@article { author = {Ashni Alvandi, Ebrahim and Akbari Dehagi, Majid}, title = {Karl Popper and Evolutionary Concept of Epistemology}, journal = {Journal of Philosophical Investigations}, volume = {2}, number = {205}, pages = {1-22}, year = {2008}, publisher = {University of Tabriz}, issn = {2251-7960}, eissn = {2423-4419}, doi = {}, abstract = {Epistemology and its formational trend have been always one of the discussions in various parts of science; and nowadays modern sciences have plentiful effects on the process of epistemological studies. Different men of letters from various fields have also studied and scrutinized it. Among these researches, evolutionary epistemology wants to explain the process of formation of epistemology by modeling it through evolution theory. Here I do effort to investigate Karl Poppers’ view point of epistemology which has been affected by Darwin’s theory of evolution and biogenesis. Human beings always criticize adaptation of their theories and, rather, their epistemology to survive the environment and conditions more and better and also improve their cognition. Thus In this essay the first section has a glance on evolution itself and then the two other sections will study epistemology and its criticisms done by Popper. Finally his evolutionary concept of epistemology will be surveyed.}, keywords = {Epistemology,Evolution,Evolutionary Epistemology,Natural selection,Trial and error,Conjunction and falsification,Modeling,adaptation,Consistency}, title_fa = {کارل پوپر و برداشت تکاملی از شناخت}, abstract_fa = {شناخت و روند شکل­گیری شناخت همواره از جمله مباحث حوزه‌های مختلف علوم بوده و امروزه نیز علوم جدید تأثیر وافری بر روی نحوة مطالعات آن گذاشته است. افراد صاحب­نظر مختلفی از حوزه‌های گوناگون نیز بر روی آن مطالعه نموده­اند. در این میان شناخت‌شناسی تکاملی در صدد است تا فرایند شکل­گیری شناخت را با الگوسازی از نظریة تکامل توضیح دهد. در مقالة حاضر نیز تلاش شده است تا نگاه تکاملی و به ویژه زیست تکاملی به شناخت، از دید کارل پوپر بررسی گردد. انسان­ها انطباق و سازگاری نظریات و مهم­تر از آن شناخت برای بقای خود را نقد می­کنند تا بتوانند به بقای خود ادامه دهند. از این رو تلاش می­کنند تا محیط و شرایط خود را هر روز بهتر و بیش­تر بشناسند و شناخت­شان را بهبود ببخشند. مقاله در بخش نخست نگاهی اجمالی به خود تکامل دارد و در دو بخش بعدی آن، شناخت و نقدهای وارد بر آن را از دید پوپر مطالعه و در نهایت برداشت تکاملی او را بررسی می‌کند. }, keywords_fa = {Epistemology,Evolution,Evolutionary Epistemology,Natural selection,Trial and error,Conjunction and falsification,Modeling,adaptation,Consistency}, url = {https://philosophy.tabrizu.ac.ir/article_2899.html}, eprint = {https://philosophy.tabrizu.ac.ir/article_2899_a1c04439254fb7094e5a2b247952eff6.pdf} } @article { author = {Ejei, Mohammad Ali and Moeen, Amrolla}, title = {Freedom and the possible worlds from the viewpoint of Leibniz}, journal = {Journal of Philosophical Investigations}, volume = {2}, number = {205}, pages = {23-53}, year = {2008}, publisher = {University of Tabriz}, issn = {2251-7960}, eissn = {2423-4419}, doi = {}, abstract = {One of the most important topics in Leibniz's thoughts is thoughs is the nature of freedom. Here, he attempted to develop an analysis of freedom by which he can show how God and human beings can be free in the same sense. To solve the problems of freedom in God and human beings. Leibniz highlights some important  points, such as: the distinction between absolute and hypothetical necessity, and the theory of possible worlds. This essay shows that Leibiz’s attempts for solving the problem of freedom leads to some difficulties, and finally results in a kind of determinism.}, keywords = {Leibniz,freedom,contingency,Possible Worlds,Hypothetical necessity}, title_fa = {اختیار و جهان‌های ممکن از دیدگاه لایب نیتس}, abstract_fa = {مسئلة اختیار از مهم­ترین مسایل مورد توجه لایب­نیتس است. او از این مسئله تحلیلی را ارائه داده است که در آن می­خواهد نشان دهد انسان و خداوند به معنای مشابهی مختارند. او در راستای ارائة راه حل خود برای مسئلة اختیار نکات مهمی را مطرح کرده و مورد بحث قرار می­دهد که از جملة آنها تمایز میان ضرورت شرطی و ضرورت مطلق و نظریة جهان­های ممکن است. در این مقاله نشان داده می­شود که تلاش لایب­نیتس برای مسئلة اختیار خود دشواریهایی را به دنبال خواهد داشت و در نهایت به موجَبیت افعال انسانی منجر خواهد شد.}, keywords_fa = {Leibniz,freedom,contingency,Possible Worlds,Hypothetical necessity}, url = {https://philosophy.tabrizu.ac.ir/article_2906.html}, eprint = {https://philosophy.tabrizu.ac.ir/article_2906_0b1d6658a8a4a3b94e7e4e51bfa39c0c.pdf} } @article { author = {Kalbasi, Hossein and Ahmadi, Gholam Hossein}, title = {Hermeneutics as general art of interpretation in Schleiermacher’s viewpoint}, journal = {Journal of Philosophical Investigations}, volume = {2}, number = {205}, pages = {55-77}, year = {2008}, publisher = {University of Tabriz}, issn = {2251-7960}, eissn = {2423-4419}, doi = {}, abstract = {In this assay, I am going to introduce Schleiermacher’s hermeneutics. hermeneutics, from its beginning in the Greek tradition up till eighteen century, ha been applied to serve sacred text, and all the meaning of sacred texts were being understood by using rhetoric and critical approach along with the linguistic and grammatical regularities. But, by Schleiermacher, hermeneutics as the general art of interpretation got out of the realm of sacred text and is used to understand very text. Schleiermacher, affected by Romantists, Philologists, and The Enlightenment, maintains that to understand a text we have to re-create or reconstruct author’s creation. This includes two types of reconstruction: grammatical and psychological. Overcoming the psychological over the first later texts. he, by using divinatory method, tried to reach the subjectivity of the author. Therefoer, beside the first pair of opposites, i.e., grammatical and technical, we can see a second pair, divination and comparison. Here, we will discuss about Schleeiermacher’s hermeneutics by focusing on his key elements.}, keywords = {Schleiermacher,hermeneutics,Grammatical and Psychological Interpretation,Divinatory and Comparative Interpretation}, title_fa = {هرمنوتیک، فن عام فهم و تفسیر از نظرگاه اشلایرماخر}, abstract_fa = {نوشتة حاضر به معرفی آراء و اندیشة اشلایرماخر در علم هرمنوتیک می‌پردازد. علم هرمنوتیک تا پیش از قرن هیجدهم به سیاق تبار یونانی‌اش در خدمت تفسیر متن مقدس قرار داشت و با استفاده از شیوة معانی بیان و نقادی به همراه قواعد زبان‌شناختی و دستوری به فهم مدلول متن مقدس می‌پرداخت. اما اشلایرماخر در اویل قرن نوزدهم هرمنوتیک را به عنوان فن عام تفسیر از محدودة متن مقدس خارج و آن را در فهم هر متنی به کار گرفت. او با تأثیرپذیری از رمانتیک‌ها و فقه­اللغه ایها و روشنگران، تفسیر دستوری و روان‌شناختی را در فهم متن به کار گرفت. اما در نهایت با غلبه یافتن تفسیر روان‌شناختی بر جنبة دیگر تفسیر، به شیوة پیشگویانه و مقایسه‌ای در صدد برآمد تا تفرد و نبوغ مؤلف را در سایة همدلی دریابد و از این طریق ذهنیت مؤلف را جهت فهم مدلول نهایی متن باز تجربه کند.}, keywords_fa = {Schleiermacher,hermeneutics,Grammatical and Psychological Interpretation,Divinatory and Comparative Interpretation}, url = {https://philosophy.tabrizu.ac.ir/article_2907.html}, eprint = {https://philosophy.tabrizu.ac.ir/article_2907_7a3b02507762c466d15c0c487520578c.pdf} } @article { author = {Kian khah, Leila and Saeedi Mehr, Mohammad}, title = {An Analysis of Meinong’s Theory of Objects}, journal = {Journal of Philosophical Investigations}, volume = {2}, number = {205}, pages = {79-106}, year = {2008}, publisher = {University of Tabriz}, issn = {2251-7960}, eissn = {2423-4419}, doi = {}, abstract = {Alexius Meinong is one of the contemporary analytic philosophers who has enormously influenced his successors. His philosophy was in some features affected by the Greek philosophical tradition besid Brentano and Twardovski. One of the most prominent principles of his philosophy is to distinguish "being" from "so-being", the latter is something beyond the existence or non-existence of the objects. Having this distinction in mind, He then turns to investigate the "so-being" inexistence entities like the "circle–square ". He calls the realm of the so-beings "ausser sein" (extra existence) and tries to make it the foundation of his theory of objects. This article shows, through a comprehensive and subtle examination of this theory, that "ausser sein" lies beyond the existence and non-existence; it is the universe of pure objects and has a weak degree of objective reality.}, keywords = {Alexius. Meinong,theory of objects,subsistence inexistence,existence,ausser sein,Extra Existence}, title_fa = {تحلیلی بر نظریة اشیاء ماینونگ}, abstract_fa = {آلکسیوس ماینونگ یکی از فیلسوفان معاصر است که با نگرش خاص به مباحث وجودشناسی تأثیرات فراوانی را در بسیاری از فلسفه‌های مابعد خود و نیز مباحث منطق جدید بر جای گذاشته است. تفکرات او تا حد زیادی متأثر از سنت فلسفی یونان و نیز فلسفه‌های برنتانو و تواردوفسکی است. از جمله مباحث برجسته در فلسفة ماینونگ بررسی چیستی اشیاء صرف نظر از هستی آن‌ها است. به گفتة او چیستی یک شی فراتر از هستی و نیستی آن است. از جمله لوازم این رویکرد خاص بررسی چیستی اشیاء ناموجود همانند مربعِ دایره است. بنابر اعتقاد ماینونگ بررسی علمی این دسته از اشیاء، ارزشی همسان با بررسی علمی اشیاء موجود دارد. ماینونگ قلمرو چیستی‌های اشیاء را «آوسر زاین» (extra existence و به آلمانی: ausser sein) می‌نامد. او در «نظریة اشیاء» به تحلیل این قلمرو خاص می‌پردازد. هر چند سخنان ماینونگ در تفسیر این قلمرو تا حدی ابهام‌آمیز و گاه همراه با تعارض ظاهری است ولی در نهایت می‌توان به این نتیجه رسید که عالم «آوسر زاین» فراتر از هستی و نیستی اشیاء است؛ اشیائی که ممکن است موجود، ثابت و یا ناموجود و غیرثابت باشند. بنابراین در نظر ماینونگ عالم «آوسر زاین» عالم اشیاء محض و از مرتبة ضعیفی از هستی برخوردار است.}, keywords_fa = {Alexius. Meinong,theory of objects,subsistence inexistence,existence,ausser sein,Extra Existence}, url = {https://philosophy.tabrizu.ac.ir/article_2908.html}, eprint = {https://philosophy.tabrizu.ac.ir/article_2908_8a88d5e8ece7f0901a3c109b8e537964.pdf} } @article { author = {Navali, Mahmood}, title = {Truth and nullity (nothingness) in Mowlavi and Heidegger}, journal = {Journal of Philosophical Investigations}, volume = {2}, number = {205}, pages = {107-124}, year = {2008}, publisher = {University of Tabriz}, issn = {2251-7960}, eissn = {2423-4419}, doi = {}, abstract = {It can be seen that the most new and contemporary thoughts, through the comparative studies, have been somehow pt forward sporadically but clearly by mystics and some Iranian philosophers. Considering this can bring about both self- confidence to our past and a hope for having more notice to the sympathy between East and West. A constutive interpretation of "(nothingness) is one of these thoughts which in Islamic tradition has been regarded as a turning point of freedom, and it is also in Existentialism a vas of every being and the pivot of truth. In the light of disclosing man’s truth, Existentialists have claimed that truth comes from untruth. Getting out of actual beings and moving towards what actually "does not exist" is an introductory step, and a necessary condition of this disclosedness. Being successful in this way is the same as escaping from the jail of sham certainties and crude dogmas. This article investigates the relationship between truth and nullity (nothingness) in Mowlavi )as a great representative of Islamic tradition) and Heidegger (as one of the highest features of Existentialism).}, keywords = {Mowlawi,Heidegger,freedom,truth,Nullity (nothingness),Disclosure,Man}, title_fa = {حقیقت و عدم در نظر مولوی و هیدگر}, abstract_fa = {در ضمن مطالعاتِ تطبیقی همواره ملاحظه می­شود که اکثر افکار و آراء فلاسفه جدید و معاصر، به نحوی پراکنده ولی به صورت روشن در نزد عرفا و بعضی از فلاسفه و دانشمندان ایرانی نیز مطرح­ شده­اند. ملاحظة این امر پربرکت می­تواند اعتماد به نفس نسبت به گذشتة خویش و امیدواری برای توجه بیشتر به همدلی و همفکری موجود میان غرب و شرق به ارمغان آورد. از این جمله است تعبیری سازنده از «عدم» که در سنّت اسلامی آنرا جایگاه و خاستگاه آزادی و سازندگی و آفرینش تلقّی نموده­اند و فلیسوفان پیرو مکتب اصالت وجود خاص انسانی نیز آن را وعاء هر هستی و مرکز ثقل حقیقت دیده­اند. از دیدگاه فلاسفة اخیر چنین ادّعا شده که حقیقت از لاحقیقت، به مدد کشف و انکشاف انسان، به دست می­­آید. مقدمه و لازمة این کشف و آفرینش خروج از هستی­های فعلی و حرکت به سوی آنچه فعلاً «نیست» می­باشد. توفیق در این راه همانا نجات از زندان یقین­های کاذب و تحجّرهای چنبرگونه بوده و توفیق نیل به طرب و ابتهاج دیدار عوامل تازه است. این ابتهاج، حاصل تحقّق و ظهور جلوه­های گوناگون این حدیث مسرّت­بار یعنی خَلَقَ اللهُ آدَمَ علی صُورتِهِ است که به نحوی متضمن آزادی نامحدود انسانی در بطن محدودیت­ها و الزامات این‌جهانی می­باشد. مقالة حاضر به بررسی رابطة میان حقیقت و عدم در مولوی (به عنوان نمایندة سنت اسلامی) و هیدگر (به عنوان یکی از چهره­های برجستة مکتب اصالت وجود خاص انسانی) می­پردازد.}, keywords_fa = {Mowlawi,Heidegger,freedom,truth,Nullity (nothingness),Disclosure,Man}, url = {https://philosophy.tabrizu.ac.ir/article_2909.html}, eprint = {https://philosophy.tabrizu.ac.ir/article_2909_cdcd26862b9b53117edc66ee3f55b7a5.pdf} } @article { author = {Hashemi, Hamidreza}, title = {The Theory of Conventional Conceptions and its Theoretical and practical Effects}, journal = {Journal of Philosophical Investigations}, volume = {2}, number = {205}, pages = {125-156}, year = {2008}, publisher = {University of Tabriz}, issn = {2251-7960}, eissn = {2423-4419}, doi = {}, abstract = {The theory of authentic conceptions, in its general form, is a new theory introduced by the Great Interpreter and Moslem theosophist the late all knowing Mohammad Hussein Tabataba’ee into the field of philosophical argumentation. Doctrines brought up in argumentations of logics and the old philosophical anthropology and also controversies in the Rhetoric Science, and Moslem Scholastic Theology and the Islamic Legal Theory, some have paved the way in his sensitive mind and others provided the raw material for that theory. The theory teaches us that human beings, in their interaction with the environment take action to make devices of the kind of thought. These thoughts, being present in any kind of individual and social action, describe the things and human beings relevant to us, using titles, qualities and attributes which are not true whatsoever. The moral, legal, economic and political laws are all of this type of thoughts. Recognition and distinguishing them from the real thoughts and knowing how to think and research in them adequately, not only increases our scientific insight, but also will teach us how to think and which errors to avoid, while making individual and social decisions.1}, keywords = {Authentic conceptions,real conceptions,stages of voluntary action,scientific agent}, title_fa = {نظریة ادراکات اعتباری و نتایج علمی و عملی آن}, abstract_fa = {نظریة ادراکات اعتباری، در ساختار کلی­اش نظریة جدیدی است که از سوی مفسر کبیر و حکیم مسلمان مرحوم علامه محمد حسین طباطبایی در عرصة مباحث فلسفی قدم نهاده است. آموزه­های مطرح شده در مباحثی از علم منطق  و انسان­شناسی فلسفی قدیم و همچنین منازعاتی که در عرصة علوم بلاغی، کلام و علم اصول فقه رخ داده است، برخی پیش­زمینه­هایی حساس­کننده ذهن آن مرحوم و برخی دیگر مواد خامی برای آن نظریه هستند. این نظریه به ما می­آموزد که آدمیان در تعامل با محیط به ساختن ابزارهایی از جنس اندیشه اقدام می­نمایند. این اندیشه­ها که در هرگونه اقدام عملی فردی و اجتماعی حضور دارند، اشیاء و انسان­های مرتبط با ما را موصوف به عناوین و اوصاف و نسبت­هایی می‌نمایند که هیچ­کدام واقعیت ندارند. قوانین اخلاقی، حقوقی، اقتصادی، سیاسی همه از این نوع اندیشه­ها هستند. بازشناسی و تشخیص آنها از اندیشه­های حقیقی و شناخت نحوة صحیح تفکر و تحقیق در آنها علاوه بر افزودن بصیرت علمی، به ما خواهد آموخت که در تصمیمات فردی و اجتماعی چگونه بیندیشیم و از چه خطاهایی بپرهیزیم. نوشتار حاضر برگرفته از طرح پژوهشی «ادراکات اعتباری از منظر علامه طباطبائی و تأثیر آن در علم اصول فقه» -انجام یافته در دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران جنوب- می‌باشد.}, keywords_fa = {Authentic conceptions,real conceptions,stages of voluntary action,scientific agent}, url = {https://philosophy.tabrizu.ac.ir/article_2910.html}, eprint = {https://philosophy.tabrizu.ac.ir/article_2910_b98db20a0001c8f24be473a454702687.pdf} } @article { author = {Azadi, Alireza}, title = {On Pol Vandevelde’s "A Critique of Gadamer''s Critical Pluralism": Some Questions}, journal = {Journal of Philosophical Investigations}, volume = {2}, number = {205}, pages = {1-17}, year = {2008}, publisher = {University of Tabriz}, issn = {2251-7960}, eissn = {2423-4419}, doi = {}, abstract = {Perhaps it is not more than four or five decades that the hermeneutics of Heidegger and Gadamer is recognized by the scholars, but during this short period, we have seen tempestuous critics and objections against their hermeneutical thoughts. Gadamer’s philosophical hermeneutics, after publication of Wahrheit und Methode in 1960, has met with many criticisms. One of the major areas in which Gadamer has sustained criticism is epistemology. Although the topic of epistemology is not the central point of TM, his hermeneutics does call to mind the question, what can we know? And “how is understanding possible, not only in the humanities but in the whole of man’s experience of the world?” Does Gadamer’s hermeneutics lead to relativism, the very thing he appears quite ardently to fight in his critique of historicism? Pol Vandevelde1 is someone who has recently criticized Gadamer’s hermeneutics from the perspective of traditional hermeneutics. He published a book entitled: "The Task of the Interpreter: Text, Meaning, and Negotiation”. The first two chapters of this book, especially the second chapter, with the title “Interpretation as Event: A Critique of Gadamer’s Critical Pluralism,” is devoted to attacking some aspects of Gadamer’s philosophical hermeneutics. I will state the general schema of his book and his critiques of Gadamer as they have been put forward in the first 62 pages of his book. In my conclusion, I will raise five questions or contradictions in Vandeveld’s theory of interpretation.}, keywords = {Gadamer,Philosophical hermeneutics,Vandeveld,The fusion of horizons,language,understanding,interpretation,Author’s Intention,relativism,Pluralism}, title_fa = {در باب انتقادهای وندواد بر کثرت انگاری انتقادی گادامر: چند سوال}, abstract_fa = {بیش از چهار یا پتج دهه نیست که هرمنتوتیک هایدگر و گادامر مورد توجه اهل تحقیق قرار گرفته شده است؛ با این حال در طول این مدت کوتاه ما شاهد انتقادها و برخوردهای تندی نسبت به اندیشه­های هرمنیوتیکی آنها بوده­ایم. هرمینوتیک فلسفی گادامر، پس از انتظار حقیقت و روش در 1960، با نقدهای بسیار زیادی مواجه شد. یکی از حوزه­های مهمی که گادامر در آن با انتقاد مواجه شده معرفت­شناسی است. اگر چه موضوع معرفت­شناسی نقطه ثقل حقیقت و روش نیست، هرمنیوتیک وی این سوال را به ذهن متبادر می­کند که ما چه چیزی را می­توانیم بشناسیم؟ و اینکه «فهم چگونه ممکن است، نه تنها در علوم انسانی بلکه در کل تجربه بشری از عالم؟» آیا هرمنیوتیک گادامر به نسبی­انگاری می­انجامد، به خود آن چیزی که وی در نقدش بر تاریخ­نگاری به آن می­تازد؟ پاول واندولد یکی از کسانی است که اخیراً هرمنیوتیک گادامر را از منظر هرمنیوتیک سنتی مورد انتقاد قرار می­دهد. او کتابی با عنوان «رسالت مفسر: متن، معنا و گفتگو» منتشر کرده است که دو فصل نخست آن به ویژه فصل دوم با عنوان «تأویل به مثابه یک رویداد و واقعه: نقدی بر پلورالیسم انتقادی گادامر،» را به حمله به بعضی از وجوه هرمنیوتیک فلسفی گادامر اختصاص داده است. من طرح کلی کتاب او و انتقادهایش بر گادامر را آن گونه که در 62 صفحه اول آن آمده مطرح می­کنم. در نتیجه­گیری، پنج پرسش یا تناقضی در مورد تئوری تاویل واندولد را مطرح می­کنم.}, keywords_fa = {Gadamer,Philosophical hermeneutics,Vandeveld,The fusion of horizons,language,understanding,interpretation,Author’s Intention,relativism,Pluralism}, url = {https://philosophy.tabrizu.ac.ir/article_2911.html}, eprint = {https://philosophy.tabrizu.ac.ir/article_2911_45fda8920d06834e733e0e8eb44f5210.pdf} }