@article { author = {Pourmohammadi, MohammadReza and Barandak, Farhad}, title = {Recognition of the Broken Windows Theory in "Dwelling" of Modern City; semiotics and content analysis from "The Sacrifice" by Andrei Tarkovsky}, journal = {Journal of Philosophical Investigations}, volume = {16}, number = {39}, pages = {744-765}, year = {2022}, publisher = {University of Tabriz}, issn = {2251-7960}, eissn = {2423-4419}, doi = {10.22034/jpiut.2022.49260.3069}, abstract = {The basic problem of urban man today is to live in an unbalanced and alien world; A world in which many parts are formed outside the sphere of human discretion and action. Since the social world is largely subjective and individual perceptions play an important role in shaping how people view the world around them, in the present study the issue of modern urban living is represented. We cite Broken Windows as a focal point in this shared understanding of modern urban Dwelling and Tarkovsky's Sacrifice as a case study. The research question is how the representation of modern urban Dwelling is influenced by the theory of broken windows? The present study is of qualitative type that is based on an abductive approach; Also, by using Saussure's semiotics, concepts related to the subject of representation (dwelling in modern city) are extracted and using the Grounded Theory method, the theory of broken windows in modern urban dwelling is recognized. The case study is "The Sacrifice by Andrei Tarkovsky (1986)". “The broken windows" represents a sense of rupture, anomie, and uninhibitedness in modern city dwelling that is considered an "Axial phenomenon" in coding. The broken window has been created with modernity and its strategy is the objectification of absolute truth. Self-awareness is the underlying condition and spirituality is considered as the intervening condition in the present approach. The place of Human's dwelling is one of the most important forms of social organization of space, which in the present study means the spatial unity of body, mind, and soul. What can be proposed as the fundamental common point of Tarkovsky's Sacrifice and the Broken Windows and modern urban Dwelling is that: Lack of connection between the general and the particular matter leads to the emergence of dogmatism. Formal Dwelling means all the strict rules that lead to the equal viability of citizens.}, keywords = {Andrei Tarkovsky,Broken Windows,Dwelling,Modern City,The Sacrifice Film}, title_fa = {بازشناسی تئوری پنجره‌های شکسته در "سکونت‌" شهری مدرن‌؛ نشانه‌شناسی و نظریه‌پردازی داده بنیاد از فیلم"ایثار" آندری تارکوفسکی}, abstract_fa = {هدف: مسئله اساسی پیش­روی انسان شهرنشین امروز، زندگی در دنیایی نامتعادل و بیگانه است؛ دنیایی که بسیاری از بخش­های آن خارج از حوزه اختیار و عمل او شکل می‌­گیرد. از آنجایی که دنیای اجتماعی تا حد زیادی ذهنی است و ادراکات فردی نقش مهمی در شکل دادن به چگونگی مشاهده مردم از جهان پیرامون خود دارد، در پژوهش حاضر مسئله سکونت شهری مدرن مورد بازنمایی قرار می‌گیرد. ما پنجره‌های شکسته را به عنوان نقطه اساسی در این فهم مشترک از سکونت شهری مدرن و فیلم ایثار آندری تارکوفسکی را نمونه موردی این مطالعه قرار می‌دهیم. لذا سوال پژوهش این‌گونه مطرح می‌شود که بازنمایی سکونت شهری مدرن متاثر از تئوری پنجره‌های شکسته چگونه است؟روش پژوهش: پژوهش حاضر از نوع کیفی بوده که بر مبنای رویکرد استفهامی و با بهره­گیری از نشانه­‌شناسی سوسور به استخراج مفاهیم مربوط به موضوع بازنمایی (سکونت شهری مدرن) پرداخته و با استفاده از تئوری داده بنیاد در جهت نظریه­‌پردازی برای سکونت شهری مدرن، پیرامون تئوری پنجره‌­های شکسته اقدام می‌­گردد.یافته‌ها: پنجره‌­های شکسته، برداشتی از گسست، آنومی و زیست ­ناپذیری در سکونت شهر مدرن را بازنمایی می­­‌کند که به عنوان "پدیده‌­محوری" در کدگذاری مورد نظر است. پنجره­‌های ­شکسته‌­ای که با مدرنیته حاصل شده و راهبرد پیشنهادی برای آن عینیت‌بخشی به حقیقت مطلق می­‌باشد. خودآگاهی، شرایط زمینه‌­ساز و معنویت، شرایط مداخله‌­گر در نظریه‌پردازی پیشنهادی قلمداد می­‌شوند. گفتنی‌ست سکونت انسان یکی از مهم­ترین اشکال سازمان­دهی اجتماعی فضا بوده که اینجا «وحدت مکان­مند جسم، ذهن و روح» بازتعریف می­‌شود.نتیجه‌گیری: آنچه به عنوان نقطه اشتراک بنیادین ایثار تارکوفسکی و پنجره‌های شکسته و سکونت شهری مدرن قابل طرح بوده این است که: عدم پیوند امر کلی (اینجا؛ جهان درونی/سوبژکتیو یا تاریخ‌مندی سکونت) با امر جزئی (جهان بیرونی/ ابژکتیو یا سکونت صوری) موجب جزم‌گرایی (تشدید شرایط سکونت‌ناپذیری) می‌گردد. منظور از سکونت صوری، تمام قواعد سفت و سخت منجرشونده به زیست‌پذیری یکسان شهروندان است.}, keywords_fa = {آندری تارکوفسکی,پنجره‌های شکسته,سکونت,شهر مدرن,فیلم ایثار}, url = {https://philosophy.tabrizu.ac.ir/article_14530.html}, eprint = {https://philosophy.tabrizu.ac.ir/article_14530_7c6a400128571bb3057a58a465280611.pdf} }