@article { author = {Sufiani, Mahmoud and Akbar Mesgari, Ahmad Ali}, title = {The Role of Perception in Objectivity of Objects in View of Husserl’s Philosophy}, journal = {Journal of Philosophical Investigations}, volume = {6}, number = {10}, pages = {119-137}, year = {2012}, publisher = {University of Tabriz}, issn = {2251-7960}, eissn = {2423-4419}, doi = {}, abstract = { Objectivity is one of the most basic and difficult issues in modern and contemporary philosophy. The present paper is devoted to this issue from view- point of Husserl’s transcendental phenomenology. Since perception, particularly sense perception, in view of intentionality, as lowest level of objectivity can act as the base for perceiving the objectivity of other objects, whether real or unreal (ideal), it has been discussed in this paper. To do this, objectivity of the sense perception and its role in leading the mind toward essential and ideal objects, and conversely, the role of latter objects in objectivity of the perception itself will be explored. Because the concepts of objectivity and evidence are correlate in Husserl’s philosophy, and since evidence as the self-given manifests itself, from the very beginning, in the lowest level, namely the objects of sense perception, and considering that evidence and objectivity of sense perception concern this lowest level, the critical viewpoint of Husserl’s phenomenology provides a firm and new basis for objectivity if taken at its full competence.}, keywords = {objectivity,evidence,intentionality,perception,transcendental phenomenology}, title_fa = {نقش ادراک در عینیت اعیان از منظر فلسفه هوسرل}, abstract_fa = {مسأله عینیت یکی از بحث­های اساسی و دشوار در فلسفه جدید و معاصر است. در این مقاله سعی­مان بر این خواهد بود که این مسأله را از منظر پدیدارشناسی استعلایی هوسرل و مفاهیم جدیدی که عرضه می­کند مطرح کنیم. از آنجا که ادراک به ویژه ادراک حسی از لحاظ قصدیت و عمل قصدی منطوی در آن به عنوان پایین­ترین لایه مراتب عینیت می­تواند در راهیابی به عینیت سایر اعیان چه واقعی و چه غیر واقعی (اید­ه­آل) به عنوان مبنا عمل کند مورد توجه ما در نوشته حاضر بوده است. در این راستا عینیت خود ادراک حسی و نقش آن در هدایت ذهن به سوی اعیان ماهوی و مثالی و برعکس نقش اعیان اخیر و سهم آنها در عینیت خود ادراک مورد بحث قرار خواهد گرفت. با توجه به اینکه مقوله عینیت و مقوله بداهت در فلسفه هوسرل کاملا متضایفند و معنای بداهت در این فلسفه به شیوه­ای خاص و به عنوان امری خود-داده از همان ابتدا خود را در پایین­ترین سطوح یعنی در سطح اعیان ادراک حسی نشان می­دهد و بداهت و عینیت ادراک حسی از این منظر مطرح می­گردد، نظرگاه انتقادی پدیدارشناسی هوسرل شالوده استوار و جدیدی را برای عینیت معرفی می­کند مشروط بر اینکه این نظرگاه با تمام وسعت و جامعی­ اش به طور صحیح در نظر گرفته شود.}, keywords_fa = {عینیت,بداهت,قصدیت,ادراک حسی,پدیدارشناسی استعلایی}, url = {https://philosophy.tabrizu.ac.ir/article_128.html}, eprint = {https://philosophy.tabrizu.ac.ir/article_128_0b2861e9e24a1ccc6d83d2e30b8496bf.pdf} }