@article { author = {Kanaani, Ebrahim and Safikhani, Akram}, title = {The Place of Lacan's Great Other and How the Subject is Formed in Beckett's Texts for Nothing}, journal = {Journal of Philosophical Investigations}, volume = {16}, number = {40}, pages = {613-632}, year = {2022}, publisher = {University of Tabriz}, issn = {2251-7960}, eissn = {2423-4419}, doi = {10.22034/jpiut.2022.50113.3115}, abstract = {Progressive research tries to apply the theory of the French thinker and psychoanalyst Jacques Lacan to the formation of the subject in the great other according to the work Texts for nothing written by Samuel Beckett. Lacan's subject is dashed, fragmented, fragmented, and the subject of absence, which does not conform to a unified identity. The main question of the present article is to explain the inability of the subject to find the totality integrity of her identity. The main purpose of this article is to examine how the subject is formed in the great other and to explain how the language of the other penetrates into the I. For this reason, we first introduced key concepts such as: the unconscious, the other, the subject of expression and the expressive; Then we analyzed the text by descriptive-analytical method and by sample sampling. The findings show that the great other is present as a language and, by acting, causes the division of the subject, which manifests itself in conscious and unconscious propositions; Also, the "great other" dominates the subject with a chain of linguistic signs that deprive her of the power of speech, and this leads to the narrator of this work appearing in the form of a fragmented narrator and paralyzed, producing an incoherent narrative. In fact, this study can explain the ways in which the subject is represented in relation to the other and how to deal with the category of identity in the text in question.  }, keywords = {The formation of the subject,the underlined subject,the great other,texts for nothing,Beckett,Lacan}, title_fa = {جایگاه دیگری بزرگِ لکان و چگونگی شکل‌گیری سوژه در متن‌هایی برای هیچ اثر بکت}, abstract_fa = {پژوهش پیش‌روی می‌کوشد با کاربست نظریۀ ژَک لَکان متفکر و روانکاو فرانسوی، به نحوۀ شکل‌گیری سوژه در «دیگریِ بزرگ» با توجه به اثر متن‌هایی برای هیچ نوشتۀ ساموئل بکت بپردازد. سوژۀ مدِّ نظر لکان، خط­خورده، چندپاره، منقسم و به­مثابۀ سوژۀ فقدان است که به هویت یکپارچه و ثابت تن نمی­دهد. برپایۀ این، پرسش اصلی نوشتار حاضر تبیین ناتوانی سوژه در پیدا کردن کلیت و تمامیت هویت خود می­باشد. هدف اصلی این مقاله، بررسی نحوۀ شکل­گیری سوژه در«دیگریِ بزرگ» و تبیین چگونگی رخنه­کردن زبانِ «دیگری» در «من» است. بدین جهت ابتدا مفاهیم کلیدی از قبیل: ناخودآگاه، دیگری، سوژۀ بیان و بیانگر را ارائه دادیم؛ سپس با روش توصیفی- تحلیلی و با نمونه‌کاوی، متن را تحلیل و بررسی کردیم. یافته‌های مطالعۀ حاضر در متن‌هایی برای هیچ نشان می‌دهد که «دیگریِ بزرگ» به­منزلۀ «زبان» در گفتمان حضور می­یابد و با نقش­آفرینی، سبب تغییر وضعیت و انقسام سوژه می‌شود که این انشقاق و دو­پارگی، خود را در گزاره‌هایی خودآگاه و ناخودآگاه آشکار می‌سازد؛ همچنین «دیگری بزرگ» با زنجیره‌ای از دال‌های زبانی بر سوژه چیره می‌شود که اختیار و ارادۀ سخن را از او گرفته و همین امر منجر می‌شود به اینکه راویِ اثر مذکور به شکل راویِ روان­گسیخته، هذیانی و زبان­پریش در متن ظاهر شود و روایتی فاقد انسجام را تولید کند. درواقع، با این بررسی می­توان شیوه­های بازنمایی سوژه در ارتباط با دیگری و چگونگی مواجه­شدن با مقولۀ هویت را در متن مورد بحث تبیین کرد.}, keywords_fa = {شکل‌گیری سوژه,سوژۀ‌ خط‌خورده,دیگریِ بزرگ,متن‌هایی برای هیچ,بکت,لکان}, url = {https://philosophy.tabrizu.ac.ir/article_14356.html}, eprint = {https://philosophy.tabrizu.ac.ir/article_14356_be068aa957565d490849797476c47304.pdf} }