proceed tonarrate briefly Aristotle’s report (section 2), and his criticism (insections 3 and 4), of the theory of family and wealth communism inPlato’s philosophy. Then, we try to have a glance on this theory as ithas proposed by Plato in his Republic (section 5). At the end, weendeavor, on the core of Plato’s message, to assessing Aristotle’sreport and criticism of the theory (section 6). In the last section, whilewe accept Aristotle’s words in an special level, we try to clear Plato ofAristotelian accusations.}, keywords = {}, title_fa = {بررسی گزارش و نقد ارسطو از نظریۀ اشتراکی افلاطون}, abstract_fa = {در این مقاله پس از بیان مطالبی مقدماتی دربا رة «نظام اشتراکی»و رابطۀ میان ارسطو و افلاطون (در بند 1)، ابتدا گزارش ارسطو در باب اشتراک خانواده( و دارایی در نظر افلاطون (بند 2) و نقد او از این نظریه را (در بندهای 3 و 4به اختصار نقل می کنیم. سپس این نظری ۀ افلاطون را بدانگونه که در محاور ة( جمهوری او مطر ح شده است (در بند 5) باز می گوییم. و سرانجام (در بند 6بر پای ۀ آنچه لب پیام افلاطون است به داوری دربار ة گزارش و نقد ارسطو از اومیپردازیم. در این قسمت در عین حال که صحت سخنان ارسطو را درساحتی خاص می پذیریم، سعی می کنیم افلاطون را نیز از اتهام های ارسطوتبرئه کنیم.}, keywords_fa = {نظام اشتراکی (کمونیسم),خانواده,مالکیت,جامعۀ آرمانی}, url = {https://philosophy.tabrizu.ac.ir/article_2897.html}, eprint = {https://philosophy.tabrizu.ac.ir/article_2897_f857213baa954b39a45e65efb5f04b2a.pdf} }