@article { author = {Maghsoudi, Mohammad Ebrahim and Golshani, Mehdi}, title = {General Relativity and Philosophy}, journal = {Journal of Philosophical Investigations}, volume = {15}, number = {37}, pages = {42-69}, year = {2021}, publisher = {University of Tabriz}, issn = {2251-7960}, eissn = {2423-4419}, doi = {10.22034/jpiut.2021.47940.2968}, abstract = {Is philosophy useful for physics? Many physicists and philosophers believe that it is; but there are those who challenge the usefulness of philosophy for science. Three major objections can be identified in their reasoning: 1. Philosophy’s death diagnosis, which states that philosophy is dead and has nothing new to teach us. 2. Historic-agnostic argument/challenge, which states that there is no historical evidence for the claim that philosophy is useful for science, or if it is, it is unknown to us. 3. The division of property argument, which states that philosophy and science are two distinct fields. The purpose of this article is to respond to these three objections by examining the case study of the relationship between general relativity and philosophy. By looking at the history of the formation and development of general relativity, we will argue that: 1. Philosophy has led to a refinement and deep understanding of the important concepts of covariance and invariance. 2. There is clear historical evidence for the positive influence of philosophy on the development of the core concepts of general relativity, as one of the most important physical theories, as well as the undeniable evidence for the key role of some philosophers in the development of the theory. 3. Physics and philosophy, in seeking answers to fundamental questions, are two highly intertwined fields.}, keywords = {The role of Philosophy,Physics and Philosophy,General Relativity,Einstein,Schlick,Friedman,Earman and Norton}, title_fa = {نسبیت عام و فلسفه}, abstract_fa = {آیا فلسفه برای فیزیک مفید است؟ پاسخ بسیاری از فیزیک‌دانان و فلاسفه مثبت است؛ اما هستند کسانی که مفید بودن فلسفه برای علم را به چالش می‌کشند. سه اعتراض عمده را می‌توان در خط‌فکری این دسته تشخیص داد: 1. اعلام مرگ فلسفه، که بیان می‌دارد فلسفه مرده است و چیز جدیدی به ما نخواهد آموخت؛ 2. استدلال یا چالش تاریخی-ندانم‌گرایانه، که بیان می‌دارد هیچ شاهد تاریخی مبنی بر مفیدبودن فلسفه برای علم وجود ندارد، یا دست‌کم شناخته‌شده نیست. 3. استدلال «جداکردن حساب»، که بیان می‌دارد فلسفه و علم دو حوزۀ کاملاً جداگانه هستند. هدف این مقاله پاسخ‌دادن به این سه اعتراض است؛ اما برای این‌کار مطالعۀ موردی ارتباط نسبیت عام و فلسفه را اساس قرار می‌دهد. با نظر کردن به تاریخچۀ شکل‌گیری و بسط نسبیت عام، استدلال خواهیم کرد که: 1. فلسفه‌ورزی سبب تدقیق و فهم مفاهیم اساسی «هموردایی» و «ناوردایی» شده است. 2. شواهد تاریخی روشنی له تاثیرگذاری مثبت فلسفه بر بسط مفاهیم نسبیت عام، به‌عنوان یکی از مهم‌ترین نظریه‌های فیزیکی و همچنین، شواهد انکارناپذیری له نقش‌آفرینی برخی فلاسفه در تکامل این نظریه وجود دارد. 3. فیزیک و فلسفه، در بحث از پرسش‌های بنیادی، دو حوزۀ به‌شدت درهم‌تنیده هستند.}, keywords_fa = {نقش فلسفه,فیزیک و فلسفه,فلسفۀ نسبیت عام,اینشتین,شلیک,فریدمن,ارمان و نورتن}, url = {https://philosophy.tabrizu.ac.ir/article_13917.html}, eprint = {https://philosophy.tabrizu.ac.ir/article_13917_1291e24ec17b9cf07f1a037c51304c9c.pdf} }